Imtech Persbericht
16 januari 2003
20 miljoen euro voor nieuwe maritieme voortstuwingstechnologie
Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa) heeft voor 20
miljoen euro aan orders ontvangen voor de ontwikkeling en
realisatie van nieuwe technologie op het gebied van
dieselelektrische voortstuwing. De orders zijn verworven door de
divisie Imtech Marine & Offshore.
Van Schelde Marinebouw (Koninklijke Schelde) ontving Imtech de
opdracht voor de dieselelektrische voortstuwing inclusief de
elektrisch aangedreven schroeven (zogenaamde POD's, te leveren door
de Duitse firma Schottel) voor de nieuw te bouwen LPD-2 (Landing
Platform Dock), een amfibisch transportschip van de Koninklijke
Nederlandse Marine. De elektrisch aangedreven schroeven zorgen niet
alleen voor de voortstuwing, maar doen tevens dienst als roer.
Hierdoor neemt de wendbaarheid van het schip aanzienlijk toe. Ook
is het brandstofgebruik aanzienlijk lager dan bij voortstuwing door
middel van conventionele schroeven. Door het toepassen van
dieselelektrische voortstuwing is het scheepsontwerp bovendien
efficiënter en daardoor goedkoper te realiseren. De LPD-2 is het
eerste militaire transportschip dat met deze hoogwaardige
technologie wordt uitgerust. Deze order is additioneel ten opzichte
van de recentelijk gemelde order van 36 miljoen euro voor de
volledige technische infrastructuur aan boord van dit schip.
Van Damen Shipyards (Koninklijke Schelde) ontving Imtech ook een order voor de dieselelektrische voortstuwing van een Light Tender voor Menas uit Bahrein. Dit is een multidisciplinair schip dat wordt ingezet voor veiligheids- en inspectietaken. In Engeland ontving Imtech opdracht van de Qingshan Shipyard uit Wuhan in China voor de dieselelektrische voortstuwing van vier olietransportschepen voor de eigenaar F.T. Everard & Sons Ltd.