Cito

Open brief aan Wouter Bos, lijsttrekker van de PvdA

Onderwerp: verstandig omgaan met de Eindtoets Basisonderwijs Datum: 14 januari 2003

Geachte heer Bos,

Als de kranten u juist citeren, heeft u gisteren in Enschede gezegd dat het afrekenen van scholen op concrete prestaties leidt tot het naar huis sturen van leerlingen op de dagen dat de Eindtoets Basisonderwijs wordt afgenomen. Ook zou u gezegd hebben dat `de overheid de kwaliteit van het onderwijs moet garanderen door toezicht van de inspectie en de bekendmaking van de bevindingen. Niet alleen door achter een cijfertje van de Cito-score aan te rennen.'

Er vanuit gaande dat u correct bent geciteerd, lijkt het mij voor u van belang om het standpunt van de Citogroep te kennen. Natuurlijk moeten scholen verantwoording afleggen over wat zij doen. Wij beklemtonen echter al jaren dat de Eindtoets Basisonderwijs in de eerste plaats een hulpmiddel is voor ouders en leerkrachten om een zo goed mogelijke keuze te kunnen maken voor een school voor vervolgonderwijs. Daarnaast kunnen scholen zelf hun rapportage gebruiken bij een evaluatie van hun onderwijsresultaten. De Eindtoets biedt daarvoor een prima aanknopingspunt, maar het is een misverstand om te denken dat, louter op basis van een vergelijking van gemiddelde schoolscores op de Eindtoets Basisonderwijs, conclusies kunnen worden getrokken over de kwaliteit van het onderwijs op een school. De Citogroep is dan ook niet voor het afrekenen van scholen op basis van een cijfer.

Bij verstandig gebruik past de Eindtoets Basisonderwijs in een procedure die goed is voor leerlingen, ouders en de school. De Citogroep vindt dan ook evenmin dat bij een bepaalde score van een leerling slechts één type vervolgonderwijs hoort. Bij de keuze van een school voor voortgezet onderwijs zijn ook andere factoren dan de eindtoetsscore van belang.
Leerkrachten, schoolleiding en inspectie kunnen het schoolrapport gebruiken om met elkaar in gesprek te komen en dat is precies de functie van het Leerlingrapport als het gaat om de keuze van een type voortgezet onderwijs.

De Eindtoets Basisonderwijs besteedt aandacht aan kennis en vaardigheden die in het basisonderwijs aan de orde komen. Niet alle kinderen hoeven aan de toets mee te doen. Kinderen die overduidelijk niet in staat zijn om aan de toets deel te nemen, hoeven hem niet te maken. Dat is geen recent besluit, maar een al jaren geldende regel. Omdat de Citogroep zich realiseert dat er toch, zowel bij ouders als bij scholen, behoefte is om ook van de zwakkere leerlingen een rapportage te krijgen, zal met ingang van volgend schooljaar (2003/2004) de Eindtoets Basisonderwijs ook in een vereenvoudigde versie te krijgen zijn. De scores op die toets zullen overigens vergelijkbaar zijn met die op de 'normale' eindtoets.

Een stelling in het proefschrift `Schoolkeuzeprocedure, kwaliteit en kwaliteitszorg' van Mart Visser, waarop hij 13 januari jl. promoveerde luidt: `De Cito-eindtoets moet niet afgeschaft worden, zeker niet in Amsterdam. Men moet er verstandig mee omgaan.' En dat is precies wat wij accentueren. Het is een prima toets die in de jaren van zijn bestaan zijn waarde heeft bewezen. Zowel voor leerlingen en ouders als voor de school.

Ik stel het zeer op prijs als u, in een wat rustiger periode, tijd vrij wilt maken om een bezoek te brengen aan de Citogroep, zodat wij u kunnen laten zien en horen waarmee wij bezig zijn en in een gesprek opvattingen kunnen uitwisselen.

In afwachting van uw reactie,

hoogachtend,

drs. M. Roorda
directeur

P.S. Gezien het feit dat de media uw zienswijze uitgebreid hebben weergegeven, stuur ik deze brief ook aan hen.