Fietsen en wandelen als alternatief voor de auto
Alkmaar, 15 januari 2003
In vier jaar tijd moet het fiets-voetgangersklimaat zijn verbeterd
zodat de concurrentiepositie van het langzaamverkeer beter wordt. Dat
is de centrale doelstelling van de startnotitie `Langzaam Verkeer' dat
gisteren door het college van B&W is vastgesteld. Het autoverkeer
neemt jaarlijks toe. Om deze drukte te beperken is verbetering van het
fiets- en voetgangersklimaat nodig. De fiets of het wandelen moet een
aantrekkelijk alternatief worden. In het collegeprogramma 2002 is dan
ook niet voor niets langzaam verkeer als speerpunt van beleid genoemd.
Naar verwachting wordt de komende vier jaren jaarlijks zo'n 1,3
miljoen euro uitgegeven voor het langzaam verkeer.
Met name op korte afstanden nemen de fiets (tot 7,5 km) en het
voetgangersverkeer (tot 2 kilometer) een belangrijke plaats in: ruim
45 procent van deze verplaatsingen wordt in Alkmaar per fiets of per
voet afgelegd.
Bereikbaarheid en gezondheid
De redenen om het fietsverkeer te bevorderen zijn:
* De fiets helpt de bereikbaarheid in de stad te verbeteren en
congestie te voorkomen.
* Het langzaam verkeer vergroot de leefbaarheid en draagt bij aan
het voorkomen van de luchtverontreiniging.
* Het langzaam verkeer zorgt voor lichaamsbeweging en heeft daarbij
een positief effect op de conditie en gezondheid.
* Het langzaam verkeer beperkt op korte afstanden de reisduur en
reduceert de reiskosten.
* Het langzaam verkeer bevordert de aantrekkelijkheid van de
binnenstad. Dit uit zich in een hoger bestedingsniveau en een
langere verblijfsduur in het centrum.
* Het langzaam verkeer (met name de fiets) is erg belangrijk in het
voortransport van het openbaar vervoer. Goed fietsbeleid kan in
combinatie met Openbaar Vervoer ook op de lange afstanden een rol
spelen.
Veiligheid en educatie
De startnotitie richt zich onder andere op de infrastructuur, zoals
voet- en fietspaden. Daarbij spelen directheid, snelheid, veiligheid
en comfort een rol. Ook is aandacht voor de niet-infrastructurele kant
van het langzaam verkeer. Daarbij kan gedacht worden aan
(verkeers)gedragsbeïnvloeding, educatie en communicatie op scholen en
bedrijven.
De startnotitie gaat alleen in op punten waar grote concentraties van
fiets- en voetgangerbewegingen plaatsvinden. De wegen, straten en
paden waarop gefietst en gelopen wordt is een enorm fijnmazig geheel.
Het is ondoenlijk om de gehele stad onder de loep te nemen. De
startnotitie richt zich qua voetgangersverkeer alleen op het centrum
(binnenstad en Overstad) en de grotere winkelcentra (de Mare, de Hoef,
Geert Groteplein, etc.) in de overige wijken.
Samenwerking
In overleg met leden van de Fietsersbond, OSA, GOA, politie,
winkeliersverenigingen, milieubelang Alkmaar, connexxion, KvK,
brandweer en bedrijvenvereniging Overstad zal het actieplan langzaam
verkeer worden uitgewerkt.