Gemeente Almere
Programma van eisen aanbesteding openbaar vervoer vastgesteld
College kiest voor hoogwaardig vervoer stadsdienst: comfortabel, meer bussen per uur, maximaal milieuvriendelijk en aantrekkelijk geprijsd.
Het college van BenW van Almere heeft het Programma van Eisen voor de
aanbesteding van het openbaar vervoer van de stadsdienst definitief
vastgesteld.
Per 1 januari 2004 tot 31 december 2009 wordt het lokaal openbaar
vervoer verzorgd door een vervoerder, die in de openbare aanbesteding,
de gewenste hoge kwaliteit tegen een voordelige prijs kan aanbieden.
Dit kan de huidige vervoerder Connexxion zijn, maar ook een andere
vervoersmaatschappij.
In het Programma van Eisen staan de eisen en wensen over hoe het
lokaal openbaar vervoer (de stadsdienst) moet functioneren. In de
aanbesteding zijn met name de volgende punten belangrijk:
* Comfortabel: nieuw materieel, lage instap en goede reisinformatie
* de zogeheten Euro 3-norm (schoon, stil en zuinig materieel),
waarbij de voorkeur uitgaat naar een hogere normering
* op de meest drukke lijnen 8 in plaats van 6 bussen per uur.
De hoogte van het beschikbare budget is nog niet vastgesteld. Begin
februari wordt het Programma van Eisen nog één keer voorgelegd aan de
raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling. Eind februari volgt
behandeling in de gemeenteraad, waarna de aanbesteding kan beginnen.
Inspraak
Afgelopen december heeft het concept Programma van Eisen voor bewoners
en consumentenorganisaties, zoals ANBO 50+ en SOGA, ter inzage
gelegen. Daarnaast is op 18 december jl. een informatiebijeenkomst
gehouden. Alle reacties zijn gebundeld en samen met het advies van
reizigersvereniging Rover heeft dit geleid tot het definitieve
Programma van Eisen.
Over het algemeen is het Programma van Eisen goed ontvangen. Dit heeft
te maken met een aantal ambitieuze doelstellingen, te weten het op
peil houden van de bereikbaarheid van de stad, de tijdige ontsluiting
van toekomstige nieuwbouwlocaties, de verbetering van de kwaliteit van
de bussen (stil, schoon, toegankelijk en comfortabel materieel),
invoering van hogere frequenties (tot 8 bussen per uur op meest drukke
lijnen) en de introductie van sneller openbaar vervoer.
Uitkomsten inspraak
De inbreng van bewoners en consumentenorganisaties heeft geleid tot de
volgende aanvullingen op dit Programma vanEisen:
* De nieuwe bussen moeten worden voorzien van bestemmingsinformatie
aan de rechtervoorkant (instapzijde).
* De vervoerder moet er voor zorgen dat de informatiekasten op de
haltes ook gevuld worden met rijtijden van de halte tot het
eerstvolgende overstappunt/ Centraal station en t Oor. Reizigers
weten dan bij aanvang van de rit hoe lang deze ongeveer gaat
duren.
* De vervoerder moet een internetsite ontwikkelen waarin alle
beschikbare reizigersinformatie wordt gepresenteerd over het
concessiegebied Almere. Reizigers kunnen hier de reisadviezen,
routes, vertrektijden, wijzigingen, tarieven en dergelijke
opvragen.
* Het busboekje moet minimaal 4 weken voor ingang van de betreffende
dienstregeling beschikbaar zijn. Het busboekje mag door de
vervoerder nooit vervangen worden door uitgave van lijnfolders.
Lijnfolders zijn uitsluitend bedoeld voor het opvangen van kleine
tussentijdse wijzigingen. Alle overige wijzigingen moeten eenmaal
per jaar in het busboekje zorgvuldig worden omschreven. De
vervoerders van de streeklijnen en die van de stadsdienst worden
gevraagd een gezamenlijk busboekje uit te brengen.