Curiositas wordt wetenschap: Onderzoek naar de veranderingen in het
wetenschapsbegrip van de 11e tot en met de 15e eeuw en de
consequenties voor de hedendaagse wetenschap
Datum 15-1-2003
Tijd van 15:30 tot 16:30 uur
promovendus Dr. ir. A. van der Rijst
promotores Prof. dr. G.J.Y. Debrock
faculteit Faculteit der Filosofie
beschrijving Bij Augustinus, die het denken tot aan de dertiende eeuw
heeft beheerst, staat de liefde tot God centraal. Om dat doel te
bereiken moet de mens eerst geloven en pas daarna het geloof denkend
verdiepen. Bij hem heeft de Bijbel autoriteit op alle terreinen van
het leven, ook op het terrein van de rede. De rede wordt pas goed
gebruikt als ze de mens door de zichtbare dingen tot God voert.
Zodoende onderscheidt Augustinus drie soorten kennis: 1. de wijsheid,
de sapientia; 2. de acceptabele (wetenschappelijke) kennis, de
scientia; 3. de onacceptabele (wetenschappelijke) kennis, de
curiositas.
Thomas van Aquino daarentegen trekt een duidelijke grenslijn tussen
geloof en weten, rede en openbaring, het profane en het sacrale leven.
Volgens Thomas is de fout bij curiositas niet de te onderzoeken
onderwerpen, maar ligt de fout daarin dat het subject zijn onderwerpen
niet op de laatste oorsprong, op God, terugvoert. De huidige
wetenschap wordt sans Livre, zonder de Bijbel ofwel alsof God niet
bestaat, bedreven. Uit het onderzoek van dr. ir. Van der Rijst komt
naar voren dat een wetenschap die geen scheiding tussen het sacrale en
profane leven accepteert en de terreinen van onderzoek, de
vooronderstellingen en de werkhypothesen door de Bijbel, door Gods
Woord, laat normeren additionele inzichten op het terrein van de
natuur kan geven.
contactpersoon Communicatie
email communicatie@dcm.kun.nl
telefoon 024 - 361 22 30
Katholieke Universiteit Nijmegen