Handhaving 30-km-zones staand beleid
---
In 30-kilometerzones, waarin geen infrastructurele maatregelen zijn genomen,
vindt geen extra handhavingstoezicht plaats door de politie. Dit beleid is
al in maart 1999 ingezet en kenbaar gemaakt in regionale en lokale
driehoeksoverleggen.
Het Openbaar Ministerie stelt zich op het standpunt dat 30 kilometer zones
slechts in worden gesteld op wegvakken waar zodanige infrastructurele
maatregelen zijn getroffen dat deze zones "zelfhandhavend" zijn. Dat wil
zeggen dat er bijvoorbeeld (hoge) drempels gelegd kunnen worden, bochten,
minirotondes, bloembakken, et cetera. De maatregelen moeten ervoor zorgen
dat minstens 80 procent zich aan de limiet houdt. Als de wegbeheerder een
30-km-zone instelt zonder deze infrastructurele aanpassingen, wordt door
politie en OM geen extra handhavingstoezicht in deze gebieden toegezegd.
Overigens kan de politie - als ze tegen een snelheidsovertreder aanloopt in
een dergelijke zone - zo'n bestuurder wel degelijk bekeuren.
Als een weggedeelte wel zelfhandhavend is ingericht, kunnen er voor de
politie redenen zijn om in een dergelijke zones extra op
snelheidsovertredingen te letten, bijvoorbeeld structurele klachten, notoire
snelheidsovertreders of ongevallen.
Openbaar Ministerie