Gemeente Heeze-Leende


Uitslag enquête Nieuwendijk in Heeze

De gemeente Heeze-Leende heeft 72 ingevulde enquêteformulieren ontvangen over de herinrichting van de Nieuwendijk te Heeze.

Het college wil bewerkstelligen dat er een stringenter politietoezicht zal komen, waarbij eventueel ook verbaliserend opgetreden zal worden bij onacceptabel verkeersgedrag. De wegversmalling en de breedte van de par-keervakken wil het college voorleggen aan de commissie controle en eventueel meenemen zodra ook het wegvak Ginderover opnieuw wordt ingericht en de ontsluiting van de Poortmannen wordt aangelegd. Dit staat op de planning in 2003/2004.

Het is inmiddels ruim anderhalf jaar geleden, dat de Nieuwendijk in Heeze werd gereconstrueerd. De herinrichting van de Nieuwendijk is een onderdeel van het Gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan (GVVP). Het GVVP bestaat uit een pakket van maatregelen. In dit GVVP zijn een aantal uitgangspunten en doelstellingen genoemd. Onder andere het weren van doorgaand verkeer in de kernen, de doorstroming op de hoofdwegen in de kernen beperken en het bieden van een goed fietspadennetwerk. Dit alles ook om de veiligheid op de wegen in Heeze-Leende te verhogen. Aangezien de Nieuwendijk slechts een van de wegen is en de eerste hoofdweg waarop de beoogde maatregelen zijn toegepast, kan niet verwacht worden dat daarmee alle problemen zijn opgelost. Veel onderdelen van het GVVP zijn immers nog niet uitgevoerd. Wan-neer bijvoorbeeld de ontsluiting van industrieterrein de Poortmannen gereed is dan zal dat ook invloed hebben op het verkeer dat nu van de Nieuwendijk gebruikt maakt.

Herinrichting Nieuwendijk
Nog even de uitgangspunten op een rij. Met de reconstructie van de Nieuwendijk heeft de ge-meente getracht te bereiken dat:
· de snelheid van het verkeer zou afnemen;

· er minder verkeer van de weg gebruik zou maken;
· het aantal ongevallen met letselschade zou verminderen en het gevoel van veiligheid, voor-al van voetgangers en fietsers zou toenemen.

Tijdens een informatieavond over het ontwerpplan reconstructie Nieuwendijk stemde de grote meerderheid van de bezoekers in met de volgende maatregelen:

· het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur;
· het aanbrengen van een versmalling;

· het aanbrengen van een kruisingsvlakverhoging;
· een duidelijke plaats voor de fiets;

· het minimale profiel voor de vrachtwagens;
· het instellen van een parkeerverbod, met uitzondering van de parkeerplaatsen.

Enquête
Na inrichting van de Nieuwendijk volgens deze maatregelen wilde de gemeente graag inzicht krijgen in de opgedane ervaringen van de aanwonenden (Nieuwendijk, de Groote Aa), ter plaat-se gevestigde ondernemers en weggebruikers. Het heeft nog geen zin om te evalueren of de herinrichting van de Nieuwendijk voldoet aan de doelstellingen en uitgangspunten die zijn genoemd in het GVVP inrichting van de Nieuwendijk voldoet aan de doelstellingen en uitgangspunten die zijn genoemd in het GVVP, omdat de Nieuwendijk slechts één onderdeel daarvan is. Wat de gemeente wel graag wilde weten was op welke plaatsen in de Nieuwendijk er sprake is van echte knelpunten. Een vragenlijst is onder de aanwonenden verspreid. Gebruikers van de weg konden de vragenlijst vinden in weekblad Parel van Brabant, opvragen bij de servicetelefoon en via de website downloaden.

Resultaten
De vrijliggende fiets- en voetpaden worden over het algemeen positief beoordeeld, de parkeerplaatsen vinden de meeste respondenten te smal, het bevoorraden van de horecazaken vanaf de rijbaan levert problemen op. Verder zijn respondenten niet te spreken over het verkeersgedrag van anderen, geparkeerde autos belemmeren het uitzicht bij de uitritten van aanwonenden, respondenten ervaren een lagere verkeerssnelheid.

Conclusies
Het college wil bewerkstelligen dat er een stringenter politietoezicht komt, waarbij eventueel ook verbaliserend opgetreden zal worden bij onacceptabel verkeersgedrag. De wegversmalling en de breedte van de parkeervakken wil het college voorleggen aan de Controlecommissie en eventueel meenemen zodra ook het wegvak Ginderover opnieuw wordt ingericht en de ontsluiting van de Poortmannen wordt aangelegd. Dit staat op de planning in 2003/2004.
De aanbevelingen c.q. conclusies zullen in de controle commissie van 26 februari a.s. worden besproken.