Ingezonden persbericht


Persbericht

CDA maakt zich zorgen over het weren van meisjes met een hoofddoek op scholen

De afgelopen week verschenen in diverse media herhaaldelijk berichten over meisjes met hoofddoeken. De meisjes worden geweerd bij Rotterdamse basisscholen. Het gaat zowel om protestants-christelijke basisscholen, als om openbare basisscholen. Ook blijkt dat het voor pabo studenten met een hoofddoek bijna onmogelijk is, een stageadres te vinden. Ook hier gaat het zowel om protestants-christelijke basisscholen, als om openbare basisscholen. Het CDA maakt zich grote zorgen over het weren van meisjes met een hoofddoek op scholen.

Vice-fractievoorzitter van het CDA, Alaattin Erdal, wijst op de beantwoording van het College op vragen die Erdal stelde in 1999. Hierin geeft het College aan, dat het Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam heeft bepaald dat het dragen van een hoofddoek op zich geen selectiecriterium is bij het aanstellen van leerkrachten in het (primair) openbaar onderwijs. Erdal vindt dat dit principe ook leidend zou moeten zijn voor het aannemen van leerlingen en stagiaires in het primair onderwijs.

Alaattin Erdal stelde het College de volgende vragen:


1. Is het bij het College bekend, dat een aantal scholen meisjes met een hoofddoek weren? Zo ja, kan het College aangeven om hoeveel scholen het gaat en hoeveel meisjes om deze reden worden geweerd?


2. Is het bij het College bekend, dat een aantal scholen meisjes met een hoofddoek geen stageplaats aanbieden? Zo ja, kan het College aangeven om hoeveel scholen het gaat en hoeveel meisjes om deze reden worden geweerd?


3. Is het College van mening dat de beantwoording van 6 juli 1999 (nr.: SEZ 99/3005), betreffende het profiel van de leerkracht in het primair openbaar onderwijs, ook leidend moet zijn bij de benadering van leerlingen en stagiaires in het openbaar onderwijs? Zo niet, hoe dient het openbaar onderwijs hier anders mee om te gaan?

4. Is het College van mening dat ook het bijzonder onderwijs zorgvuldig met deze problematiek om moet gaan en zal zij zich inzetten om met het bijzonder onderwijs in gesprek te komen om hierover van gedachten te wisselen?
Rotterdam, 15 januari 2003

noot voor de redactie/

Ingezonden persbericht