Meer vliegverkeer mag niet leiden tot problemen in De Landerijen
De provincie vindt het niet acceptabel dat uitbreiding van Luchthaven
Lelystad ten koste gaat van woningbouw in de Lelystadse wijk De
Landerijen. Ook de toename van geluidsoverlast voor de reeds bestaande
woningen in De Landerijen vindt de provincie te groot. Op dit moment
liggen de Planologische Kernbeslissing (PKB) en de Milieu Effect
Rapportage (MER) ter inzage, die uitbreiding van de luchthaven
mogelijk moeten maken. De provincie heeft haar kritische opmerkingen
bij deze PKB/MER in een inspraakreactie verwoord.
De PKB en MER die ter inzage liggen zijn nodig om de zogenaamde
uitbreiding fase 2 van het vliegveld in Lelystad mogelijk te maken.
Die uitbreiding houdt in dat het kleine vliegverkeer kan groeien van
121.000 vliegbewegingen nu naar 164.300 in 2015, terwijl het grote
vliegverkeer groeit van 29.900 naar 74.100 (waarvan 30.200
helicopterbewegingen). Daarvoor wordt de bestaande baan verlengd van
1250 tot 2100 meter en wordt op 210 meter van de hoofdbaan een
parallelle grasbaan aangelegd van 900 meter.
De provincie Flevoland geeft in haar reactie op PKB en MER aan dat ze
blij is dat nu duidelijk is dat dankzij de uitbreiding de luchthaven
rendabel geëxploiteerd kan worden, zonder dat dit leidt tot een fors
toename van milieuoverlast. Maar bij de concrete uitwerking van de
uitbreiding, plaatst de provincie wel een aantal kritische
kanttekeningen.
Het belangrijkste bezwaar van de provincie betreft de uitwerking van
de geluidscontour voor kleine vliegtuigen, waaruit blijkt dat het
bouwen van nieuwe woningen in De Landerijen in Lelystad niet mogelijk
is, omdat daar in de toekomst teveel geluidsoverlast optreedt. Deze
geluidscontour staat daarmee de bouw van 700 woningen in de weg en dat
vindt de provincie Flevoland onaanvaardbaar. Daarom wil de provincie
dat er een overzicht komt waarin mogelijkheden staan aangegeven om de
geluidshinder door het kleine vliegverkeer te verlagen.
De provincie plaats verder vraagtekens bij de capaciteit van de twee
banen die niet onafhankelijk van elkaar zijn te gebruiken omdat ze te
dicht bij elkaar liggen (ca. 210 meter). De provincie wil weten of de
capaciteit van de twee banen wel voldoende is om de toename van het
aantal vliegbewegingen aan te kunnen.
Een ander aandachtpunt voor de provincie is het natuur- en
stiltegebied Oostvaardersplassen. De provincie vraagt een no fly zone
voor dit gebied in te stellen, wat eerder is toegezegd door de
minister van Verkeer en Waterstaat.