Provincie Friesland

PERSBERICHT

Nummer: 014
Datum: 16 januari 2003

meer ruimte voor water in Fryslân

Met de bouw van een extra gemaal in Harlingen, de inzet van een beperkt aantal hectares bergingspolders én het herstel van de oevers en kaden verwachten Gedeputeerde Staten overmatige wateroverlast in de komende eeuw het hoofd te kunnen bieden. Hiermee wordt het advies onderschreven van de Advysgroep Wetter over de hoofdkeuzen en randvoorwaarden voor de afwatering in Fryslân. Deze hoofdkeuzen zijn nú nodig om in te kunnen spelen op klimatologische veranderingen die in de toekomst leiden tot behoorlijk meer neerslag, zeespiegelstijging en bodemdaling. Met het overnemen van het advies wordt een robuust en veerkrachtig afwateringssysteem gecreëerd. In de aanloop naar het besluit is goed geluisterd naar de verschillende belanghebbenden in de Friese samenleving. Wereldwijd en nationaal beraden de waterbeheerders zich over de bestrijding van het overtollige water. Op provinciaal niveau is onderzoek gedaan naar de gevolgen voor Fryslân. Met het nemen van deze beslissing is de eerste fase van de studie afgerond. Een tweede studie, gebaseerd op de genomen hoofdkeuzen en randvoorwaarden volgt na besluitvorming in Provinciale Staten. Op 28 januari vindt een hoorzitting plaatst over dit onderwerp. PS neemt op 5 februari de definitieve beslissing.

Overleg met belanghebbenden in de Friese samenleving Op 7 november 2002 heeft de Advysgroep een voorgenomen advies verspreid onder de instanties en organisaties die zij vertegenwoordigt. In het advies waren 4 scenario's beschreven, met daarbij een voorkeur voor scenario III. Scenario III richt zich op een vermindering van de hoeveelheid water die bij extreme gebeurtenissen door een maalbeperking en/óf de inzet van calamiteitenpolders opgevangen moet worden. Op het voorgenomen advies hebben verschillende organisaties en instanties gereageerd. Deze reacties zijn verwerkt in een reactienota, waarop de Advysgroep haar eindadvies heeft geformuleerd. De reacties op het voorgenomen advies waren erg divers was. Zo gaf de landbouwsector de voorkeur aan het scenario waarin de bouw van een gemaal voorop staat en geen bergingspolders voorkomen. De natuurterreinbeheerders en de Friese Milieufederatie gaven aan moeite te hebben met de bestemming van natuurgebied als bergingspolder. De Advysgroep en GS zijn echter van mening dat de nu gekozen hoofdkeuzen en randvoorwaarden leiden tot een robuust en waterhuishoudkundig systeem.

Daarbij wordt meegenomen dat in alle oplossingen de huidige situatie van de kaden en oevers niet optimaal is. Deze situatie duurt tot 2015.Vanaf 2015 moeten alle kaden en oevers voldoen aan de veiligheidsnormen. Het onderzoek naar de voorbereidingen van de bouw van een gemaal en de daadwerkelijke realisering neemt nog enkele jaren in beslag. In die tijd kunnen bergingspolders, gerealiseerd in natuurgebieden, de veiligheidsklep vormen tegen extreme wateroverlast. Een noordelijke ontwerp-schadevergoedingsregeling ligt op dit moment bij de waterschappen ter inzage en wordt uiteindelijk door de waterschappen vastgesteld.

Rol statencommissie waterstaat en milieubeheer
De voormalige statencommissie waterstaat en miliebeheer heeft tegen de achtergrond van de veranderende positie van provinciale staten binnen het duale bestuur in november 2002 het bijzondere initiatief genomen om als volksvertegenwoordiging de gevoelens van de Friese samenleving te peilen. In vier discussiebijeenkomsten is aan de verschillende belangengroeperingen en individuele burgers gelegenheid gegeven hun mening te geven over de problematiek van de berging en afvoer van water. De resultaten daarvan zijn meegenomen in de reactienota.