Gemeente Hilversum

Eerlijker verdeling parkeerruimte

"Overal in het centrum en in de schil daaromheen betaald parkeren invoeren met medegebruik door vergunninghouders." Dit is volgens verantwoordelijk wethouder Karen Heerschop de belangrijkste maatregel in de nota Regulering openbare parkeercapaciteit waarmee het college van burgemeester en wethouders een betere verdeling van de schaarse parkeerruimte in Hilversum beoogt.

In de nota wordt voorgesteld over te stappen op één parkeersysteem dat voor iedereen duidelijk en herkenbaar is met een minimaal gebruik van borden. De regels worden consequent per gebied doorgevoerd. Op verschillende wijzen kan voor het parkeren worden betaald. Het voorgestelde parkeersysteem van betaald parkeren met medegebruik door vergunninghouders wordt al toegepast in andere steden en in toenemende mate maatschappelijk geaccepteerd.

Betere benutting
Herziening van het parkeerbeleid houdt in dat de huidige scheiding tussen betaald parkeren en vergunninghoudersparkeren wordt opgeheven. Dit leidt tot een betere benutting van de parkeercapaciteit, omdat zowel vergunninghouders als niet-vergunninghouders tegen betaling op de parkeerplaatsen mogen parkeren. Uitzondering daarop blijven de winkelradialen. Parkeervergunningen zijn hier niet geldig om de parkeerplekken beschikbaar te houden voor winkelend publiek.
Ook in het voorgestelde parkeersysteem komen bewoners en bedrijven in aanmerking voor een parkeervergunning. Nieuw is echter dat er maar twee vergunninggebieden overblijven: het centrum en de schil. In het centrum kunnen aanvragen voor een parkeervergunning die op dit moment op de wachtlijst staan worden gehonoreerd. Binnen de schil worden de huidige deelgebieden opgeheven.
Vergunningen zijn volgens het voorstel in de nota geldig voor het hele gebied waarvoor zij zijn uitgegeven. Dit betekent dat vergunninghouders in het gehele centrum of binnen de hele schil met hun vergunning kunnen parkeren. De parkeermogelijkheden voor de vergunninghouders worden hiermee vergroot.

Sturing parkeergedrag
"Het gewenste parkeergedrag ziet er als volgt uit: Bewoners en bedrijven kunnen de auto dicht bij de deur parkeren. In het centrum wordt op het maaiveld voor korte duur geparkeerd, terwijl langparkeren zo veel mogelijk in de parkeergarages gebeurt", stelt wethouder Heerschop. "De nota gaat hierbij uit van een sturend beleid door verschillende tarieven te hanteren en, waar nodig, de maximale parkeerduur te beperken."
Parkeerruimte in het centrum is het schaarst. Daarom luidt het voorstel om hier het duurste tarief voor zowel de vergunningen als bij de parkeerautomaat te laten gelden en de parkeertijd op het maaiveld te beperken tot maximaal één uur. Het betaald parkeren geldt van maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 24.00 uur en op de koopzondagen.
In de schil wordt betaald parkeren tot 21.00 uur voorgesteld. Het tarief is lager dan dat in het centrum en er geldt geen maximale parkeerduur.
De schrapkaarten worden afgeschaft. Wel wordt het mogelijk om uit de parkeerautomaat een dagkaart te trekken tegen een gereduceerd tarief.

Parkeergarages
Om langparkeren in de parkeergarages te stimuleren wordt in de nota voorgesteld het tarief in de garages laag te houden en de parkeerduur in de garages onbeperkt te laten. Parkeren in de parkeergarage wordt zo de goedkoopste manier in het centrum in Hilversum om de auto te parkeren. Het streven is verder de verschillen in de openingstijden, de abonnementsvormen en de tarieven van de Hilversumse parkeergarages weg te werken. Voor de gemeentelijke garages Gooische Brink Gooiland kan de gemeente dat zelf regelen. Met de particuliere garages Cityparking, Hilvertshof en Silverparking wordt in overleg bekeken of synchronisatie mogelijk is.

Oplossen knelpunten
Reden om het huidige parkeerbeleid te heroverwegen was om de knelpunten voor bewoners, bedrijven en bezoekers zo veel mogelijk op te lossen. Door de scheiding tussen de twee aparte systemen van betaald parkeren versus vergunninghoudersparkeren zijn de parkeermogelijkheden voor bewoners en bedrijven beperkt. Dit heeft onder meer geleid tot wachtlijsten voor vergunningen in het centrum. Bovendien zijn de regels niet altijd even duidelijk voor bezoekers. Wethouder Karen Heerschop: "Daarom zijn de voorstellen in de nota erop gericht om alle partijen, dus bewoners, bedrijven en bezoekers zo veel mogelijk tegemoet te komen door de schaarse parkeerruimte zo goed mogelijk met elkaar te delen. Dit gebeurt door één parkeersysteem dat overal geldt, óók in de toekomst als het parkeerbeleid naar andere gebieden wordt uitgebreid. In de nota is hierop geanticipeerd."

Verdere besluitvorming
Op maandag 20 januari aanstaande wordt de nota besproken door de raadscommissie Verkeer en Buurt. In februari worden de voorstellen in de inspraak gebracht, waarna in de maand mei definitieve besluitvorming plaatsvindt.

Invoering
Als de besluitvorming is afgerond worden de voorgestelde maatregelen gefaseerd ingevoerd. Per 1 juli 2003 worden het parkeersysteem in het centrum en de schil aangepast. Het voorstel is om de nu uitgegeven parkeervergunningen en de schrapkaarten te laten gelden tot 1 januari 2004. Per die datum wordt ook in het AKN-gebied het nieuwe systeem doorgevoerd.

Datum bericht: 15 januari 2003