Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA DEN HAAG Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk ABG/GA/02/77625 Onderwerp Datum Gesubsidieerde arbeid 15 januari 2003

./. Hierbij doe ik u een afschrift toekomen van mijn antwoordbrief aan de pijler Economie en Werk van de G26 over de maatregelen van het kabinet ten aanzien van gesubsidieerde arbeid.
De staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)



Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Pijler Economie en Werk van de G26
Postbus 90801 T.a.v. de heer A.C. Geertsema 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Voorzitter Pijler Economie en Werk Telefoon (070) 333 44 44 Postbus 9100 Telefax (070) 333 40 33

2300 PC Leiden
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer 008115, 9 oktober 2002 ABG/GA/02/77625 (070) 333 5228

Onderwerp Datum Contactpersoon Gesubsidieerde arbeid 15 januari 2003 S.K. van Ooij

Geachte heer Geertsema,
In uw brief van 9 oktober jl. geeft u aan dat de G26 positief is over de voornemens in het Strategisch Akkoord ten aanzien van het vooruitzicht op een vrij besteedbaar reïntegratiebudget, over grotere beleidsvrijheid voor gemeenten waardoor lokaal maatwerk mogelijk wordt en over het schrappen van bepalingen in de ID-regelgeving die een belemmering vormen voor de inzet van ID-banen als reïntegratie-instrument. Tegelijkertijd geeft u aan dat de G26 negatief is over de daling van het volume ID-banen en Wiw-dienstbetrekkingen, de eenmalige beperking van de meeneemregeling, de afbouw dan wel afschaffing van afdrachtskortingen en de toetrederskorting. U benadrukt de gevolgen voor werkzoekenden, voor werkgevers en voor de sociale infrastructuur en stelt dat de G26 wegens een volumedaling van 25% ten opzichte van het niveau ID-banen in 2002 rekening moeten houden met gedwongen ontslagen. Bovendien stelt u dat de benadering van het kabinet haaks staat op de maatwerkbenadering van het Grote Stedenbeleid, die de basis vormt voor de afspraken in het kader van de Agenda voor de Toekomst. U verzoekt om heroverweging van de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid en om te komen tot een verdeelsystematiek die recht doet aan de bereikte resultaten en rekening houdt met de sociale infrastructuur. Voorts verzoekt u mij verantwoordelijkheid te willen blijven dragen voor de sluitende aanpak van arbeidstoeleiding van alle personen die tot zorgplicht van de gemeenten behoren en om de Wiw en de ID-banen in een wettelijk kader onder te brengen per 1 januari 2003.
Over uw standpunten heb ik inmiddels ook desgevraagd de Tweede Kamer geïnformeerd. Ik heb daarbij aangegeven dat het kabinet in haar beleid het accent legt op reïntegratie. Het streven is daarbij om beweging te krijgen in het zittende bestand gesubsidieerde arbeid door zoveel mogelijk uitstroom van ID- en WIW-werknemers naar ongesubsidieerde banen te bewerkstelligen.
Dat betekent niet dat de ID-banen en Wiw-dienstbetrekkingen worden afgeschaft.



3

Na de effectuering ombuiging op het gemeentelijk reïntegratiebudget blijft het mogelijk om het overgrote deel van de ID- en WIW-banen te laten voortbestaan; de ombuiging op de budgetten betekent voor de ID-banen een volumedaling van 53.500 bezette banen ultimo 2002 naar 45.500 banen ultimo 2003. Bij de Wiw-dienstbetrekkingen gaat het om een daling van circa 32.000 gemiddeld in 2002 naar bijna 27.000 gemiddeld in 2003. In 2003 wordt tevens een aantal beperkende voorwaarden bij de inzet van ID-middelen losgelaten. Daardoor kunnen gemeenten, naast de bredere bestedingsmogelijkheid van het ID-budget, de spaartegoeden die opgebouwd zijn over de in de afgelopen jaren voor ID- banen verstrekte middelen niet alleen in het kader van het Besluit ID-banen maar ook aan andere reïntegratieactiviteiten besteden. Over de wijze van budgettering van ID-banen in 2003 heb ik gemeenten geïnformeerd met de aan gemeenten verstuurde voorschotbeschikking budget 2003 van 24 oktober 2002 (kenmerk ABG/GA/02/73791) en de verzamelcirculaire van 30 oktober 2002 (kenmerk Intercom/02/80014). In mijn circulaire aan gemeenten van 4 september 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727) heb ik uiteengezet welke maatregelen het kabinet in 2003 zal treffen op weg naar een modernisering van het gemeentelijk reïntegratiebeleid. Ik realiseer me dat er veel discussie in de pers en in de samenleving gaande is over de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid. In een afschrift van mijn brief aan de Tweede Kamer van 4 december 2003 (kenmerk ABG/GA/02/92696) heb ik u inmiddels geïnformeerd over een aanvullend pakket van maatregelen dat gemeenten en sectoren faciliteert bij het dynamiseren van het zittende bestand van ID- en WIW-werknemers. Dit pakket is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met sociale partners, de VNG, gemeenten en sectoren. Via het convenant gesubsidieerde arbeid worden deze afspraken verder ingevuld. Het pakket omvat de volgende maatregelen:

1. Een landelijke basisregeling ter stimulering van werkgevers (inclusief gemeenten als gebruikers van ID-banen) om circa 10.000 ID-banen om te zetten in reguliere banen;
2. Aanvullende maatregelen om doorstroom uit gesubsidieerde arbeid te bevorderen en knelpunten in de WIW op te lossen:

* Compensatieregeling voor gemeenten die meer dan 30% volumereductie moeten realiseren ten opzichte van de stand medio 2002.
* Compensatie in het normbedrag van de SPAK en voor jongeren van de SPAK en VLW.

* Aanpassing van het subsidiebedrag voor WIW-werkervaringsplaatsen voor 2003 ten opzichte van de eerder aangekondigde bezuinigingen tot vrijwel het niveau van 2002;
3. Zoveel als mogelijk deregulering voor gemeenten in 2003 bewerkstelligen opdat gemeenten snel meer beleidsruimte krijgen voor maatwerkoplossingen. U bent in mijn circulaire van december 2002 (kenmerk Intercom/2002/64727) uitgebreider geïnformeerd over alle aanvullende maatregelen.
Met het bovenbeschreven pakket aan maatregelen wordt het mogelijk om beweging te krijgen in het zittend bestand gesubsidieerde arbeid door het regulier maken van een deel van de huidige gesubsidieerde banen en het zoveel mogelijk ombouwen van de resterende gesubsidieerde banen naar tijdelijke banen waarin het accent ligt op doorstroom naar reguliere arbeid. Daarmee verwacht ik dat gemeenten vanaf 2003 het accent in het gemeentelijk activeringsbeleid meer op reïntegratie zullen kunnen leggen en de




4
ombuigingsdoelstelling voor 2003 zullen kunnen realiseren, zonder dat dit gepaard gaat met het verlies van vitale gesubsidieerde banen in maatschappelijke sectoren. Ik ga ervan uit dat het met dit aanvullende pakket van maatregelen voor u mogelijk is gedwongen ontslagen en beëindiging van contracten zonder vervolg naar werk te voorkomen. Uw inzet als gemeente is daarbij van groot belang.
Ik hoop u hiermee naar tevredenheid te hebben geïnformeerd. De staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
i.a.a. de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal