Persbericht
Woerden, 16 januari 2003
Website Drinktest.nl binnen twee weken meer dan 100.000 bezoekers
De op 15 december 2002 gelanceerde website www.drinktest.nl heeft binnen
twee weken meer dan 100.000 bezoekers gekregen. In december bezochten totaal
106.627 bezoekers de site, waarmee de bezoekersdoelstelling voor het jaar
2003 al bereikt is. Het NIGZ, dat de site heeft ontwikkeld, is blij met dit
succes. Het instituut coördineert de campagne Drank maakt meer kapot dan je
lief is, waar de website onderdeel van is. De grote bezoekersaantallen zijn
volgens het NIGZ een teken dat de alcoholvoorlichting aan volwassenen aan
een nieuwe impuls toe is.
Aanleiding voor de drinktest is het gegeven dat een deel van de Nederlandse
volwassen bevolking structureel te veel alcohol drinkt. Uit
onderzoeksgegevens van NIPO in 2000 blijkt dat ongeveer 25 procent van de
volwassen mannen en 13 procent van de volwassen vrouwen overmatig drinkt.
Overmatig drinken kan op kortere of langere termijn leiden tot
gezondheidsproblemen.
Volwassenencampagne alcoholmatiging
In opdracht van het ministerie van VWS voert het NIGZ sinds 1996 de campagne
Drank maakt meer kapot dan je lief is uit. Voor volwassenen is er, in
tegenstelling tot voor jongeren, geen brede massamediale publiekscampagne.
Uit de gestage raadpleging van de alcoholinfolijn van het NIGZ blijkt dat er
veel en aanhoudend vraag naar voorlichting is.
Het NIGZ ontwikkelde in 2002 een laagdrempelig instrument om volwassenen via
een zelfdiagnose voor te kunnen lichten over de gevolgen van bovenmatig
drankgebruik. De website: www.drinktest.nl laat de bezoeker eerst het eigen
drinkgedrag analyseren, waarna een algemeen advies wordt gegeven. Overmatig
drinkende bezoekers worden aangemoedigd een tweede vragenlijst in te vullen.
Op grond van de ingevulde gegevens geeft de website daarna een
advies-op-maat aan de bezoeker.
Drinktest.nl kansrijke voorlichtingsmodule
Het NIGZ liet het NIPO in 2002 een vooronderzoek uitvoeren onder 230
overmatig drinkende volwassenen. Hieruit bleek dat voorlichten met een
zogeheten advies-op-maat drie voordelen had boven het voorlichten met een
folder:
- personen die het advies-op-maat hebben gekregen, schatten eigen
alcoholgebruik hoger in dan foldergroep: dus beter inzicht in eigen
drinkgedrag
- personen die advies-op-maat hebben gekregen zijn vaker van plan om
minder te gaan drinken (46%) dan mensen die folder hebben gekregen (30%)
- meer personen die het advies-op-maat hebben gekregen (46%) lezen
het hele advies; slechts 12% van folder groep leest de volledige folder.
Bijkomend voordeel is dat via een website als drinktest.nl veel meer mensen
kunnen worden bereikt dan met bijvoorbeeld een eenmalige foldermailing, en
dat blijkt nu ook uit de bezoekersaantallen.
Websitebezoek
De website drinktest.nl ontving in december 2002 evenveel bezoekers als
verwacht werd voor het gehele jaar 2003: ruim 100.000. Dit is onder andere
het gevolg van de massamediale introductiecampagne en de aandacht van de
pers de week voor Kerstmis. Halverwege januari 2003 zijn daar nog zo'n
16.000 bezoekers bijgekomen, wat aangeeft dat het kennismakingseffect begint
weg te ebben.
De bezoekers vullen niet allemaal de twee vragenlijsten in: ongeveer 75
procent van alle bezoekers maakt de eerste, oriënterende vragenlijst af.
Daarna gaat ongeveer de helft van hen ook verder met de meer uitgebreide
vragenlijst voor overmatige drinkers. Daaruit blijkt dat zo'n 37.000
vermoedelijk overmatige drinkers de zelfanalyse geheel afgerond hebben en
het op-maat-advies hebben gekregen. Dat is bijna vier maal zo veel als werd
verwacht voor het gehele jaar.
Toekomst
De komende twee jaar zal het NIGZ nagaan of de website voldoende in staat is
om de doelgroep van overmatig drinkende volwassenen te bereiken én te
helpen. Als blijkt dat de website een positieve invloed heeft op het
daadwerkelijk drinkgedrag van de doelgroep, zal het NIGZ zich sterk maken om
de website een centrale rol te geven in de alcoholvoorlichting aan
volwassenen.
Noot voor de pers:
Contactpersonen:
Annemarie Huiberts (0348) 439 896