Gemeente Hilversum
Eerlijker verdeling parkeerruimte
"Overal in het centrum en in de schil daaromheen betaald parkeren
invoeren met medegebruik door vergunninghouders." Dit is volgens
verantwoordelijk wethouder Karen Heerschop de belangrijkste maatregel
in de nota Regulering openbare parkeercapaciteit waarmee het college
van burgemeester en wethouders een betere verdeling van de schaarse
parkeerruimte in Hilversum beoogt.
In de nota wordt voorgesteld over te stappen op één parkeersysteem dat
voor iedereen duidelijk en herkenbaar is met een minimaal gebruik van
borden. De regels worden consequent per gebied doorgevoerd. Op
verschillende wijzen kan voor het parkeren worden betaald. Het
voorgestelde parkeersysteem van betaald parkeren met medegebruik door
vergunninghouders wordt al toegepast in andere steden en in toenemende
mate maatschappelijk geaccepteerd.
Betere benutting
Herziening van het parkeerbeleid houdt in dat de huidige scheiding
tussen betaald parkeren en vergunninghoudersparkeren wordt opgeheven.
Dit leidt tot een betere benutting van de parkeercapaciteit, omdat
zowel vergunninghouders als niet-vergunninghouders tegen betaling op
de parkeerplaatsen mogen parkeren. Uitzondering daarop blijven de
winkelradialen. Parkeervergunningen zijn hier niet geldig om de
parkeerplekken beschikbaar te houden voor winkelend publiek.
Ook in het voorgestelde parkeersysteem komen bewoners en bedrijven in
aanmerking voor een parkeervergunning. Nieuw is echter dat er maar
twee vergunninggebieden overblijven: het centrum en de schil. In het
centrum kunnen aanvragen voor een parkeervergunning die op dit moment
op de wachtlijst staan worden gehonoreerd. Binnen de schil worden de
huidige deelgebieden opgeheven.
Vergunningen zijn volgens het voorstel in de nota geldig voor het hele
gebied waarvoor zij zijn uitgegeven. Dit betekent dat
vergunninghouders in het gehele centrum of binnen de hele schil met
hun vergunning kunnen parkeren. De parkeermogelijkheden voor de
vergunninghouders worden hiermee vergroot.
Sturing parkeergedrag
"Het gewenste parkeergedrag ziet er als volgt uit: Bewoners en
bedrijven kunnen de auto dicht bij de deur parkeren. In het centrum
wordt op het maaiveld voor korte duur geparkeerd, terwijl langparkeren
zo veel mogelijk in de parkeergarages gebeurt", stelt wethouder
Heerschop. "De nota gaat hierbij uit van een sturend beleid door
verschillende tarieven te hanteren en, waar nodig, de maximale
parkeerduur te beperken."
Parkeerruimte in het centrum is het schaarst. Daarom luidt het
voorstel om hier het duurste tarief voor zowel de vergunningen als bij
de parkeerautomaat te laten gelden en de parkeertijd op het maaiveld
te beperken tot maximaal één uur. Het betaald parkeren geldt van
maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 24.00 uur en op de
koopzondagen.
In de schil wordt betaald parkeren tot 21.00 uur voorgesteld. Het
tarief is lager dan dat in het centrum en er geldt geen maximale
parkeerduur.
De schrapkaarten worden afgeschaft. Wel wordt het mogelijk om uit de
parkeerautomaat een dagkaart te trekken tegen een gereduceerd tarief.
Parkeergarages
Om langparkeren in de parkeergarages te stimuleren wordt in de nota
voorgesteld het tarief in de garages laag te houden en de parkeerduur
in de garages onbeperkt te laten. Parkeren in de parkeergarage wordt
zo de goedkoopste manier in het centrum in Hilversum om de auto te
parkeren. Het streven is verder de verschillen in de openingstijden,
de abonnementsvormen en de tarieven van de Hilversumse parkeergarages
weg te werken. Voor de gemeentelijke garages Gooische Brink Gooiland
kan de gemeente dat zelf regelen. Met de particuliere garages
Cityparking, Hilvertshof en Silverparking wordt in overleg bekeken of
synchronisatie mogelijk is.
Oplossen knelpunten
Reden om het huidige parkeerbeleid te heroverwegen was om de
knelpunten voor bewoners, bedrijven en bezoekers zo veel mogelijk op
te lossen. Door de scheiding tussen de twee aparte systemen van
betaald parkeren versus vergunninghoudersparkeren zijn de
parkeermogelijkheden voor bewoners en bedrijven beperkt. Dit heeft
onder meer geleid tot wachtlijsten voor vergunningen in het centrum.
Bovendien zijn de regels niet altijd even duidelijk voor bezoekers.
Wethouder Karen Heerschop: "Daarom zijn de voorstellen in de nota erop
gericht om alle partijen, dus bewoners, bedrijven en bezoekers zo veel
mogelijk tegemoet te komen door de schaarse parkeerruimte zo goed
mogelijk met elkaar te delen. Dit gebeurt door één parkeersysteem dat
overal geldt, óók in de toekomst als het parkeerbeleid naar andere
gebieden wordt uitgebreid. In de nota is hierop geanticipeerd."
Verdere besluitvorming
Op maandag 20 januari aanstaande wordt de nota besproken door de
raadscommissie Verkeer en Buurt. In februari worden de voorstellen in
de inspraak gebracht, waarna in de maand mei definitieve
besluitvorming plaatsvindt.
Invoering
Als de besluitvorming is afgerond worden de voorgestelde maatregelen
gefaseerd ingevoerd. Per 1 juli 2003 worden het parkeersysteem in het
centrum en de schil aangepast. Het voorstel is om de nu uitgegeven
parkeervergunningen en de schrapkaarten te laten gelden tot 1 januari
2004. Per die datum wordt ook in het AKN-gebied het nieuwe systeem
doorgevoerd.
Datum bericht: 15 januari 2003