Uitslag enquête Nieuwendijk in Heeze
De gemeente Heeze-Leende heeft 72 ingevulde enquêteformulieren ontvangen over de herinrichting van de Nieuwendijk te Heeze.
Het college wil bewerkstelligen dat er een stringenter politietoezicht
zal komen, waarbij eventueel ook verbaliserend opgetreden zal worden
bij onacceptabel verkeersgedrag. De wegversmalling en de breedte van
de par-keervakken wil het college voorleggen aan de commissie controle
en eventueel meenemen zodra ook het wegvak Ginderover opnieuw wordt
ingericht en de ontsluiting van de Poortmannen wordt aangelegd. Dit
staat op de planning in 2003/2004.
Het is inmiddels ruim anderhalf jaar geleden, dat de Nieuwendijk in
Heeze werd gereconstrueerd. De herinrichting van de Nieuwendijk is een
onderdeel van het Gemeentelijk Verkeersveiligheidsplan (GVVP). Het
GVVP bestaat uit een pakket van maatregelen. In dit GVVP zijn een
aantal uitgangspunten en doelstellingen genoemd. Onder andere het
weren van doorgaand verkeer in de kernen, de doorstroming op de
hoofdwegen in de kernen beperken en het bieden van een goed
fietspadennetwerk. Dit alles ook om de veiligheid op de wegen in
Heeze-Leende te verhogen. Aangezien de Nieuwendijk slechts een van de
wegen is en de eerste hoofdweg waarop de beoogde maatregelen zijn
toegepast, kan niet verwacht worden dat daarmee alle problemen zijn
opgelost. Veel onderdelen van het GVVP zijn immers nog niet
uitgevoerd. Wan-neer bijvoorbeeld de ontsluiting van industrieterrein
de Poortmannen gereed is dan zal dat ook invloed hebben op het verkeer
dat nu van de Nieuwendijk gebruikt maakt.
Herinrichting Nieuwendijk
Nog even de uitgangspunten op een rij. Met de reconstructie van de
Nieuwendijk heeft de ge-meente getracht te bereiken dat:
· de snelheid van het verkeer zou afnemen;
· er minder verkeer van de weg gebruik zou maken;
· het aantal ongevallen met letselschade zou verminderen en het gevoel
van veiligheid, voor-al van voetgangers en fietsers zou toenemen.
Tijdens een informatieavond over het ontwerpplan reconstructie
Nieuwendijk stemde de grote meerderheid van de bezoekers in met de
volgende maatregelen:
· het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur;
· het aanbrengen van een versmalling;
· het aanbrengen van een kruisingsvlakverhoging;
· een duidelijke plaats voor de fiets;
· het minimale profiel voor de vrachtwagens;
· het instellen van een parkeerverbod, met uitzondering van de
parkeerplaatsen.
Enquête
Na inrichting van de Nieuwendijk volgens deze maatregelen wilde de
gemeente graag inzicht krijgen in de opgedane ervaringen van de
aanwonenden (Nieuwendijk, de Groote Aa), ter plaat-se gevestigde
ondernemers en weggebruikers. Het heeft nog geen zin om te evalueren
of de herinrichting van de Nieuwendijk voldoet aan de doelstellingen
en uitgangspunten die zijn genoemd in het GVVP inrichting van de
Nieuwendijk voldoet aan de doelstellingen en uitgangspunten die zijn
genoemd in het GVVP, omdat de Nieuwendijk slechts één onderdeel
daarvan is. Wat de gemeente wel graag wilde weten was op welke
plaatsen in de Nieuwendijk er sprake is van echte knelpunten. Een
vragenlijst is onder de aanwonenden verspreid. Gebruikers van de weg
konden de vragenlijst vinden in weekblad Parel van Brabant, opvragen
bij de servicetelefoon en via de website downloaden.
Resultaten
De vrijliggende fiets- en voetpaden worden over het algemeen positief
beoordeeld, de parkeerplaatsen vinden de meeste respondenten te smal,
het bevoorraden van de horecazaken vanaf de rijbaan levert problemen
op. Verder zijn respondenten niet te spreken over het verkeersgedrag
van anderen, geparkeerde autos belemmeren het uitzicht bij de
uitritten van aanwonenden, respondenten ervaren een lagere
verkeerssnelheid.
Conclusies
Het college wil bewerkstelligen dat er een stringenter politietoezicht
komt, waarbij eventueel ook verbaliserend opgetreden zal worden bij
onacceptabel verkeersgedrag. De wegversmalling en de breedte van de
parkeervakken wil het college voorleggen aan de Controlecommissie en
eventueel meenemen zodra ook het wegvak Ginderover opnieuw wordt
ingericht en de ontsluiting van de Poortmannen wordt aangelegd. Dit
staat op de planning in 2003/2004.
De aanbevelingen c.q. conclusies zullen in de controle commissie van
26 februari a.s. worden besproken.