Rapport 'Wachten op een operatie'
Vandaag, donderderdag 16 januari ontvangt minister De Geus van VWS het
rapport 'Wachten op een operatie' van de Artsenfederatie KNMG, Orde
van Medisch Specialisten en de Nederlandse Vereniging van Heelkunde.
Aanleiding onderzoek naar wachtlijsten
De wachtlijsten in de zorg zijn lang. Om de wachtlijstproblematiek te
kunnen terugdringen tot een acceptabel niveau is van belang te weten
wat aanvaardbare wachttijden zijn. Hiervoor is inzicht in de gevolgen
van het wachten een eerste vereiste. Om vast te stellen hoe groot deze
gevolgen zijn, is in het kader van het project Maximaal aanvaardbare
wachttijden in de chirurgie, dat is geïnitieerd door Artsenfederatie
KNMG en de Orde en de NVVH, een empirisch onderzoek gehouden onder
patiënten die op een wachtlijst stonden voor een operatieve
behandeling van spataderen, liesbreuk, galstenen of borstkanker.
Het onderzoek is uitgevoerd door het EMGO instituut van het MC
VU. Het rapport 'Wachten op een operatie' bevat de resultaten van dit
onderzoek en geeft de gevolgen weer die de patiënten tijdens het
wachten ervaren.
Resultaten onderzoek
De gevolgen van het wachten variëren sterk tussen de patiënten. Zon
15% tot 30% van de patiënten ondervindt grote gevolgen door het
wachten op een operatie. Zij hebben aanzienlijke lichamelijk klachten
en rapporteerden ook de grootste psychologische en sociale problemen.
Vooral bij de groep galsteenpatiënten zijn deze klachten vrij ernstig.
Daartegenover staat dat de meerderheid van de patiënten weinig of
geringe problemen ondervindt tijdens het wachten op een operatie.
Patiënten met ernstiger klachten worden dus niet eerder behandeld. Het
geven van een hogere urgentie aan degenen die bij presentatie meer
klachten hebben dan anderen kan een belangrijke bijdrage leveren aan
het terugdringen van de wachtlijstproblematiek. Om dit systematisch en
rechtvaardig te laten verlopen zullen heldere, objectieve criteria
voor het toekennen van behandelprioriteit nodig zijn. Echter, ook voor
patiënten met geringe klachten is wachten op behandeling op den duur
niet acceptabel.
Er is dus behoefte aan duidelijkheid over maximaal aanvaardbare
wachttijden voor de verschillende groepen patiënten, al naar gelang de
aard en ernst van hun klachten. Voor de ontwikkeling van
prioriteitscriteria, en dus de definiëring van acceptabele
wachttijden, vormen de gevolgen van het wachten een goed uitgangspunt.
Een nog niet beantwoorde vraag is dan welke gevolgen het belangrijkst
zijn. Het is mogelijk dat de patiënt hierover een andere mening heeft
dan de arts. Nader onderzoek hierover is gewenst. De KNMG, de Orde en
de NVvH willen deze uitdaging gezamenlijk aangaan. Voor patiënten
bleek het volgens het onderzoek van belang dat zij weten wanneer zij
op hun operatie kunnen rekenen.
Samenvatting resultaten onderzoek
* Voor spatader-, liesbreuk-, en galsteenpatienten was de mediaan
van de wachttijden respectievelijk 145, 109 en 106 dagen.
* Zo'n 15 tot 30 procent van de patiënten ondervindt aanzienlijke
problemen tijdens het wachten op een operatie.
* Voor de meeste patienten zijn de gevolgen van het wachten gering
gering. Tijdens het wachten nemen de klachten nauwelijks toe.
* Het eerder behandelen van patiënten die bij presentatie meer
klachten hebben, kan bijdragen aan het terugdringen van de
wachtlijstproblematiek.
Volledige rapport: pdf Wachten op een operatie
Inleiding R.G.P. Hagenouw, arts, voorzitter Artsenfederatie KNMG, ter
gelegenheid van aanbieding rapport ''Wachten op een operatie'' aan
demissionair Minister De Geus van VWS op 16 januari 2003: doc
inleiding
Zie ook:
Artikel Wachten op een operatie: lange wachttijden leiden bij weinig
patiënten tot problemen, dat deze week in Medisch Contact verschijnt.