Imtech NV


Imtech Persbericht

16 januari 2003

20 miljoen euro voor nieuwe maritieme voortstuwingstechnologie

Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa) heeft voor 20 miljoen euro aan orders ontvangen voor de ontwikkeling en realisatie van nieuwe technologie op het gebied van dieselelektrische voortstuwing. De orders zijn verworven door de divisie Imtech Marine & Offshore.

Van Schelde Marinebouw (Koninklijke Schelde) ontving Imtech de opdracht voor de dieselelektrische voortstuwing inclusief de elektrisch aangedreven schroeven (zogenaamde POD's, te leveren door de Duitse firma Schottel) voor de nieuw te bouwen LPD-2 (Landing Platform Dock), een amfibisch transportschip van de Koninklijke Nederlandse Marine. De elektrisch aangedreven schroeven zorgen niet alleen voor de voortstuwing, maar doen tevens dienst als roer. Hierdoor neemt de wendbaarheid van het schip aanzienlijk toe. Ook is het brandstofgebruik aanzienlijk lager dan bij voortstuwing door middel van conventionele schroeven. Door het toepassen van dieselelektrische voortstuwing is het scheepsontwerp bovendien efficiënter en daardoor goedkoper te realiseren. De LPD-2 is het eerste militaire transportschip dat met deze hoogwaardige technologie wordt uitgerust. Deze order is additioneel ten opzichte van de recentelijk gemelde order van 36 miljoen euro voor de volledige technische infrastructuur aan boord van dit schip.

Van Damen Shipyards (Koninklijke Schelde) ontving Imtech ook een order voor de dieselelektrische voortstuwing van een Light Tender voor Menas uit Bahrein. Dit is een multidisciplinair schip dat wordt ingezet voor veiligheids- en inspectietaken. In Engeland ontving Imtech opdracht van de Qingshan Shipyard uit Wuhan in China voor de dieselelektrische voortstuwing van vier olietransportschepen voor de eigenaar F.T. Everard & Sons Ltd.