16.01.03: De Gemeenschappelijke regeling Parkstad Limburg

De nieuwe Gemeenschappelijke regeling Parkstad Limburg is een feit. Zeven gemeenteraden van Parkstad Limburg hebben zich er voor uitgesproken om deze regeling gezamenlijk te realiseren. Nu dit besluit is genomen, kan aan de slag worden gegaan met de 18 kerntaken die de regeling omvat. Het bijzondere van deze regeling is, dat ze resultaatgericht is en dualistische trekken heeft.

Het Dagelijks Bestuur van Regio Parkstad Limburg Parkstad Limburg is in vier jaar gegroeid van een los samenhangend geheel van gemeenten tot één samenhangend gebied dat met een gezamenlijk programma zijn problemen aan kan en zijn kansen benut. Wat betekent dit nu in de praktijk?

Uniek in Nederland

De nieuwe Gemeenschappelijke regeling is in meerdere opzichten uniek in Nederland. De oude regeling bestond, zoals in vele samenwerkingsverbanden het geval is, uit een vrijblijvende samenwerking. Deze vrijblijvendheid is nu omgezet in een regeling met vergaande mandaten voor 18 kerntaken. De achterliggende gedachte is dat men vanuit een gemeenschappelijke filosofie de economische, ruimtelijke en sociale structuur vorm wil versterken. De Gemeenschappelijke regeling van Parkstad Limburg is dan ook veel meer dan andere samenwerkingsregelingen gericht op structuurversterking van de regio. Per project staat exact beschreven wat de structuurversterking is en hoe deze moet worden gerealiseerd.

Regio Parkstad Limburg werkt met een meerjarenprogramma dat tot 2006 loopt. Elk jaar wordt hieruit een jaarprogramma opgesteld waarin wordt aangegeven welke van de kerntaken in dat jaar worden aangepakt. De gemeenteraden bepalen welke taken op de jaaragenda komen te staan en welke andere projecten naast de kernagenda worden aangepakt.

Zodra het jaarprogramma bekend is stelt het Algemeen Bestuur vast hoe de kerntaken worden uitgevoerd, welke termijnen hieraan verbonden zijn etc. Hiervoor wordt een beleidsplan opgesteld dat zowel door het Algemeen Bestuur als door de gemeenteraden moet worden vastgesteld.

Dualisering
Bij dualisering wordt de kern gevormd door een duidelijke verantwoordelijkheidsverdeling tussen raad en college. Deze dualistische trekken zijn binnen de nieuwe Gemeenschappelijke regeling terug te vinden en ook dat is een uniek gegeven in Nederland.

In de praktijk betekent dit, dat is vastgelegd dat het Algemeen Bestuur het beleid van Parkstad Limburg op hoofdlijnen en op resultaten stuurt. De uitvoering van het beleid berust bij het Dagelijks Bestuur, dat hiervoor verantwoording aflegt bij het Algemeen Bestuur.

Daarnaast zijn de rollen van Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur duidelijk gescheiden. De leden van het Dagelijks Bestuur kunnen in de Algemene Bestuursvergadering niet meestemmen over besluiten. De voorzitter van het Algemeen Bestuur is tevens voorzitter van het Dagelijks Bestuur. Hij heeft in beide besturen géén stemrecht.

Door de Gemeenschappelijke regeling op deze manier aan te passen is een duidelijke en heldere structuur binnen de verantwoordelijkheden ontstaan, die ook voor de buitenwacht transparant is.

Kerntaken resultaten!
De kerntaken komen niet uit de lucht vallen. Zij maken deel uit van het pakket werkzaamheden dat in de oude Gemeenschappelijke regeling al werd gedaan. Het oude pakket werkzaamheden was zo groot dat men prioriteiten heeft gesteld. Hieruit zijn 18 kerntaken naar voren gekomen en daarbinnen worden nog eens nadere prioriteiten gesteld.

Binnen de kerntaken is men al aardig op weg om zaken op de rails te krijgen. Met ingang van de nieuwe Regeling kan er nog voortvarender aan de slag worden gegaan. En aan resultaten worden gewerkt!

Dat het wel degelijk voordeel heeft om gezamenlijk aan projecten te werken wordt duidelijk uit twee projecten, namelijk de binnen-/buitenring en het regionale volkshuisvestingsplan. Een korte toelichting.Binnen-/buitenring

Het is druk op de wegen, ook in Parkstad Limburg. In de meeste gemeenten van de regio wordt de overlast van het verkeer steeds groter, wat uiteindelijk heeft geleid tot het besef dat een binnen- en buitenring een must zijn om ook in de toekomst het verkeer letterlijk in goede banen te leiden en de verkeersdruk op de kernen van dorp en stad te verlagen. Een ambitieus plan, dat de gemeenten afzonderlijk alleen al vanwege de kosten niet alleen zouden kunnen realiseren. Bovendien zal de ringweg over het grondgebied van meerdere gemeenten lopen, dus een regionale aanpak van het verkeersprobleem lag voor de hand.

Samen met de provincie heeft Regio Parkstad Limburg zich gebogen over een tracé-studie om globaal te bekijken over welk traject de weg zal lopen. De eerste fase van de studie is afgerond. De samenwerking tussen de gemeenten en de provincie heeft er inmiddels in geresulteerd dat de provincie de helft van het bedrag ter beschikbaar stelt voor de realisatie van de binnen-/buitenring op voorwaarde dat de gemeenten van Regio Parkstad Limburg de andere helft op tafel leggen. Een gezamenlijke actie die als resultaat zal hebben dat naar alle waarschijnlijkheid in 2010 de verkeersproblematiek in de regio voor een groot deel zal zijn opgelost.Regionaal Volkshuisvestingsplan

De Provincie Limburg heeft bij de uitwerking van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL) de regios gevraagd om een woonvisie voor de regio op te stellen in de vorm van een Regionaal Volkshuisvestingsplan. In samenwerking met de woningcorporaties willen de gemeenten met dit plan knelpunten in de woningmarkt van Parkstad Limburg de komende jaren te lijf gaan, zoals onder meer het huidige woningtekort en het beter afstemmen van het woningaanbod op de maatschappelijke vraag. De afspraken die gemeenten en woningcorporaties hierover hebben gemaakt zijn vastgelegd in Regionale Prestatiecontracten.

Parkstad Limburg is een van de weinige regios in Nederland die hiermee al zo ver gevorderd is, zelfs zo ver dat Parkstad Limburg met dit project voor de uitvoering als pilotproject fungeert voor het ministerie van VROM. Andere regios volgen met belangstelling het proces binnen Parkstad Limburg. Zij zien dit namelijk als een voorbeeldproject en er zijn geluiden dat sommige regios zich hierbij willen aansluiten.

Het project is inmiddels zo ver gevorderd, dat zowel woningcorporaties als gemeenten aan de slag kunnen om de plannen te realiseren.De 18 kerntaken

Er is gekozen om 18 taken te benoemen tot kerntaken, tot speerpunten van het beleid dat de gemeenten gezamenlijk willen voeren. We willen er hier niet uitgebreid om ingaan, maar voor de volledigheid zetten we ze voor u op een rij.
1. Grensoverschrijdend ruimtelijk-economisch ontwikkelingsplan Parkstad Limburg regio Aken
2. Retailstructuur Parkstad Limburg
3. Beheer en revitalisering bedrijfsterreinen
4. Nieuwe bedrijfsterreinen
5. Arbeidsmarktbeleidsprogramma
6. Integrale indicatiestelling arbeidsmarktbeleid
7. Toeleidings- en reïntegratietrajecten arbeidsmarkt
8. Binnen-/buitenring
9. Knooppunt openbaar vervoer
10. Decentralisatie openbaar vervoer
11. Verkeers- en vervoersplan
12. Structuurplan
13. Vitaal platteland
14. Volkshuisvestingsplan
15. Maatschappelijke opvang van dak- en thuislozen en verslaafden
16. Voortijdig schoolverlaters
17. Voortgezet onderwijs Parkstad Limburg
18. Euregionale 2008