AutoRai

16-1-2003

Dodge onthult opwindend concept car kwintet in Detroit

Op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit heeft Dodge vorige week vijf opvallende concept cars getoond, waarvan enkele modellen ook daadwerkelijk in productie worden genomen. Dat geldt zeker voor de Dodge Magnum SRT-8 Sports Tourer, die naar alle waarschijnlijkheid in 2004 wordt geïntroduceerd. Net als de Dodge muscle cars van weleer beschikt de Magnum SRT-8 over achterwielaandrijving en een krachtige HEMI V8-motor, die gekenmerkt wordt door halfbolvormige (hemisferische) verbrandingskamers. De Sports Tourer, die overigens vlak voor de NAIAS zijn debuut beleefde op de LA Auto Show, blinkt uit in veelzijdigheid en heeft een praktische, extreem wijd openende achterklep die toegang verschaft tot 760 liter bagageruimte. De concept car staat op enorme 20 wielen en beschikt over een innovatieve vijfpunts wielophanging. Het productiemodel wordt ook met vierwielaandrijving geleverd; het is niet bekend of de Magnum SRT-8 ook naar Europa komt.

Durango HEMI RT
Het realistische studiemodel Durango HEMI RT geeft een goede indruk van de Dodge Durango voor modeljaar 2004. Het uiterlijk van deze sport utility vehicle (SUV) is zelfs voor 85% identiek aan de productieversie. De imposante grille en brede schouders zijn onmiskenbaar Dodge. Zowel de concept car als het productiemodel biedt meer interieur- en laadruimte dan de huidige Durango. De Durango HEMI® RT is voorzien van de 5,7 liter HEMI V8-motor uit de Magnum en beschikt over een nieuwe vijftraps automaat die de aandrijfkrachten aan de permanente vierwielaandrijving doorgeeft. De volledig nieuw ontwikkelde wielophanging biedt een verhoogde torsiestijfheid en uitstekende rijeigenschappen, zowel op asfalt als daarbuiten.

Avenger
De Dodge Avenger combineert prestaties en wegligging van Europese rallyautos met het gebruiksgemak van de typisch Amerikaanse SUV. Hierdoor voelt deze concept car zich net zo goed thuis in de binnenstad als op zanderige buitenwegen. De brede wielkasten accentueren de extra grote spoorbreedte, die voor stabiele, lichtvoetige rijeigenschappen zorgt. Vier portieren, waarvan de achterste onder een hoek van 90 graden openen, geven toegang tot vier losse stoelen die zijn voorzien van geïntegreerde vierpuntsgordels. Doelmatigheid overheerst in het interieur; zo is de vloer met vinyl bekleed in plaats van tapijt. De Avenger wordt aangedreven door een 3,5 liter V6; de automatische transmissie kan met de hand worden bediend, met behulp van paddles aan het stuurwiel.

Kahuna
Bij de Dodge Kahuna staat fun voorop. Dit studiemodel is gebaseerd op het strandleven aan de Californische kust. De twee surfboards die op het dak worden vervoerd, laten hierover geen misverstand bestaan. De zijpanelen zijn, zoals het een echte woodie betaamt, van hout.

De Kahuna is voorzien van een opzienbarende dakconstructie: het dak kan vanaf de B-stijl tot aan de achterbumper volledig worden geopend, wat samen met de volledig verzinkbare zijruiten voor het ultieme cabriogevoel zorgt. Het is gemaakt van zilvergrijs, waterafstotend en doorzichtig canvas. Toch heeft de Kahuna ook een serieuze ondertoon. De concept car is grensverleggend als het gaat om interieurruimte en flexibiliteit per centimeter wagenlengte. Hoewel de Kahuna korter is dan de meeste compacte ruimteautos, is er voldoende ruimte voor zes personen plus bagage. Daarnaast kunnen twee van de drie zitrijen in tafeltjes worden omgetoverd.

Tomahawk Voor een van de meest spectaculaire onthullingen in Detroit zorgde Chrysler Group COO Wolfgang Bernhard die tijdens de persconferentie de stand kwam oprijden met een motorfiets. Deze Dodge Tomahawk levert als geen ander model het bewijs voor de gedurfde, avontuurlijke designfilosofie van de Chrysler Group.

De Tomahawk is geboren uit een wild idee van een van de ontwerpers om een motorfiets te ontwikkelen met de 8,3 liter V10-motor van de Viper. Het resultaat is even buitenissig als indrukwekkend: de 507 pk sterke krachtbron bezorgt de Tomahawk een theoretische topsnelheid van 676 km/h, terwijl het rijdende prototype in 2,5 seconde naar 96 km/h (60 mph) zou moeten kunnen sprinten.

Voor extra stabiliteit beschikt de Dodge motorfiets over vier wielen, zodat een parkeersteun overbodig is. Hoewel serieproductie is uitgesloten, overweegt de Chrysler Group speciaal voor de echte liefhebbers een kleine oplage van maximaal honderd Dodge Tomahawks te gaan bouwen.