Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER: Hogere IJsselbrug Zwolle kan in 2006 klaar zijn

Reizigersvereniging ROVER vindt dat de bouw van de nieuwe spoorbrug over de IJssel bij Zwolle versneld moet worden uitgevoerd. De aanvaring van de brug, gisterochtend, heeft opnieuw aangetoond dat de oude laaggelegen spoorbrug niet meer aan de eisen van deze tijd voldoet. De nieuwe brug wordt een vaste, hooggelegen brug. Een hooggelegen brug betekent een forse verbetering van veiligheid, bedrijfszekerheid en verkeerscapaciteit voor zowel spoor als scheepvaart.

De bouw van de Hanzelijn zal nog vele jaren duren. Door de nieuwe, hogere spoorbrug bij Zwolle over de IJssel versneld aan te leggen, kan al veel eerder de capaciteit van de bestaande spoorlijn Zwolle-Amersfoort vergroot worden. Hierdoor kan elk kwartier een Intercity tussen het Noorden en de Randstad rijden. Aan de automobilist kan hiermee al in 2006 een attractief en milieuvriendelijk alternatief voor de vollopende A28 geboden worden.

Het goederenvervoer en de scheepvaart over de IJssel profiteren mee. Bovendien zal de nieuwe brug veel stiller en onderhoudsarmer zijn dan de bestaande ijzeren brug. Door de grotere doorvaarthoogte hoeft de brug geen beweegbaar gedeelte te hebben, en zitten treinen en scheepvaart elkaar niet langer in de weg.

Reizigersvereniging ROVER ziet dit als een goed voorbeeld van het principe 'Benutten en Bouwen': benutten waar mogelijk, bouwen waar nodig. Het plan geeft bovendien antwoord op de vraag om de toenemende mobiliteitsproblematiek snel, pragmatisch en tegelijk ook milieuvriendelijk op te lossen. ROVER rekent dan ook op een breed politiek en bestuurlijk draagvlak voor een versnelde realisatie van de nieuwe IJsselbrug.

15 januari 2003

---