Open brief aan Wouter Bos, lijsttrekker van de PvdA
Onderwerp: verstandig omgaan met de Eindtoets Basisonderwijs
Datum: 14 januari 2003
Geachte heer Bos,
Als de kranten u juist citeren, heeft u gisteren in Enschede gezegd
dat het afrekenen van scholen op concrete prestaties leidt tot het
naar huis sturen van leerlingen op de dagen dat de Eindtoets
Basisonderwijs wordt afgenomen. Ook zou u gezegd hebben dat `de
overheid de kwaliteit van het onderwijs moet garanderen door toezicht
van de inspectie en de bekendmaking van de bevindingen. Niet alleen
door achter een cijfertje van de Cito-score aan te rennen.'
Er vanuit gaande dat u correct bent geciteerd, lijkt het mij voor u
van belang om het standpunt van de Citogroep te kennen. Natuurlijk
moeten scholen verantwoording afleggen over wat zij doen. Wij
beklemtonen echter al jaren dat de Eindtoets Basisonderwijs in de
eerste plaats een hulpmiddel is voor ouders en leerkrachten om een zo
goed mogelijke keuze te kunnen maken voor een school voor
vervolgonderwijs. Daarnaast kunnen scholen zelf hun rapportage
gebruiken bij een evaluatie van hun onderwijsresultaten. De Eindtoets
biedt daarvoor een prima aanknopingspunt, maar het is een misverstand
om te denken dat, louter op basis van een vergelijking van gemiddelde
schoolscores op de Eindtoets Basisonderwijs, conclusies kunnen worden
getrokken over de kwaliteit van het onderwijs op een school. De
Citogroep is dan ook niet voor het afrekenen van scholen op basis van
een cijfer.
Bij verstandig gebruik past de Eindtoets Basisonderwijs in een
procedure die goed is voor leerlingen, ouders en de school. De
Citogroep vindt dan ook evenmin dat bij een bepaalde score van een
leerling slechts één type vervolgonderwijs hoort. Bij de keuze van een
school voor voortgezet onderwijs zijn ook andere factoren dan de
eindtoetsscore van belang.
Leerkrachten, schoolleiding en inspectie kunnen het schoolrapport
gebruiken om met elkaar in gesprek te komen en dat is precies de
functie van het Leerlingrapport als het gaat om de keuze van een type
voortgezet onderwijs.
De Eindtoets Basisonderwijs besteedt aandacht aan kennis en
vaardigheden die in het basisonderwijs aan de orde komen. Niet alle
kinderen hoeven aan de toets mee te doen. Kinderen die overduidelijk
niet in staat zijn om aan de toets deel te nemen, hoeven hem niet te
maken. Dat is geen recent besluit, maar een al jaren geldende regel.
Omdat de Citogroep zich realiseert dat er toch, zowel bij ouders als
bij scholen, behoefte is om ook van de zwakkere leerlingen een
rapportage te krijgen, zal met ingang van volgend schooljaar
(2003/2004) de Eindtoets Basisonderwijs ook in een vereenvoudigde
versie te krijgen zijn. De scores op die toets zullen overigens
vergelijkbaar zijn met die op de 'normale' eindtoets.
Een stelling in het proefschrift `Schoolkeuzeprocedure, kwaliteit en
kwaliteitszorg' van Mart Visser, waarop hij 13 januari jl. promoveerde
luidt: `De Cito-eindtoets moet niet afgeschaft worden, zeker niet in
Amsterdam. Men moet er verstandig mee omgaan.' En dat is precies wat
wij accentueren. Het is een prima toets die in de jaren van zijn
bestaan zijn waarde heeft bewezen. Zowel voor leerlingen en ouders als
voor de school.
Ik stel het zeer op prijs als u, in een wat rustiger periode, tijd
vrij wilt maken om een bezoek te brengen aan de Citogroep, zodat wij u
kunnen laten zien en horen waarmee wij bezig zijn en in een gesprek
opvattingen kunnen uitwisselen.
In afwachting van uw reactie,
hoogachtend,
drs. M. Roorda
directeur
P.S. Gezien het feit dat de media uw zienswijze uitgebreid hebben
weergegeven, stuur ik deze brief ook aan hen.