PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR

2002 was het veiligste luchtvaartjaar

Luchtvaart in 2002

2002 was het veiligste jaar voor de luchtvaart sinds de Tweede Wereldoorlog. Het veiligheidsrecord van 2001 werd daarmee verbroken. Wereldwijd werden ongeveer 20 miljoen vluchten uitgevoerd. Bij 37 ongelukken kwamen 1098 personen om het leven. Van deze vluchten betrof het 20 maal een passagierstoestel (0,0001% van het aantal vluchten). Op de grond vielen 78 slachtoffers toen een toestel zich op 800 meter van de landingsbaan in een woonwijk in het Nigeriaanse Lagos boorde. Afrika was het onveiligste continent om te vliegen. In de westerse wereld vielen geen slachtoffers op de grond. (bron: Aviation Safety Net, zie noot onderaan de pagina)

De meeste dodelijke slachtoffers in 2002, namelijk 225, vielen bij een crash met een Boeing 747 van China Airlines. De oorzaak van dit ongeluk is nog onbekend, het toestel verdween van het radarscherm zonder dat de crew een noodsignaal kon verzenden. Eén van de meest dramatische ongelukken was een botsing in de lucht boven Zuid Duitsland tussen een vrachttoestel van DHL en een Russische Tupolev waarbij 69 mensen, meest kinderen op weg naar hun vakantiebestemming, de dood vonden. Fouten bij de Zwitserse verkeersleiding hebben hopelijk een positief gevolg: het zette de uiteindelijke realisatie van één Europees luchtruim hoger op de agenda.

Bedrijfsmatig was 2002, samen met 2001, voor bijna de hele sector een rampjaar. In de afgelopen twee jaar leed de sector als geheel meer verlies, namelijk $31 miljard, dan zij de afgelopen 45 jaar aan winst maakte. Dit was een gevolg van onder meer de naweeën van de aanslagen in de VS, de oorlog in Afghanistan, de verslechterde wereldwijde economische situatie en de angst voor een nieuwe oorlog in het Midden Oosten. Gevestigde (lijndienst) maatschappijen hadden het moeilijk, de nieuwe low-cost carriers deden het goed, de vrachtsector trok de tweede helft van 2002 wat aan. Het doek viel definitief voor het Belgische Sabena en het Zwitserse Swissair. In de VS kwamen 4 grote maatschappijen (US Airways, American Airlines, United Airlines, Continental Airlines) in zwaar weer terecht en in Nederland kreeg de KLM een onaangename verrassing door een opgelegde boete van 250 miljoen voor de afgeketste fusie met Alitalia.

Luchtvaart in Nederland
Het Bulderbos moest worden ontruimd, er vond voor het eerst in 8 jaar in Nederland weer een Airshow plaats op Lelystad, er kwamen ruim 250.000 mensen af op de open dagen van de luchtmacht en de Connie kwam terug naar Nederland. Het Aviodome sloot zijn deuren op Schiphol voor een verhuizing naar het luchtvaartthemapark op Lelystad Airport, Schiphol maakte winst, KLM draaide met verlies. Vanwege de geluidsregels werden in 2002 aan het eind van het jaar 2 Nederlandse luchthavens, namelijk Lelystad Airport en Maastricht Aachen Airport, gedeeltelijk gesloten. Vreemd genoeg werden de velden gesloten voor juist het vliegverkeer dat het minste geluid veroorzaakt. In Den Haag diende Guus Berkhout, voorzitter van de gelijknamige commissie die geluidhinder moest onderzoeken, zijn ontslag in. Het werken zou hem door tegenwerking vanuit het ministerie van V&W onmogelijk zijn gemaakt. De puur akoestische benadering van geluidhinder zou overigens geen oplossing hebben geboden voor het probleem geluidhinder; geluidbelasting is immers niet gelijk aan geluidhinder. Hopelijk besteedt een nieuwe commissie ook aandacht aan niet akoestische factoren.

Een onderzoek van Thalys deed aan het licht komen dat Nederlanders negatiever denken over luchtvaart dan hun mede Europeanen. Met name wat betreft de milieuaspecten denkt de Nederlander slecht over vliegen. Niet dat het hem of haar er in 2002 van weerhield in te stappen. Dat zorgde er volgens een onderzoek van TNO weer voor dat omwonenden van de luchthaven onrustiger sliepen. In de testperiode leidde 1,2% van de passages tot een (lichte) verstoring van het slaappatroon. Dat had geen gevolgen voor de prestaties van deze mensen overdag. Opvallend in het Thalys onderzoek was ook dat de Nederlander autorijden veiliger noemt dan vliegen. Opvallend is ook dat Nederlanders zich in hun mening over luchtvaart met name laten leiden door emoties. Feitelijk is vliegen namelijk bijzonder veilig

In Nederland werden er in 2002 via Schiphol 5% minder vliegbewegingen gemaakt dan in 2001, namelijk 401.400. Er werden wel meer passagiers vervoerd dan vorig jaar: in totaal ruim 40 miljoen. Schiphol bleef ook dit jaar binnen de door de overheid gestelde zones. Waar mogelijk werd bij baantoewijzing gebruik gemaakt van geluidsvoorkeuren (gebruik van de baan die relatief het minste overlast veroorzaakt). Het stuurwerk van het Noise Management Comité (NCM) draagt hier mede aan bij.

De ruim 400.000 vluchten leverden ongeveer 170.000 klachten op. Daarmee is Nederland wereldkampioen klagen. Schiphol komt niet voor op de lijst van de 100 meest gehinderde luchthavens waarbij rekening gehouden wordt met het aantal omwonenden afgezet tegen het aantal vliegbewegingen. Schiphol staat wel op een onbedreigde eerste plaats wat betreft het aantal klagers en het aantal klachten. Gemiddeld diende elke klager 8 klachten in. Sommigen hadden meer last van vliegtuiggeluid. Een paar voorbeelden uit het tweede kwartaal van 2002: tachtig inwoners van Castricum belden 3498 maal. Met 43 klachten per persoon legden ze het af tegen een drietal uit Huizen dat gezamenlijk 240 maal belden en één inwoner van Loenersloot die 361 klachten indiende. Al deze veelklagers vielen in het niet bij de 2440 klachten van één omwonende in het 3e kwartaal 2002.

Zoals gebruikelijk was er geregeld ophef over luchtvaart. Zo zou de traumahelikopter in Nijmegen aan de grond moeten blijven omdat er geen geluidszonering was afgesproken, verschenen er berichten over de effecten van stofdeeltjes en van contrails op het klimaat, was er aandacht voor trombose als gevolg van te weinig beenruimte en zou onwil van de luchtvaartsector het realiseren van 'stiltegebieden' in de Randstad onmogelijk maken.
Veiligheid stond met name in de belangstelling in verband met controles op luchthavens en de daardoor gestegen kosten voor passagiers. Geluid was en blijft het meest genoemde probleem. In dat verband is het opvallend dat het aftreden van Guus Berkhout relatief weinig aandacht kreeg in de media.

Er verschenen in 2002 twee rapporten die groei van luchtvaart in Nederland aankondigen. Hoewel de rapporten over verschillende onderwerpen gingen kwamen zowel NYFER als het NIVR met voorspellingen dat de omvang van de luchtvaart in Nederland toe zal nemen tot tussen de 60 en 80 miljoen passagiers per jaar. De huidige milieu- en geluidsgrenzen zullen met dit aantal zeker overschreden gaan worden. Let wel, het gaat hier om grenzen die in 1992 opgelegd zijn! Opvallend was dat niemand de vraag stelde waarom we met grenzen werken die op termijn onmogelijk haalbaar zijn. De vraag 'hoe'we de groei van de luchtvaart zo goed en verantwoord mogelijk kunnen accommoderen, wordt te weinig gesteld.

Het Platform Nederlandse Luchtvaart levert op basis van feiten commentaar en analyses over luchtvaart. Het motto voor 2003 is 'Freedom to Fly, verantwoord vliegend naar de toekomst!'

Reacties en informatie:
Platform Nederlandse Luchtvaart

03562 30598
info@pnl.nl
www.pnl.nl

37)Noot alinea 1: De cijfers gelden voor meermotorige vliegtuigen met een capaciteit van meer dan 14 passagiers. Militaire toestellen en helikopters vallen buiten de statistieken. Zie voor details www.aviation-safety.net

16 jan 03 16:06