Gemeente Zevenaar

Hoge waardering van cliënten voor sociale dienst Zevenaar: 7,4

Vorig jaar heeft de gemeente Zevenaar een onderzoek laten uitvoeren naar de tevredenheid van ABW-cliënten (Algemene Bijstandswet). Dit onderzoek is gehouden door Benchmark Werk, Inkomen en Zorg te Den Haag. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de cliënten van de sociale dienst in Zevenaar de dienstverlening met een gemiddeld cijfer van 7,4 waarderen. Een hoge score in vergelijking met de landelijke scores.

De cliënten in Zevenaar zijn tevreden over de tijd en aandacht die consulenten aan hen besteden, de voorlichting, de snelheid en efficiëntie van het werk. Ook op het nakomen van afspraken scoort de gemeente Zevenaar beter dan de landelijke vergelijkingsgroep.

Er zijn echter ook enkele punten waarop de gemeente Zevenaar laag scoort. De snelheid van de klachtafhandeling en de manier waarop de klacht is behandeld worden laag gewaardeerd. Ook over de uiteindelijk genomen beslissing naar aanleiding van de klacht, zijn de cliënten minder tevreden

Als belangrijke aandachts- en verbeterpunten komen zaken naar voren die te maken hebben met de berekening van de uitkering, de beslissing en de uitbetaling.

Daarnaast geven cliënten aan dat de voorlichting en informatieverstrekking beter kunnen. Ook zouden de consulenten beter moeten luisteren naar de vragen van cliënten. Verder worden de wisseling van medewerkers en de bejegening door consulenten als aandachtspunten genoemd.

De medewerkers van de betreffende afdeling nemen de verbeterpunten zeer serieus. Momenteel werken ze eraan om de verbeterpunten zo goed mogelijk te realiseren.