European Commission

IP/03/43

Brussels, 14 januari 2003

Commissie vraagt lidstaten economische en sociale hervorming te versnellen

Als de Europese Unie een concurrerende economie op wereldvlak wil worden, moeten de lidstaten meer inspanningen doen om de hervormingen door te voeren. In haar verslag voor de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad (21 maart) ziet de Commissie duidelijke aanwijzingen dat de hervormingen van de voorbije vijf jaar belangrijke structurele veranderingen hebben opgeleverd. Het verslag over de economische, sociale en milieuvernieuwing in Europa stelt dat de doelstellingen weliswaar duidelijk binnen bereik blijven, maar dat nog niet vaststaat dat ze zullen worden gehaald. Op bijna alle gebieden zijn weliswaar vorderingen gemaakt, maar deze moeten worden versneld en gecoördineerd om het resultaat op te leveren dat de staats- en regeringsleiders drie jaar geleden op de Europese Raad van Lissabon hebben afgesproken. Dit jaar moet vooral worden vermeden dat in de huidige conjunctuur investeringen in kennis en innovatie verwaarloosd worden. Integendeel: een versterking van de kennis en innovatie is van cruciaal belang voor een duurzame groei, banen en het milieu.

Bij de presentatie van het verslag aan Europees Parlement in Straatsburg verklaarde voorzitter Romano Prodi: "De strategie van Lissabon blijft de juiste benadering voor een uitgebreide Europese Unie. Het is de beste manier om te bereiken wat onze burgers het meest nodig hebben -- welzijn, meer en betere banen, een sterkere sociale samenhang en een schoner milieu -- en ervoor te zorgen dat deze op duurzame wijze voor toekomstige generaties tot stand komen. De voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad moet aantonen dat hij in staat is om dit proces ook in tijden van slechtere economische omstandigheden tot een goed einde te brengen. Wij moeten nu voor de uitbreiding een doorslaggevende verandering tot stand brengen.

Volgens Prodi zijn de huidige uitdagingen een reden te meer om voort te gaan eerder dan het langzamer aan te doen. "Lissabon is de beste manier om de nieuwe lidstaten te integreren. Het is de beste manier om de economische prestaties te verbeteren", aldus de Commissievoorzitter.

Werkgelegenheid

Ondanks de toenemende werkloosheid zijn er sterke aanwijzingen dat de hervormingen van de afgelopen vijf jaar aanzienlijke structurele veranderingen hebben opgeleverd in vele, maar niet alle, Europese arbeidsmarkten. Sinds 1996 zijn er meer dan 12 miljoen nieuwe banen bijgekomen, met nog steeds een toename van 500.000 banen in 2002. Desondanks zijn de resultaten zeer uiteenlopend en zijn de hervormingen niet in alle lidstaten even grondig doorgevoerd.

Derhalve zijn bijkomende inspanningen (vooral van de lidstaten die nog onvoldoende hebben bijgedragen tot de toename van de werkgelegenheid)nodig dat de Unie haar tussentijds streefcijfer inzake werkgelegenheid van 67 % van de bevolking in de werkende leeftijd tegen 2005 haalt. En ze is nog ver verwijderd van haar doelstellingen om tegen het einde van het decennium minstens 50 % van de oudere werknemers aan het werk te houden of de gemiddelde werkelijke pensioenleeftijd met vijf jaar op te trekken - twee essentiële factoren om tegen 2010 de volledige werkgelegenheid te bereiken.

Hervorming van de producten-, diensten- en kapitaalmarkten

Grote delen van de interne markt hebben het de afgelopen tien jaar goed gedaan. In andere hebben de voordelen van de interne markt minder effect gehad. Daarom is de strategie van Lissabon gericht op domeinen zoals de dienstensector, overheidsopdrachten, energie, financiële diensten, de modernisering van de concurrentieregels, en ook een aantal belastingaspecten. Het afgelopen jaar werd echter overeenstemming bereikt over omvangrijke hervormingen op vele van die gebieden.

De lidstaten moeten er nu voor zorgen dat de afgesproken regels en nieuwe beleidsmaatregelen werkelijk worden uitgevoerd en toegepast. Dit betekent dat elke lidstaat op een aantal belangrijke gebieden meer inspanningen moet leveren om de overeengekomen maatregelen correct en tijdig uit te voeren zodat de Unie het volledige potentieel van de interne markt kan benutten.

Kennis, innovatie en een dynamisch bedrijfsleven

De bedrijven investeren onvoldoende in kennis en innovatie. Het voorstel voor een Gemeenschapsoctrooi - een bewijs van het belang dat de Unie hecht aan innovatie - is nog steeds geblokkeerd.

Ondanks de huidige druk op de nationale begrotingen dienen de lidstaten de voorwaarden te scheppen voor meer investeringen in onderwijs, onderzoek en de kenniseconomie, want die zijn essentieel voor de groei op middellange termijn. Er moeten fiscale stimulansen en een aangepaste regelgeving komen zodat ook de privé-sector in die prioriteiten investeert. Bruggen slaan tussen kennis en de markt en het juiste kader voor innovatie creëren, is de nieuwe uitdaging inzake concurrentievermogen. Hier is een meer gecoördineerde en consequente aanpak nodig.

Sociale samenhang

Bij gebrek aan actuele gegevens kan nog geen nauwkeurig beeld worden gevormd van de vorderingen in de aanpak van armoede en sociale uitsluiting. Enerzijds draagt de verbetering van de werkgelegenheid, met name de vermindering van de langdurige werkloosheid en van het aantal werkloze gezinnen, duidelijk bij tot een grotere sociale samenhang.

In de meeste lidstaten is een hervorming en modernisering van de socialebeschermingsstelsels aan de gang. Die stelsels staan nog steeds centraal in de versterking van de samenhang in de hele Unie.

Het is echter bijzonder zorgwekkend dat de lidstaten nog onvoldoende inspanningen hebben geleverd om hun socialebeschermingsstelsels op lange termijn betaalbaar te houden en de kwaliteit ervan veilig te stellen, vooral omdat hun bevolking verder veroudert, of om de ongelijkheden tussen vrouwen en mannen terug te dringen.

Milieu en duurzame ontwikkeling

Door de mens veroorzaakte en natuurrampen - zoals de recente ramp met de "Prestige" - tonen aan dat er opnieuw aandacht moet worden besteed aan de uitvoering van de agenda van de Unie voor duurzame ontwikkeling.

Hoewel enige vooruitgang is geboekt, moeten maatregelen voor een verdere vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en een verbeterde luchtkwaliteit bij voorrang worden behandeld. Prijsmechanismen en belastingstelsels moeten de bredere kosten van de economische activiteit voor de maatschappij beter verrekenen. Dit bevordert de duurzaamheid op lange termijn en de invoering van schone technologieën, wat zowel voor de economie als voor de maatschappij potentiële voordelen oplevert. Dit zal mede het concurrentievermogen stimuleren en er toe bijdragen dat de internationaal afgesproken doelstellingen worden gehaald.

De Unie heef een leidersrol op zich genomen in de bevordering van duurzame ontwikkeling op wereldschaal en was de jongste jaren de drijvende kracht achter de opstelling van een internationale agenda. De belangrijke beslissingen die in 2002 op wereldniveau zijn genomen met de start van de ontwikkelingsagenda van Doha, de conferentie van Monterrey over ontwikkelingshulp en de wereldtop over duurzame ontwikkeling in Johannesburg moeten nu in de praktijk worden gebracht.

De uitbreiding

De nieuwe lidstaten zijn steeds beter vertrouwd met de logica en de werkmethoden van Lissabon. Op grond daarvan nemen zij thans vele beleidsmaatregelen; zij moeten verder en sneller bij het proces worden betrokken.

De uitbreiding vergt geen complete herziening van de strategie van Lissabon of een afzwakking van haar belangrijkste doelstellingen -- die doelstellingen zijn er voor de hele Unie en niet voor individuele landen. Zij blijven gelden voor een Unie met 25 of meer lidstaten.

Voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad - kiezen voor groei

De Europese Raad moet fungeren als spilpunt in de vorming van het economisch, sociaal en milieubeleid. Tijdens zijn voorjaarsbijeenkomst mag hij zich niet laten leiden door de druk van de omstandigheden en de uitdagingen op korte termijn, maar moet hij zich concentreren op maatregelen die onze vooruitzichten op middellange termijn kunnen verbeteren en ervoor zorgen dat de beslissingen stroken met de doelstellingen op lange termijn. Hij moet, in samenwerking met het Europees Parlement, de richting en het tempo van de toekomstige werkzaamheden aangeven.

Daartoe worden van de lidstaten en de EU-instellingen twee zaken verwacht: de voorwaarden scheppen voor meer investeringen in kennis en innovatie, en tegelijk de reeds afgesproken hervormingen uitvoeren en versnellen.

De Europese Raad krijgt, op basis van het voorjaarsverslag, een bijzondere gelegenheid om de prioriteiten vast te leggen in drie van de belangrijkste beleidsinstrumenten voor de uitvoering van de strategie van Lissabon: de globale richtsnoeren voor het economisch beleid, de herwerkte werkgelegenheidsrichtsnoeren en de strategie voor de interne markt.

Daarbij moet de Europese Raad er met name voor zorgen dat: kennis en innovatie gestimuleerd worden. Dit houdt in dat het ondernemerschap wordt aangemoedigd, de kennisindustrie gestimuleerd en de socialebeschermingsstelsels gemoderniseerd. Dit moet onderbouwd worden met effectieve investeringen in onderwijs, levenslang leren en onderzoek. Zowel openbare als particuliere financiering op Europees en nationaal niveau moeten daarbij in aanmerking worden genomen.
Definitieve beslissingen worden genomen over de resterende Lissabon-hervormingen. Dit betekent dat de afgesproken hervormingen van de producten-, kapitaal- en arbeidsmarkten worden doorgevoerd en belangrijke milieumaatregelen worden genomen, en dat verder werk wordt gemaakt van de modernisering van de socialebeschermingsstelsels. Tijdens zijn voorjaarsbijeenkomst moet de Europese Raad de termijnen bepalen en de taken verdelen zodat alle maatregelen op EU-niveau vóór de verkiezingen voor het Europees Parlement in juni 2004 worden goedgekeurd, ook de maatregelen die de Commissie tegen juni van dit jaar nog moet indienen. Voor de goede afloop daarvan dienen niet alleen de regeringen, maar een hele reeks belanghebbenden waaronder de sociale partners zich te engageren.
de interactie tussen de strategie van Lissabon en het macro-economisch beleid wordt versterkt. Dit betekent dat de coördinatie van het economisch beleid moet worden verbeterd, overeenkomstig de recente voorstellen van de Commissie over begrotingscoördinatie en dat in de globale richtsnoeren voor het economisch beleid meer rekening moet worden gehouden met de doelstellingen van Lissabon.

Rol en verantwoordelijkheden - Vergaderingen van de Raad en noodzakelijke wetgevingsbesluiten / richtsnoeren om vooruitgang te boeken met Lissabon
Prioriteiten Raad Doelstelling
Kansen scheppen door kennis en markthervormingen Concurrentievermogen Doorbraak inzake het Gemeenschapsoctrooi voor de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad in 2003. Overheidsopdrachten (juni 2003)
Actieplan voor een verhoging van de investeringen in O&O (december 2003)

Definitieve goedkeuring tegen maart 2004
Een strategie inzake goed ondernemingsbestuur
Richtlijn openbaar overnamebod
Vervoer, Telecommunicatie en Energie Definitieve goedkeuring tegen juni 2003
Gemeenschappelijk Europees luchtruim
Openbare-dienstcontracten voor personenvervoer Toegang tot havendiensten
Toekenning van luchthavenslots
Energiepakket
Vervoer via transeuropese netwerken;

Definitieve goedkeuring tegen december 2003
Tweede spoorpakket
Europese eenheid voor veiligheid en informatie betreffende netwerken
Informatie openbare sector
Prijsstelling van vervoersinfrastructuur (met inbegrip van een wijziging van het Eurovignet) (midden 2004) Economische en financiële zaken Overeenkomst voor de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad
Belastingpakket
Energieheffing

Actieplan voor financiële diensten

Definitieve goedkeuring tegen juni 2003
Prospectusrichtlijn
Pensioenrichtlijn en uitbreiding van het Lamfalussy-proces tot banken, verzekeringen en conglomeraten

Definitieve goedkeuring tegen maart 2004
Richtlijn beleggingsdiensten
Transparantierichtlijn

Werkgelegenheid, sociaal beleid, gezondheid en consumentenbescherming Pakket farmaceutische regelgeving (december 2003) Onderwijs, cultuur en jeugd Programma's ERASMUS World en eLearning (november 2003)
Werkgelegenheid en sociale zaken Werkgelegenheid, sociaal beleid, gezondheid en consumentenbescherming
Werkgelegenheidsrichtsnoeren voor 2003
Uitzendkrachten (december 2003)
Bijgewerkte verordening inzake coördinatie van sociale zekerheid (december 2003)
De druk op het milieu verlichten Milieu

Economische en financiële zaken
Definitieve goedkeuring tegen maart 2004
Pakket klimaatverandering
Milieu-aansprakelijkheid
Pakket kwaliteit van de lucht
Energieheffing (januari 2003)
Economisch beleidskader Economische en financiële zaken Globale richtsnoeren voor het economisch beleid 2003

Nadere inlichtingen:

http://europa.eu.int/comm/lisbon_strategy/index_en.html