Gemeente Alkmaar


Fietsen en wandelen als alternatief voor de auto

Alkmaar, 15 januari 2003

In vier jaar tijd moet het fiets-voetgangersklimaat zijn verbeterd zodat de concurrentiepositie van het langzaamverkeer beter wordt. Dat is de centrale doelstelling van de startnotitie `Langzaam Verkeer' dat gisteren door het college van B&W is vastgesteld. Het autoverkeer neemt jaarlijks toe. Om deze drukte te beperken is verbetering van het fiets- en voetgangersklimaat nodig. De fiets of het wandelen moet een aantrekkelijk alternatief worden. In het collegeprogramma 2002 is dan ook niet voor niets langzaam verkeer als speerpunt van beleid genoemd. Naar verwachting wordt de komende vier jaren jaarlijks zo'n 1,3 miljoen euro uitgegeven voor het langzaam verkeer.

Met name op korte afstanden nemen de fiets (tot 7,5 km) en het voetgangersverkeer (tot 2 kilometer) een belangrijke plaats in: ruim 45 procent van deze verplaatsingen wordt in Alkmaar per fiets of per voet afgelegd.

Bereikbaarheid en gezondheid
De redenen om het fietsverkeer te bevorderen zijn:
* De fiets helpt de bereikbaarheid in de stad te verbeteren en congestie te voorkomen.

* Het langzaam verkeer vergroot de leefbaarheid en draagt bij aan het voorkomen van de luchtverontreiniging.

* Het langzaam verkeer zorgt voor lichaamsbeweging en heeft daarbij een positief effect op de conditie en gezondheid.
* Het langzaam verkeer beperkt op korte afstanden de reisduur en reduceert de reiskosten.

* Het langzaam verkeer bevordert de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Dit uit zich in een hoger bestedingsniveau en een langere verblijfsduur in het centrum.

* Het langzaam verkeer (met name de fiets) is erg belangrijk in het voortransport van het openbaar vervoer. Goed fietsbeleid kan in combinatie met Openbaar Vervoer ook op de lange afstanden een rol spelen.

Veiligheid en educatie
De startnotitie richt zich onder andere op de infrastructuur, zoals voet- en fietspaden. Daarbij spelen directheid, snelheid, veiligheid en comfort een rol. Ook is aandacht voor de niet-infrastructurele kant van het langzaam verkeer. Daarbij kan gedacht worden aan (verkeers)gedragsbeïnvloeding, educatie en communicatie op scholen en bedrijven.

De startnotitie gaat alleen in op punten waar grote concentraties van fiets- en voetgangerbewegingen plaatsvinden. De wegen, straten en paden waarop gefietst en gelopen wordt is een enorm fijnmazig geheel. Het is ondoenlijk om de gehele stad onder de loep te nemen. De startnotitie richt zich qua voetgangersverkeer alleen op het centrum (binnenstad en Overstad) en de grotere winkelcentra (de Mare, de Hoef, Geert Groteplein, etc.) in de overige wijken.

Samenwerking
In overleg met leden van de Fietsersbond, OSA, GOA, politie, winkeliersverenigingen, milieubelang Alkmaar, connexxion, KvK, brandweer en bedrijvenvereniging Overstad zal het actieplan langzaam verkeer worden uitgewerkt.