CHECKIT BV

Internet speelt grote rol bij inkoopproces bedrijfsleven

Persbericht

Bij meer dan de helft (59%) van alle aankopen binnen bedrijven en organisaties wordt Internet gebruikt in het aankoopproces. Internet speelt vooral een rol in het verzamelen van informatie over het aanbod aan goederen en diensten. In al 1 op de 10 gevallen (9%) wordt ook de aanschaf via het net verricht.

Dat blijkt uit een recent onderzoek van internetonderzoekbureau R&M Interactive en online marketingbureau Checkit. Het onderzoek is uitgevoerd onder 324 personen die in het afgelopen jaar (mede)verantwoordelijk waren voor de inkoop van goederen of diensten binnen de organisatie waar ze werkzaam zijn. Het onderzoek is gepubliceerd in het decembernummer van het blad Sales Management: http://www.checkit.nl/pdf/salesmanagement.pdf

De belangrijkste redenen om Internet te gebruiken zijn opeenvolgend dat er minder papierwerk en handwerk bij komt kijken en dat het de noodzaak vermindert om met allerlei mensen contact op te nemen. Dat laatste wijst erop dat de oriëntatie via Internet anoniemer en daardoor vrijblijvender kan plaatsvinden dan wanneer een vertegenwoordiger van de leverancier persoonlijk moet worden aangesproken.

De redenen waarom veel bedrijven uiteindelijk niet via Internet inkopen, liggen deels op het terrein van gebrek aan vertrouwen, maar bovenal speelt gebrek aan ervaring en routine een rol. Hoewel Internet in de ogen van de inkopers dus duidelijke voordelen biedt, heeft het blijkbaar tijd nodig voordat de vaste patronen van het inkoopproces doorbroken kunnen worden. In de oriëntatiefase van het aankoopproces is Internet niet meer weg te denken.

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u terecht bij:

Evert Webers
R&M Interactive

06 515 414 74
evert@RandM.nl

Paul Aelen
Checkit BV

024 352 88 99
paul@checkit.nl

16 jan 03 15:04