Gemeente Utrecht

L.S.,

Hierbij schiftelijke vragen van de heren P.F.C. Jansen en K. de Boer nr. 3 inzake tariefsverhoging belanghebbendenparkeergarages.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN
3 Vragen van de heer P.F.C. Jansen en K. Boers (Ingekomen 16 januari 2003)

Afgelopen vrijdag 10 januari heeft een aantal bewoners van de Jan Meyenstraat en Oranjestraat een petitie aangeboden aan wethouder Van den Bergh, in verband met de in hun ogen onredelijk hoge tariefsverhoging van de belanghebbendenparkeergarage, die beheerd wordt door het parkeerbedrijf van de gemeente Utrecht.

Volgens onze informatie is er sprake van de volgende verhoging: Oude huur tot 01-01-2003 23,69 euro/maand.
Huur per 01-01-2003 40,00 euro/maand, een verhoging van 74% Huur per 01-07-2003 48,80 euro/maand, een verhoging van 22% Huur per 01-01-2004 57,61 euro/maand, een verhoging van 22% Dan vanaf 01-01-2005 jaarlijks een verhoging van 6% tot en met 01-01-2008, waarna de huur per parkeerplaats dan 72,73 euro/maand bedraagt.

Op 10 januari heeft uw college naar aanleiding van de petitie een persbericht uitgegeven, waarin u verwijst naar de besluitvorming in de gemeenteraad (juni 2001), op basis van het raadsvoorstel 123/2001. De gemeenteraad is unaniem akkoord gegaan met een verhoging van de huur, ter dekking van investeringen die noodzakelijk zijn om achterstallig onderhoud uit het verleden weg te werken.

De SP-fractie heeft naar aanleiding van het persbericht de notulen van de commissie SLRVV van 17 mei 2001, waarin genoemd raadsvoorstel behandeld is, erop nageslagen. Tijdens deze commissievergadering heeft onze toenmalige woordvoerder Leo Lambo geïnformeerd naar de hoogte van de "eenmalige substantiële huurverhoging". Hierop heeft wethouder Van den Bergh geantwoord: "De huurprijzen voor de parkeerplaatsen zijn de afgelopen periode niet verhoogd. Enerzijds vanwege de staat van onderhoud van de garages, anderzijds omdat de contracten niet zonder meer konden worden opengebroken. Wanneer de garages ingrijpend zijn aangepast en ook extra service wordt geboden, dan kan daar een substantiële huurverhoging tegenoverstaan. Uitgegaan wordt van een eenmalige verhoging van 50% en een jaarlijkse verhoging van 6%." Einde citaat.

De SP-fractie heeft naar aanleiding hiervan enkele vragen:


1. Kloppen de huurbedragen zoals ons door de bewoners zijn aangeleverd?
2. Zo ja: hoe is deze gigantische verhoging te rijmen met de "eenmalige verhoging van 50%" die door wethouder van den Bergh is genoemd op 17 mei 2002?
3. Kunt u aangeven waaruit het ingrijpende onderhoud en verbeteringen bij de parkeergarage Jan Meyenstraat bestaan heeft? Volgens de bewoners is de grootste klacht (wateroverlast) niet opgelost, is de verlichting niet verbeterd, is de aangebrachte verwarming in de oprit nu al beschadigd en biedt het nieuwe pasjessysteem geen enkele functionele meerwaarde.
4. Is U bekend dat woningcorporaties elders in de stad belanghebbendenparkeergarages exploiteren met een aanzienlijk betere kwaliteit en lagere huurprijs dan de parkeergarages die het parkeerbedrijf exploiteert? Waarom kunnen deze corporaties wel wat de gemeente Utrecht niet kan?
5. Klopt het dat tegelijkertijd met de aangezegde huurverhoging ook het beheerregime van de garage Jan Meyenstraat is aangepast, waardoor een deel van de parkeerplaatsen overdag dubbel verhuurd gaat worden aan derden en de bewoners geen absolute zekerheid meer geboden op een parkeerplaats? Zo ja: waarom wordt niet op zijn minst een deel van de winst die dit het parkeerbedrijf oplevert teruggegeven aan de huidige huurders in de vorm van een lager tarief, aangezien hun zekere parkeerplaats in de nieuwe situatie vervangen wordt door het "recht op een waarschijnlijke parkeerplaats", of misschien zelfs de "kans op een eventuele parkeerplaats"?
6. Bent u bereid om de tariefsstijging voor de belanghebbendengarage Jan Meyenstraat en de overige garages als bedoeld in raadsbesluit 123/2001 te heroverwegen, zodat de parkeertarieven in overeenstemming gebracht worden met de reële kosten bij een adequaat beheer?
7. Tenslotte hebben wij nog een vraag over de tarieven in de kortparkeergarages in de binnenstad. Ons is gebleken dat in de parkeergarage Springweg de klant die twee uur en tien minuten geparkeerd heeft drie uur parkeertijd in rekening gebracht krijgt. Klaarblijkelijk wordt uitgegaan van een tariefstap van een heel uur. Is dit gebruikelijk in alle kortparkeergarages in de Utrechtse binnenstad en zo ja: hoe valt dit te rijmen met uw en ons streven om te stimuleren dat mensen in een garage gaan staan in plaats van op straat? Bent u bereid om de tariefstap in parkeergarages te verkleinen tot bijvoorbeeld een kwartier?
Met vriendelijke groet,
Bestuurscommunicatie Stadhuis Utrecht.