Gemeente Haarlemmermeer


* Persberichten

+ 14 januari 2003

reactie Ontwerpbesluit overgangsjaar Schiphol
COLLEGE TELEURGESTELD OVER PROCES EN INHOUD ONTWERPBESLUIT

Het college van B&W is bijzonder teleurgesteld over het inspraakproces van het Ontwerpbesluit overgangsjaar Schiphol. Het ministerie van V&W heeft de kerstperiode voor inspraak gebruikt. Hierdoor is er voor overheden, organisaties en inwoners van de regio nauwelijks ruimte om onderbouwd te kunnen reageren. Belanghebbenden worden hierdoor in de ogen van het college niet serieus genomen.
Schiphol Al een jaar geleden heeft het college in de inspraakreactie op de Ontwerp-luchthavenbesluiten aangegeven om de uitvoering van de luchthavenbesluiten, onder garanties, op te nemen. De gemeente komt met deze uitvoering, waaronder de aanpassing van bestemmingsplannen, voor een enorme opgave te staan. Tot op heden heeft het ministerie niet of onvoldoende gereageerd op de door het college gevraagde garanties voor een zorgvuldige uitvoering van de besluiten. Het college vindt dit bijzonder teleurstellend en ook niet passen in de samenwerkingsrelatie tussen rijk en gemeente. Ondanks herhaalde verzoeken 'werk te maken' van een zorgvuldige uitvoering van de luchthavenbesluiten, en dan vooral van het luchthavenindelingbesluit, concludeert het college dat het ministerie de lasten bij de gemeente legt. Het college beseft overigens dat het overgangsjaar nodig is omdat het vijfbanenstelsel nog niet volledig gebruikt kan worden (aanleg taxibanen, tweede verkeerstoren, nieuwe routestructuur e.d.) en er noodzakelijk onderhoud moet worden uitgevoerd aan de Aalsmeer- en Zwanenburgbaan. Door het tijdelijk gewijzigde baangebruik is extra overlast in bepaalde gebieden onvermijdelijk. Maar onderhoudswerkzaamheden in de toekomst mogen geen aanleiding zijn tot het versoepelen van de regels zoals ze nu zijn vastgesteld in het Luchthavenverkeerbesluit.
In het Ontwerpbesluit staat dat overschrijding van de grenswaarden niet bij de handhavingspunten voor de periode 23.00 uur-06.00 uur wordt verwacht. Er zijn echter wel enkele wijzigingen voor de nachtperiode aangegeven. Het verbod de Zwanenburgbaan te gebruiken voor verkeer naar en vanuit het noorden vervalt gedurende de periode dat de Aalsmeerbaan niet beschikbaar is. Dit heeft tot gevolg dat Zwanenburg en omgeving gedurende twee à drie weken 's nachts overgevlogen kan worden, waar dat normaal niet is toegestaan. Het college vindt dat overlast beperkt moet worden door zo min mogelijk te vliegen over woonbebouwing. Daarnaast moet extra overlast niet in de nacht plaatsvinden.
Tot slot zijn in het Ontwerpbesluit geen aanvullende beperkingen of voorschriften gesteld over externe veiligheid, omdat het een tijdelijke vrijstelling betreft voor een periode van 37 weken. Het college acht een dergelijk 'gedoogbeleid' met betrekking tot de veiligheid onaanvaardbaar, ook al is het 'slechts' voor een periode van 37 weken. Het college dringt er op aan aanvullende beperkingen of voorschriften te stellen met betrekking tot de externe veiligheid.
In het algemeen vindt het college het inspraakproces (de timing, besluitvorming en beantwoording van de inspraakreacties) uiterst teleurstellend. Het college wil daarom zo spoedig mogelijk een overleg met de staatssecretaris om te praten over het implementatieproces van de luchthavenbesluiten en de uitvoering daarvan. Afhankelijk van de behandeling in de commissie REGL stuurt het college wellicht nog een aanvullende reactie.

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen