http://www.evo.nl
EVO zet vraagtekens bij voorstel nieuwe rij- en rusttijden
Digitale tachograaf stokpaardje europees parlement?
Rij- en rusttijden verplichten een chauffeur om tijdig en voldoende rust te
nemen tijdens de uren dat hij achter het stuur zit. Dit komt met name de
verkeersveiligheid ten goede. Dinsdag 14 januari besloot het Europees
Parlement (EP) de huidige rij- en rusttijden voor chauffeurs te wijzigen.
EVO vindt het voorstel niet flexibel en niet de verkeersveiligheid
verbeteren.
De chauffeur heeft met het huidige voorstel van het EP minder vrijheid om
naar behoefte zijn rust te nemen. EVO vreest dat dit de verkeersveiligheid
ongunstig kan beïnvloeden. De chauffeur kan immers niet meer de vrachtauto
wanneer het hem uitkomt aan de kant zetten. Ook zijn straks verschillen per
lidstaat mogelijk.
Daarnaast wil het EP de regels aanpassen om zo de invoering van de digitale
tachograaf en de controle op rij- en rusttijden te vergemakkelijken. Het EP
wil dat alle vrachtauto's binnen drie jaar zijn voorzien van zo'n digitale
tachograaf. Door de nieuwe regels in beginsel af te stemmen op de digitale
tachograaf en de controle, wordt echter volledig voorbij gegaan aan de
belangen van chauffeurs en bedrijven. Bedrijven worden opgezadeld met
onnodig hoge kosten voor de inbouw van de nieuwe tachograaf en chauffeurs
met regels die niet aansluiten bij hun eigen wensen.
EVO hoopt dat de Raad van Ministers, die zich nu nog moeten uitspreken over de regeling, deze argumenten mee zal nemen in haar oordeel. Het huidige EP-voorstel is minder flexibel en verbetert de verkeersveiligheid niet.
PB 2003.02
16 januari 2003