AutoRai

16-1-2003

Alfa Romeo: snelste auto met diesel- én benzinemotor in C-segment
Zowel de Alfa 147 GTA als zijn dieselgestookte broeders Alfa 147, Alfa 156 en Alfa Sportwagon 1.9 JTD 16v Multi-jet luiden een nieuw tijdperk in. Gezien de toegepaste techniek kunnen ze elke vergelijking aan. In het C-segment kan er zelfs gesproken worden van de snelste auto met benzine- én dieselmotor.
Met de indrukwekkende Alfa 147 GTA is Alfa Romeo erin geslaagd om een seriemodel de capaciteiten van een hypersportieve racebolide te verlenen, mét behoud van alle eigenschappen die broodnodig zijn voor alledaags gebruik. In feite is de driedeurs Alfa 147 GTA het tastbare bewijs dat bloedstollende prestaties, subliem weggedrag, krachtige remmen en een exclusief uiterlijk prima hand in hand gaan met rijcomfort, veiligheid en eenvoudige voertuigbeheersing. Dus niet alleen de snelste in zijn klasse, maar ook de meest uitgebalanceerde telg.

Karakter
Hoewel de Alfa 147 GTA direct herkenbaar is aan zijn gespierde uiterlijk, is er bewust voor gekozen om het karakteristieke design van de reguliere Alfa 147 zoveel mogelijk te handhaven. En dus niet té overdreven gelaatstrekken aan te brengen. De spaarzame aanpassingen dienen louter ter bevordering van tractie en aërodynamica.

Gespierd
De hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor de uitzonderlijk gespierde 3,2 liter V6 24V; dezelfde motor als in de Alfa 156 GTA. Speciaal ontwikkeld om de GTA-modellen die unieke synthese van pure racewagenprestaties en opmerkelijk geciviliseerde rijeigenschappen voor normaal dagelijks gebruik mee te kunnen geven. De zespitter levert maximaal 250 pk bij 6200 tpm en een maximum koppel van 300 Nm bij 4800 tpm. Dit gigantische pk-arsenaal stelt de Alfa 147 GTA om vanuit stilstand in slechts 6,3 seconden naar 100 km/h te spurten. Zijn top ligt op 246 km/h.

Juiste geometrie
Alfa heeft het onderstel ingrijpend aangepast. Een compleet nieuwe geometrie en afstelling, een doordacht (en niet te vroeg ingrijpend!) tractie- en stabiliteitssysteem en nieuwe lichtmetalen 17 inch sportwielen met 225/45 brede banden zorgen ervoor dat de zinderende prestaties via de voorwielen op het wegdek worden overgebracht. Vanzelfsprekend beschikt de 147 GTA over alle actieve veiligheidstechnieken die Alfa in huis heeft: ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD, TCS en ASR om doorspinnen bij vol accelereren bij lage en hogere snelheden te beteugelen, een op het dynamische karakter van de auto afgestemd VDC stabiliteitssysteem en MSR, dat de motorische krachten aanpast tijdens terugschakelen, om blokkeren van de wielen te voorkomen.

De Alfa 147 GTA staat vanaf medio februari in de showroom bij de Alfa Romeo dealer.

Alfa 147/ 156/ Sportwagon 1.9 JTD 16v Multi-jet

Toonaangevend
Na de primeur van de toonaangevende JTD common-rail inspuittechniek vijf jaar geleden, staat de automotive sector nu weer versteld van een hightech noviteit: de volgende generatie common-rail turbodiesel met zogenaamde Multi-jet inspuittechniek. Dit principe stelt de krachtbron in staat om het aantal inspuitmomenten gedurende één verbrandingsslag te verhogen naar méér dan de huidige twee, hetgeen resulteert in een nog krachtigere motor die stiller en schoner zijn werk doet. Ongetwijfeld zal de introductie van de Multi-jet techniek leiden tot een verdere opmars van de common-rail turbodieselmotor.

Verfijnde techniek
Het geheim van het Multi-jet systeem schuilt in het gebruik van uitermate verfijnde elektronica en injectoren, die het mogelijk maken dat de hoofdinjectie wordt gesplitst in meerdere fasen. Hierdoor is er een betere controle op de druk en temperatuur in de verbrandingskamer alsmede het gebruik van zuurstof, zodat er uiteindelijk sprake is van een optimale verbranding. Het effect is spectaculair: de JTD Multi-jet krachtbron is nog zuiniger, sterker, soepeler en stiller dan de reeds veel geprezen eerste generatie JTD common-rail turbodiesels.

Standaard zesbak
De nieuwe viercilinder krachtbron biedt ten opzichte van die beproefde achtkleps 1.9 JTD (115 pk) dus ruim twintig procent meer vermogen en zon zeven procent meer koppel. Deze winst is naast het Multi-jet principe terug te voeren op de toepassing van een 16-kleppen cilinderkop, met twee bovenliggende nokkenassen die de kleppen direct bedienen. Verder zijn de ingenieurs erin geslaagd de inspuitdruk te verhogen tot liefst 1400 bar. Evenals zijn voorganger wordt de 1.9 JTD 16v Multi-jet uitgerust met een turbo met variabele geometrie. Ook die draagt eraan bij dat de nieuwe krachtbron over een breed gebied trekkracht levert. Liefst negentig procent van het maximale koppel is beschikbaar tussen 1750 en 3250 tpm. s Werelds eerste Multi-jet turbodieselkrachtbron komt in eerste instantie in de Alfa 147, Alfa 156 en Alfa Sportwagon. Hij levert 140 pk plus een fenomenale trekkracht van 310 Nm bij 2.000 tpm. De hoogtechnologische krachtbron is in het Alfa trio standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Speels gemak
Hoe gedraagt de motor zich in de dagelijkse praktijk? Met een niet eerder vertoond gemak bewegen de Alfas met 1.9 JTD 16v Multi-jet onder de kap zich door het verkeer. Ter indicatie: de Alfa 156 1.9 JTD 16v Multi-jet laat een top noteren van 209 km/h en snelt in slechts 9,3 seconden naar de honderd. Bovendien heeft hij maar liefst 2 seconden minder nodig voor de sprint van 80 naar 120 km/h (nu in 7,9 tellen). Te allen tijde verricht de Multi-jet zijn werkzaamheden uiterst rustig en trillingsvrij. Bovendien springt hij ten opzichte van de1.9 JTD 8v ook nog eens tot 12,5% zuiniger met de brandstof om.

De Alfas 147 / 156 / Sportwagon met 1.9 JTD 16v Multi-jet onder de kap, zijn vanaf heden te bewonderen bij de Alfa Romeo dealer.

Pionier op gebied van direct ingespoten (turbo)dieselmotoren Fiat Auto, waartoe Alfa Romeo behoort, heeft een naam hoog te houden op het gebied van innovatieve motortechnieken, waaronder zeker de dieseltechniek. Al in 1986 was de Fiat Croma TDI s werelds eerste volumemodel met een direct ingespoten dieselmotor. De volgende stap werd gezet met de introductie van de Uni-jet techniek en het common-rail principe. Een verfijnde manier om de dieselbrandstof direct én onder hoge druk in de cilinders te kunnen spuiten, waarmee het verbrandingsproces veel beter kan worden beheerst.

Vanaf dat moment kon de druk onafhankelijk van het motortoerental of de belasting van de motor worden geregeld en werd de eerder gememoreerde voorinspuiting mogelijk. De basis voor deze theorie is ooit door de universiteit van Zürich gelegd, maar was nooit in een voertuig gerealiseerd. Daar kwam verandering in toen een samenwerkingsproject van de ontwikkelingsafdeling van Fiat Auto, Magneti Marelli en Elasis na enkele jaren een werkend prototype met common-rail techniek opleverde. De resultaten waren dermate veelbelovend dat Fiat Auto in 1994 besloot om een partner te zoeken met een grote kennis op het gebied van diesel inspuitsystemen. Doelstelling: de techniek perfectioneren en productierijp maken. Die partner werd gevonden in Robert Bosch.

In 1997 resulteerde de samenwerking in de presentatie van de Alfa 156
1.9 JTD, een mijlpaal in de dieseltechniek. De resultaten waren en zijn indrukwekkend: de JTD-motor is aanmerkelijk stiller dan we voorheen van diesels gewend waren, is gemiddeld vijftien procent zuiniger en levert circa twaalf procent hogere prestaties. De dieselmotor wordt daarmee een zeer serieus alternatief voor de benzinemotor, ook voor de sportief ingestelde rijder. Het is dus nauwelijks verwonderlijk dat Fiats common-rail techniek in de loop der tijd door talloze andere autofabrikanten is geadopteerd.

In feite is de Multi-jet techniek een logisch vervolg op de bestaande common-rail systemen, die al gebruikmaken van een voorinspuiting (pilot inspuiting) om de verbranding in te leiden en meer gelijkmatig te laten verlopen. Met de nu gepresenteerde techniek, waarbij de hoofdinspuiting letterlijk in meerdere fasen is onder te verdelen, kan dit proces niet alleen een stuk beter worden geregeld, maar is het ook mogelijk als het ware motorisch maatwerk te leveren. Denk aan een verbeterde start en opwarmperiode van de motor, toegenomen trekkracht, een verminderde emissie en een lager geluidsniveau.