European Commission

IP/03/64

Brussels, 16 januari 2003

Commissie keurt Supplier of Choice-systeem De Beers goed, maar maakt bezwaar tegen akkoord met Alrosa

Na grondig onderzoek keurde de Europese Commissie het Supplier of Choice-systeem goed dat De Beers hanteert voor de verkoop van ruwe diamant. De Commissie zal in het oog blijven houden hoe dit systeem in de praktijk wordt toegepast, om ervoor te zorgen dat de concurrentie op de markt blijft spelen. Daarnaast heeft de Commissie een mededeling van punten van bezwaar gezonden aan De Beers en de Russische diamantenproducent Alrosa waarin zij, als voorlopig standpunt, aangeeft dat de overeenkomst waarbij Alrosa toezegt de helft van haar productie via De Beers te verkopen, in strijd is met de EU-concurrentieregels.

Handelsovereenkomst De Beers/Alrosa

Alrosa Company Limited, een staatsbedrijf dat de exclusieve producent is van ruwe diamant in Rusland, is de op één na grootste producent van ruwe diamant ter wereld - en dus een potentiële concurrent van De Beers.

De Beers heeft een machtspositie op de wereldmarkt voor de levering van ruwe diamant, omdat zij 60-65% van het aanbod controleert. Zij heeft hoofdkantoren in zowel Zuid-Afrika als Groot-Brittannië.

In een handelsovereenkomst die in maart 2002 bij de Commissie werd aangemeld, stemt Alrosa ermee in om gedurende een periode van vijf jaar jaarlijks voor circa 800 miljoen EUR ruwe diamant te verkopen aan De Beers, die de diamant daarna op de markt zal brengen. De contractuele verkoop van Alrosa aan De Beers komt neer op ongeveer de helft van de jaarproductie van de Russische onderneming.

De Commissie is van oordeel dat de aangemelde overeenkomst de concurrentie op de markt voor ruwe diamant sterk beperkt, omdat Alrosa als concurrent wordt uitgeschakeld. Voorts is zij van mening dat De Beers met deze overeenkomst haar machtspositie op de markt voor ruwe diamant heeft misbruikt.

De Beers kan dankzij haar controle over de productie van ruwe diamant, in combinatie met het strategische gebruik van haar voorraden, de hoeveelheid, de kwaliteit en - in belangrijke mate ook - de prijs bepalen van de diamanten die zij jaarlijks op de markt brengt. De rest van de markt (met spelers uit Angola, Australië en Canada) is sterk gefragmenteerd.

In concurrentiezaken is het zenden van een mededeling van punten van bezwaar een onderdeel van de procedure die niet vooruitloopt op de afloop ervan. De Beers en Alrosa hebben twee maanden de tijd om te antwoorden op de bezwaren van de Commissie. De partijen kunnen ook verzoeken om een hoorzitting.

Supplier of Choice-systeem

Daarnaast heeft de Commissie besloten de procedure ten aanzien van het Supplier of Choice (SoC)-distributiesysteem van De Beers te beëindigen.

Het SoC-systeem zal in de plaats komen van de traditionele monopolistische aanpak van De Beers, die gebaseerd was op een combinatie van controle over het aanbod en een strategie die eerder gericht was op het creëren van toevoegde waarde voor de diamanten die zij al controleerde, via marketing- en merkinitiatieven.

Met dit nieuwe systeem worden de al bestaande informele commerciële betrekkingen tussen De Beers en haar afnemers (bekend als zichthouders of Sightholders) voor de aan- en verkoop van ruwe diamant grotendeels geformaliseerd. Momenteel zijn er zo'n 120 zichthouders, die ruwe diamant inkopen op periodieke verkoopsessies van De Beers (de zgn. sights). De zichthouders kunnen producenten zijn die de diamanten snijden en slijpen, of handelaren. De SoC-overeenkomsten tussen De Beers en de zichthouders werden in mei 2001 bij de Commissie aangemeld met het oog op goedkeuring op grond van artikel 81.

In juli 2001 waarschuwde de Commissie De Beers in een mededeling van punten van bezwaar dat de overeenkomsten niet in hun oorspronkelijke vorm konden worden goedgekeurd, omdat de selectiecriteria voor zichthouders en de hoeveelheid gedetailleerde vertrouwelijke informatie en de contractuele verbintenissen die van zichthouders gevraagd werd, de zichthouders zouden beperken in hun commerciële optreden.

De aanstelling van een ombudsman, wiens benoeming door de Commissie moet worden goedgekeurd, gold als de beste manier om een controle-element in te bouwen in het systeem voor selectie van zichthouders en de toewijzing van diamanten. Een en ander sluit een procedure voor de rechter niet uit. De Beers heeft ook de selectieprocedure verder aangepast en ingestemd met een langere opzeggingstermijn voor contracten. Voorts zullen de zichthouders enkel de boxes kunnen kopen die zij hebben aangevraagd, en na inspectie van de stenen.

Een samenvatting van de oorspronkelijke aanmelding en van de aanpassingen verscheen in het EU-Publicatieblad C 273 van 9 november 2002, met het verzoek aan derden opmerkingen te maken.

De Commissie heeft nu besloten geen bezwaar te maken tegen het SoC-systeem. Toch blijft dit systeem bepaalde bezwaren oproepen omdat het kan worden gebruikt om het aanbod - van met name diamanten van topkwaliteit - kunstmatig te beperken en omdat het nog niet in de praktijk is toegepast. Daarom zal de Commissie de markt nauwlettend blijven volgen. De Commissie wil vooral ervoor zorgen dat het systeem niet resulteert in een beperking van een voldoende aanbod ruwe diamant voor handelaren. Zo kan de markt ook voldoende liquide blijven.

De Commissie behoudt zich dan ook het recht voor de zaak te heropenen mochten veranderingen in de feitelijke of juridische situatie de overeenkomst op cruciale punten zo wijzigen dat zij haar huidige standpunt moet herzien.