Gemeente Amsterdam

Amsterdam: Slagkracht door glas
16 januari 2003 - Lisa Neves Gonçalves en Dirk van de Woude

Handzaam advies van Commissie Andriessen schetst haalbaarheid en realisatie snel internet via glasvezel voor alle huishoudens in Amsterdam binnen 7 tot 10 jaar

In de gemeente Amsterdam kunnen binnen 7 tot 10 jaar alle 450.000 meterkasten worden aangesloten op een stedelijk glasvezelnet om zo te voorzien in de behoefte aan snel internet. De effecten op de lokale economie en het welzijn zijn in dat geval aanzienlijk. Om de realisatie ervan op gang te krijgen wordt de gemeente geadviseerd bij de aanleg van een eerste fase voor 30% deel te nemen in een op te richten ontwikkelmaatschappij die de basisinfrastructuur van het glasvezelnetwerk aanlegt. De beoogde open infrastructuur biedt bedrijfsleven, burgers en instellingen voor gemiddeld 50,- per maand toegang op een symmetrische internetverbinding van tenminste 10 Mb/s. Het stadsdeel Zeeburg Plus met in aanvang circa 30.000 aansluitingen komt het meest in aanmerking als startpunt. Een actieve bemoeienis van de gemeente in de opstartfase is, naar de mening van de Commissie Andriessen, een voorwaarde.

Dit zijn slechts enkele punten uit het advies van de commissie onder voorzitterschap van oud-minister Koos Andriessen. In juni 2002 vroeg het college van B&W de commissie om nut en haalbaarheid van een dergelijke infrastructuur te onderzoeken en zich uit te spreken over de gewenste rol van de gemeente daarbij. Verantwoordelijk wethouder ICT, Mark van der Horst, nam op donderdag 16 januari het advies in ontvangst.

Wethouder Van der Horst: "Ons collegeakkoord 2002-2006 onderstreept het belang van een open en voor iedereen tegen dezelfde voorwaarden toegankelijke ICT-infrastructuur. Uiteraard moet je dan wel weten of het haalbaar is, hoe je het vervolgens realiseert, en wat de rol van de gemeente daarbij zou kunnen zijn. Serieuze vragen die gedegen en dichtgetimmerde antwoorden eisen. Niet zonder reden zijn we daarom gekomen tot een commissie met deze samenstelling en ervaring."

Koos Andriessen ICT-penning van Amsterdam

Tijdens de persconferentie reikte wethouder Van der Horst aan commissievoorzitter Andriessen de eerder deze maand door het college ingestelde Koos Andriessen ICT-penning van Amsterdam uit. De heer Andriessen is hiervan de eerste ontvanger, de penning wordt uitgereikt aan personen die op buitengewone wijze diensten aan de stad Amsterdam hebben bewezen op het snijvlak van ICT en innovatie.

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht trekken samen op!

De gemeente Amsterdam is samen met de andere leden van de G4 nauw betrokken bij het realiseren van glas-naar-de-meterkast. De gemeenten willen daadkrachtig aan de slag, barrières op het gebied van onder meer wetgeving slechten, en voorkomen dat aanbieders alleen de krenten uit de pap halen bij de realisatie van het glasvezelnet naar de meterkasten. Vanuit sociaal-economisch perspectief kan en mag glas-naar-de-meterkast worden beschouwd worden als collectief belang. Het lijkt daarmee op netwerken zoals aardgas, elektriciteit en telefonie, die onze samenleving in de 20e eeuw sterk hebben beïnvloed.

Effecten op welvaart en welzijn in Amsterdam en daarbuiten

"Je kunt niet altijd op voorhand voorzien wat de effecten zijn, zelfs al spreken de cijfers over toekomstige vraag en behoefte voor zich", aldus Van der Horst. "We staan in mijn ogen aan de vooravond van een grote sprong voorwaarts. Een nieuwe infrastructuur, met nieuwe en ongekende economische en maatschappelijke impulsen en effecten. Al eerder in Amsterdam zijn op ICT-gebied de ontwikkelingen ver boven verwachting geweest. De Amsterdamse datahaven, de internet-exchange AmsIX, is nu de grootste ter wereld. Mede door de locatie ervan in Amsterdam ontstond een bloeiende economische sector met inmiddels meer dan 40.000 arbeidsplaatsen in het ICT/New Media-cluster in de stad."

Gemeente moet zelf deelnemen in de aanleg van de kale infrastructuur

Het advies van de commissie bepleit een actieve participerende rol door de gemeente in de opstartfase door middel van deelname in een op te richten ontwikkelmaatschappij. In een dergelijke constructie - er is gerekend met een 30% participatie - kunnen marktpartijen en woningbouwcorporaties meedoen. Op deze wijze kunnen toekomstige exploitanten en bedrijven, die het dienstenaanbod verzorgen, tegen aantrekkelijke kosten gebruik maken van het netwerk. Andere aanbieders kunnen gebruik maken van de kale infrastructuur op basis van gezonde exploitatiekosten en rendementen op hun toekomstige investeringen. Op deze wijze kan stap-voor-stap een 3-lagen infrastructuur ontstaan:
* Een passieve laag (de kale infrastructuur).

* Een actieve laag (het actieve netwerk).
* Een content laag (diensten).

Investeringskaders moeten goed zijn

Indien het juiste financieringsklimaat wordt gecreëerd ontstaan de benodigde voorwaarden en schaalgrootte voor een eerste tranche, Zeeburg Plus. Afhankelijk van de snelheid waarin in dat gebied resultaten zichtbaar worden, kan de interesse van marktpartijen om in andere delen van de stad mee te doen toenemen. De commissie acht de kans aanwezig dat de benodigde betrokkenheid van de gemeente in vervolgfasen kan afnemen of zelfs onnodig wordt. In de eerste fase zal, op basis van de belangrijke schaalgrootte, de ontwikkeling van diensten parallel op gang moeten komen. Deels kan daarbij worden voortgebouwd op resultaten en nieuwe projecten van de Stichting Amsterdam Kennisstad Cyburg. Deze proeftuin voor de ontwikkeling van internetdiensten richting burgers, bedrijven en overheidsinstellingen startte in 2002 in Zeeburg. Binnen de bedrijfsmatige organisatie van een ontwikkelmaatschappij kan de gemeente, aldus de commissie, zorgdragen voor een verantwoorde realisatie met betrekking tot de door het college zo gewenste open ICT-infrastructuur: glas-naar-de-meterkast voor iedereen tegen acceptabele kosten. In dat geval zullen binnen 7 tot 10 jaar alle 450.000 meterkasten in Amsterdam aangesloten kunnen worden. De commissie adviseert dan wel om de aanwezigheid van glas-naar-de-meterkast op korte termijn wel standaard op te nemen in het bouwbestek van nieuw- en herbouwprojecten en renovatie.

Start: stadsdeel Zeeburg Plus

Als de gemeente het advies van de Commissie Andriessen overneemt en start in Zeeburg Plus, dan impliceert dit een participatie van de gemeenten ter hoogte van maximaal 6 miljoen euro, in financiële termen een kostenlast op de begroting van 540.000. Het betreft hier circa 30.000 aansluitingen, met de aanleg van IJburg oplopend tot circa 50.000. De aansluiting van de bestaande woningen zal circa 2 tot 3 jaar duren, de aanleg van IJburg is de komende tien jaar.

Wethouder Van der Horst zal naar aanleiding van het advies een voorstel doen aan het college. Het college zal vervolgens besluitvorming aan de gemeenteraad voorleggen.

Pb-007

Commissie Andriessen:

Voorzitter: Dr. J.E. (Koos) Andriessen

Oud-minister Economische Zaken

Koos Andriessen besteedde, ofschoon afkomstig uit Rotterdam, een groot deel van zijn werkzame leven in Amsterdam. Van 1951-1955 was hij wetenschappelijk medewerker aan de Vrije Universiteit, daarna hoogleraar aan de juridische faculteit van de Universiteit van Amsterdam (1959-1963). Na een onderbreking voor een ministerschap van Economische Zaken kwam hij terug om de vanouds Amsterdamse onderneming Kon. Verpakkingsindustrie van Leer te besturen (1965-1987). In die tijd schreef hij met enkele anderen het rapport Sterkten moeten worden uitgebuit (1983) dat bedoeld was om Amsterdam nieuwe economische impulsen te geven. Voor en na zijn tweede ministerschap was hij betrokken bij vele Amsterdamse ondernemingen (onder andere Elsevier, Ballast-Nedam, Postbank en Postbank-NMB, Randstad) en culturele instellingen in die stad (Muziek Instrumenten Fonds, Theater Compagnie). Ook was hij tot 1998 voor de tweede maal hoogleraar in de stad, nu buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Als computerfanaat is hij in internet bezig met een soort vierde carrière; hij is dan ook voorzitter van de Internet Society Nederland. Omdat hij sinds het aanleggen van het aardgasnet in de jaren zestig ook dol is op infrastructuur, is de verglazing van Amsterdam meer dan een hobby.

Ir. G.A.M. (Frits) Hermans

Manager Shell Research and Technology Centre Amsterdam, Voorzitter Stichting Amsterdam Kennisstad Cyburg

Frits Hermans is site manager van Shell Research and Technology Centre in Amsterdam en onder de noemer KennisRing Amsterdam, mede-initiator van een breed opgezet science park voor duurzame technologie en ontwikkeling ten noorden van het IJ. Hij is betrokken bij een veelheid aan intra- en extramurale activiteiten rond de innovatie, duurzaam ondernemen, ontwikkelingsvraagstukken en sociale emancipatie.

Prof.dr. ir. E. (Erik) Huizer

Hoogleraar Internet Toepassingen, Universiteit Twente, Directeur Innovatie en Business Development, NOB Cross Media Facilities

Erik Huizer was betrokken bij het initiëren en opstarten van het GigaPort project, het Nederlandse project voor een nieuwe generatie (breedband) internet. Van 1991 tot 1995 was Erik Huizer als Area Director binnen de Internet Engineering Task Force, het standaardisatieorgaan van het internet, verantwoordelijk voor de ontwikkeling en standaardisatie van applicaties op het internet (zoals bijvoorbeeld het WWW). Van 1995 tot 1999 was hij lid van de Internet Architecture Board. Van 1999 tot 2002 was hij voorzitter van de Internet Research Task Force. Erik Huizer is lid van de Breedband Expertgroep die is ingesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Vanaf de oprichting (1994) tot de verkoop (2000) was hij lid van het bestuur van de Digitale Stad, de laatste jaren als voorzitter.

Drs. A.G. (Aad) Jacobs

Oud-voorzitter Raad van Bestuur van de ING groep

Sinds zijn pensionering in 1998 bekleedt hij verschillende functies, waaronder voorzitter Raad van Commissarissen bij de Koninklijke Nederlandsche Petroleum Maatschappij (Shell). Daarnaast vervult hij commissariaten bij Buhrmann, Euronext, IHC Calland, Joh. Enschedé, Imtech, ING Groep en VNU.

Drs. R.H.P.W. (René) Kottman

Voorzitter Raad van Bestuur Ballast Nedam N.V. te Nieuwegein

René Kottman studeerde politicologie aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij later wetenschappelijk onderzoeker was. In het begin van de zeventiger jaren zat hij in de gemeenteraad van Amsterdam. Daarna was hij 22 jaar consultant bij het managementadviesbureau Berenschot Groep B.V., waar hij 11 jaar voorzitter van de directie was. Momenteel is hij voorzitter van de Raad van Bestuur van het bouwconcern Ballast Nedam N.V.

Dr. J. (Jan) Langelaar

Directeur WTCW NV: Wetenschap en Technologie Centrum Watergraafsmeer

Jan Langelaar studeerde fysische chemie. Als onderzoeker werkte hij onder andere bij Philips Research, de Universiteit van Amsterdam en in Frankrijk op het gebied van halfgeleiders, molecuul fysica en laserfysica. Voorts was hij 15 jaar directeur/manager van NIKHEF, een Nationaal NWO research instituut in Amsterdam (ook de vestigingsplaats van AMSIX) en initiatiefnemer voor de vestiging van het Amsterdam Science Park voor High-Tech startups (1989). Na zijn pensionering is hij namens het NWO nu actief in de voortgaande ontwikkeling en versterking van het kenniscentrum Watergraafsmeer/Science Park Amsterdam.

Ir. A.V.M. (Lex) Pouw

Voorzitter Raad van Bestuur Woningbedrijf Amsterdam

Lex Pouw studeerde Bouwkunde aan de TU Delft. Hij was onderdirecteur van de Gemeentelijke Bouw- en Woningdienst te Amsterdam met de eindverantwoordelijkheid voor het Woningbedrijf Amsterdam. Daarna was hij directeurbestuurder van de Stichting Het Woningbedrijf Amsterdam. Na leiding te hebben gegeven aan het privatiseringsproces is het bedrijf verzelfstandigd. Na de verzelfstandiging is het bedrijf ingrijpend gereorganiseerd tot een vastgoedbeheer- en ontwikkelingsmaatschappij met een aansturing door het concern. Momenteel is de heer Pouw voorzitter van de Raad van Bestuur Woningbedrijf Amsterdam.

Ir. J. (Jan) Prins

Bestuurder Optaxx B.V., Managing Partner InterimIC

Jan Prins is ontwikkelaar van innovatieve ICT-toepassingen, met name op het gebied van breedband en mobiele data. Zijn expertise ligt op het vlak van allianties, met name in publiek/private samenwerkingsverbanden op ICT-gebied. Hij is actief in zowel startups als op interimbasis voor gevestigde bedrijven en overheidsorganisaties. De heer Prins is medeoprichter en directeur van ISOC Nederland en was de afgelopen jaren onder meer betrokken bij Mobimiles en Slim Graafwerk. Verder heeft hij bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat diverse ICT/Internet gerelateerde functies bekleed en is hij de auteur van talloze artikelen en twee boeken over internet en ICT.

Prof.dr.mr. H.J. (Hendrik Jan) de Ru

Advocaat/partner Allen & Overy, Hoogleraar Staats- en Bestuursrecht Vrije Universiteit Amsterdam

Hendrik Jan de Ru is partner bij Allen & Overy sinds januari 2000. Hij was sinds 1998 compagnon bij het Amsterdamse kantoor van Loeff Claeys Verbeke. Hij is gespecialiseerd in privatiseringen, liberaliseringen, gereguleerde markten en staats- en bestuursrecht. Zijn praktijk heeft betrekking op sectoren als telecommunicatie, post, media, luchthavens, hoge snelheidslijnen, energievoorziening, loterijen, wegen en grote infrastructurele werken en sociale woningbouw. Hij is afgestudeerd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam (1972) en is gepromoveerd met een proefschrift over staatsbedrijven en staatsdeelnemingen aan de Universiteit van Utrecht (1981). Hij bekleedt een leerstoel in staats- en bestuursrecht aan de Vrije Universiteit. Daarnaast is hij lid geweest van verschillende overheidsadviescommissies (onder andere over frequentiebeleid, mediabeleid en grondwetsherziening). Hij heeft uitgebreide ervaring met deregulering en publiek/private samenwerking. Hij was jarenlang lid van de Raad voor Verkeer en Waterstaat. Hendrik Jan de Ru heeft een groot aantal artikelen, rapporten en boeken over privatisering, liberalisering, telecommunicatie en bestuursrecht gepubliceerd.

Gemeentelijke waarnemers bij het werk van de Commissie Andriessen waren drs. W. (Willem) Kleyn, plaatsvervangend directeur van de Dienst Economische Zaken Amsterdam, en G. (Geert) Wind, directeur Bureau Informatisering Amsterdam (BIA). Ambtelijk secretaris van de commissie was D.H. (Dirk) van der Woude, senior adviseur Organisatie en Informatisering (BIA). Projectmanagement en regie werd uitgevoerd door M&I/Partners te Amersfoort.

© Gemeente Amsterdam