CHECKIT BV
Internet speelt grote rol bij inkoopproces bedrijfsleven
Persbericht
Bij meer dan de helft (59%) van alle aankopen binnen bedrijven en
organisaties wordt Internet gebruikt in het aankoopproces. Internet
speelt vooral een rol in het verzamelen van informatie over het aanbod
aan goederen en diensten. In al 1 op de 10 gevallen (9%) wordt ook de
aanschaf via het net verricht.
Dat blijkt uit een recent onderzoek van internetonderzoekbureau R&M
Interactive en online marketingbureau Checkit. Het onderzoek is
uitgevoerd onder 324 personen die in het afgelopen jaar
(mede)verantwoordelijk waren voor de inkoop van goederen of diensten
binnen de organisatie waar ze werkzaam zijn. Het onderzoek is
gepubliceerd in het decembernummer van het blad Sales Management:
http://www.checkit.nl/pdf/salesmanagement.pdf
De belangrijkste redenen om Internet te gebruiken zijn opeenvolgend
dat er minder papierwerk en handwerk bij komt kijken en dat het de
noodzaak vermindert om met allerlei mensen contact op te nemen. Dat
laatste wijst erop dat de oriëntatie via Internet anoniemer en
daardoor vrijblijvender kan plaatsvinden dan wanneer een
vertegenwoordiger van de leverancier persoonlijk moet worden
aangesproken.
De redenen waarom veel bedrijven uiteindelijk niet via Internet
inkopen, liggen deels op het terrein van gebrek aan vertrouwen, maar
bovenal speelt gebrek aan ervaring en routine een rol. Hoewel Internet
in de ogen van de inkopers dus duidelijke voordelen biedt, heeft het
blijkbaar tijd nodig voordat de vaste patronen van het inkoopproces
doorbroken kunnen worden. In de oriëntatiefase van het aankoopproces
is Internet niet meer weg te denken.
Voor meer informatie over het onderzoek kunt u terecht bij:
Evert Webers
R&M Interactive
06 515 414 74
evert@RandM.nl
Paul Aelen
Checkit BV
024 352 88 99
paul@checkit.nl
16 jan 03 15:04