* Persberichten
+ 14 januari 2003
reactie Ontwerpbesluit overgangsjaar Schiphol
COLLEGE TELEURGESTELD OVER PROCES EN INHOUD ONTWERPBESLUIT
Het college van B&W is bijzonder teleurgesteld over het
inspraakproces van het Ontwerpbesluit overgangsjaar Schiphol. Het
ministerie van V&W heeft de kerstperiode voor inspraak gebruikt.
Hierdoor is er voor overheden, organisaties en inwoners van de
regio nauwelijks ruimte om onderbouwd te kunnen reageren.
Belanghebbenden worden hierdoor in de ogen van het college niet
serieus genomen.
Schiphol Al een jaar geleden heeft het college in de
inspraakreactie op de Ontwerp-luchthavenbesluiten aangegeven om de
uitvoering van de luchthavenbesluiten, onder garanties, op te
nemen. De gemeente komt met deze uitvoering, waaronder de
aanpassing van bestemmingsplannen, voor een enorme opgave te staan.
Tot op heden heeft het ministerie niet of onvoldoende gereageerd op
de door het college gevraagde garanties voor een zorgvuldige
uitvoering van de besluiten. Het college vindt dit bijzonder
teleurstellend en ook niet passen in de samenwerkingsrelatie tussen
rijk en gemeente. Ondanks herhaalde verzoeken 'werk te maken' van
een zorgvuldige uitvoering van de luchthavenbesluiten, en dan
vooral van het luchthavenindelingbesluit, concludeert het college
dat het ministerie de lasten bij de gemeente legt.
Het college beseft overigens dat het overgangsjaar nodig is omdat
het vijfbanenstelsel nog niet volledig gebruikt kan worden (aanleg
taxibanen, tweede verkeerstoren, nieuwe routestructuur e.d.) en er
noodzakelijk onderhoud moet worden uitgevoerd aan de Aalsmeer- en
Zwanenburgbaan. Door het tijdelijk gewijzigde baangebruik is extra
overlast in bepaalde gebieden onvermijdelijk. Maar
onderhoudswerkzaamheden in de toekomst mogen geen aanleiding zijn
tot het versoepelen van de regels zoals ze nu zijn vastgesteld in
het Luchthavenverkeerbesluit.
In het Ontwerpbesluit staat dat overschrijding van de grenswaarden
niet bij de handhavingspunten voor de periode 23.00 uur-06.00 uur
wordt verwacht. Er zijn echter wel enkele wijzigingen voor de
nachtperiode aangegeven. Het verbod de Zwanenburgbaan te gebruiken
voor verkeer naar en vanuit het noorden vervalt gedurende de
periode dat de Aalsmeerbaan niet beschikbaar is. Dit heeft tot
gevolg dat Zwanenburg en omgeving gedurende twee à drie weken 's
nachts overgevlogen kan worden, waar dat normaal niet is
toegestaan. Het college vindt dat overlast beperkt moet worden door
zo min mogelijk te vliegen over woonbebouwing. Daarnaast moet extra
overlast niet in de nacht plaatsvinden.
Tot slot zijn in het Ontwerpbesluit geen aanvullende beperkingen of
voorschriften gesteld over externe veiligheid, omdat het een
tijdelijke vrijstelling betreft voor een periode van 37 weken. Het
college acht een dergelijk 'gedoogbeleid' met betrekking tot de
veiligheid onaanvaardbaar, ook al is het 'slechts' voor een periode
van 37 weken. Het college dringt er op aan aanvullende beperkingen
of voorschriften te stellen met betrekking tot de externe
veiligheid.
In het algemeen vindt het college het inspraakproces (de timing,
besluitvorming en beantwoording van de inspraakreacties) uiterst
teleurstellend. Het college wil daarom zo spoedig mogelijk een
overleg met de staatssecretaris om te praten over het
implementatieproces van de luchthavenbesluiten en de uitvoering
daarvan. Afhankelijk van de behandeling in de commissie REGL stuurt
het college wellicht nog een aanvullende reactie.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen