Gemeente Almere

Programma van eisen aanbesteding openbaar vervoer vastgesteld

College kiest voor hoogwaardig vervoer stadsdienst: comfortabel, meer bussen per uur, maximaal milieuvriendelijk en aantrekkelijk geprijsd.

Het college van BenW van Almere heeft het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het openbaar vervoer van de stadsdienst definitief vastgesteld.

Per 1 januari 2004 tot 31 december 2009 wordt het lokaal openbaar vervoer verzorgd door een vervoerder, die in de openbare aanbesteding, de gewenste hoge kwaliteit tegen een voordelige prijs kan aanbieden. Dit kan de huidige vervoerder Connexxion zijn, maar ook een andere vervoersmaatschappij.

In het Programma van Eisen staan de eisen en wensen over hoe het lokaal openbaar vervoer (de stadsdienst) moet functioneren. In de aanbesteding zijn met name de volgende punten belangrijk:
* Comfortabel: nieuw materieel, lage instap en goede reisinformatie

* de zogeheten Euro 3-norm (schoon, stil en zuinig materieel), waarbij de voorkeur uitgaat naar een hogere normering
* op de meest drukke lijnen 8 in plaats van 6 bussen per uur.
De hoogte van het beschikbare budget is nog niet vastgesteld. Begin februari wordt het Programma van Eisen nog één keer voorgelegd aan de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling. Eind februari volgt behandeling in de gemeenteraad, waarna de aanbesteding kan beginnen.

Inspraak

Afgelopen december heeft het concept Programma van Eisen voor bewoners en consumentenorganisaties, zoals ANBO 50+ en SOGA, ter inzage gelegen. Daarnaast is op 18 december jl. een informatiebijeenkomst gehouden. Alle reacties zijn gebundeld en samen met het advies van reizigersvereniging Rover heeft dit geleid tot het definitieve Programma van Eisen.

Over het algemeen is het Programma van Eisen goed ontvangen. Dit heeft te maken met een aantal ambitieuze doelstellingen, te weten het op peil houden van de bereikbaarheid van de stad, de tijdige ontsluiting van toekomstige nieuwbouwlocaties, de verbetering van de kwaliteit van de bussen (stil, schoon, toegankelijk en comfortabel materieel), invoering van hogere frequenties (tot 8 bussen per uur op meest drukke lijnen) en de introductie van sneller openbaar vervoer.

Uitkomsten inspraak

De inbreng van bewoners en consumentenorganisaties heeft geleid tot de volgende aanvullingen op dit Programma vanEisen:
* De nieuwe bussen moeten worden voorzien van bestemmingsinformatie aan de rechtervoorkant (instapzijde).


* De vervoerder moet er voor zorgen dat de informatiekasten op de haltes ook gevuld worden met rijtijden van de halte tot het eerstvolgende overstappunt/ Centraal station en t Oor. Reizigers weten dan bij aanvang van de rit hoe lang deze ongeveer gaat duren.

* De vervoerder moet een internetsite ontwikkelen waarin alle beschikbare reizigersinformatie wordt gepresenteerd over het concessiegebied Almere. Reizigers kunnen hier de reisadviezen, routes, vertrektijden, wijzigingen, tarieven en dergelijke opvragen.

* Het busboekje moet minimaal 4 weken voor ingang van de betreffende dienstregeling beschikbaar zijn. Het busboekje mag door de vervoerder nooit vervangen worden door uitgave van lijnfolders. Lijnfolders zijn uitsluitend bedoeld voor het opvangen van kleine tussentijdse wijzigingen. Alle overige wijzigingen moeten eenmaal per jaar in het busboekje zorgvuldig worden omschreven. De vervoerders van de streeklijnen en die van de stadsdienst worden gevraagd een gezamenlijk busboekje uit te brengen.