EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO zet vraagtekens bij voorstel nieuwe rij- en rusttijden

Digitale tachograaf stokpaardje europees parlement?

Rij- en rusttijden verplichten een chauffeur om tijdig en voldoende rust te nemen tijdens de uren dat hij achter het stuur zit. Dit komt met name de verkeersveiligheid ten goede. Dinsdag 14 januari besloot het Europees Parlement (EP) de huidige rij- en rusttijden voor chauffeurs te wijzigen. EVO vindt het voorstel niet flexibel en niet de verkeersveiligheid verbeteren.

De chauffeur heeft met het huidige voorstel van het EP minder vrijheid om naar behoefte zijn rust te nemen. EVO vreest dat dit de verkeersveiligheid ongunstig kan beïnvloeden. De chauffeur kan immers niet meer de vrachtauto wanneer het hem uitkomt aan de kant zetten. Ook zijn straks verschillen per lidstaat mogelijk.

Daarnaast wil het EP de regels aanpassen om zo de invoering van de digitale tachograaf en de controle op rij- en rusttijden te vergemakkelijken. Het EP wil dat alle vrachtauto's binnen drie jaar zijn voorzien van zo'n digitale tachograaf. Door de nieuwe regels in beginsel af te stemmen op de digitale tachograaf en de controle, wordt echter volledig voorbij gegaan aan de belangen van chauffeurs en bedrijven. Bedrijven worden opgezadeld met onnodig hoge kosten voor de inbouw van de nieuwe tachograaf en chauffeurs met regels die niet aansluiten bij hun eigen wensen.

EVO hoopt dat de Raad van Ministers, die zich nu nog moeten uitspreken over de regeling, deze argumenten mee zal nemen in haar oordeel. Het huidige EP-voorstel is minder flexibel en verbetert de verkeersveiligheid niet.

PB 2003.02
16 januari 2003