Gemeente Rotterdam

Uitsluitend elektronisch betaald parkeren geslaagd

(15-01) De invoering van het uitsluitend elektronisch betalen van parkeergeld op straat is geslaagd. Dat blijkt uit de evaluatie van Stadstoezicht, die het het college van burgemeester en wethouders ter informatie naar de raadscommissie Fysieke Infrastructuur en Vervoer heeft gestuurd. De belangrijkste doelen die Stadstoezicht vooraf stelde zijn behaald: goed functionerende parkeerautomaten op straat en een veilige werkomgeving voor de inners van parkeergeld.

Sinds januari 2002 kan de parkeerder niet meer met contant geld terecht bij de parkeerautomaten op straat; chippen is dé manier van betalen. De verwachting van Stadstoezicht dat het geldvrij maken van de parkeerautomaten zou leiden tot een vermindering van het aantal storingen, is uitgekomen. Gemiddeld 99% van alle parkeerautomaten functioneert goed. Daarnaast is het werk voor medewerkers van Stadstoezicht veiliger geworden.

Voorheen betekende het contante geld in de automaat in toenemende mate een veiligheidsrisico voor de medewerkers die het geld inden of de automaten repareerden; met het verdwijnen van het contante geld is dit risico nu weggenomen. Wethouder Hulman is tevreden met de resultaten: "Uit de evaluatie blijkt dat het elektronisch betalen in meerdere opzichten positieve effecten heeft.

De invoering van het chippen op straat heeft geleid tot een beperkte verschuiving van parkeren op straat naar parkeren in openbare garages. Die verschuiving bedraagt circa 5%. Dit mobiliteitseffect past goed in het parkeerbeleid van de gemeente Rotterdam. De gemeente streeft ernaar dat met name automobilisten die langer parkeren, dat zoveel mogelijk in garages of op de P+R-terreinen aan de rand van de stad doen.

De financiële consequenties zijn nog niet volledig bekend. Geschat wordt dat de inkomsten uit het straatparkeren door de invoering van het uitsluitend elektronisch betalen in 2002 met 1,2 miljoen euro zijn gedaald ten opzichte van 2001. Het grootste deel van deze tegenvallende inkomsten is het gevolg van de gewenningsperiode in de maand januari; in deze periode werden automobilisten ter plekke geholpen door de parkeercontroleurs van Stadstoezicht. Autos zonder parkeerticket kregen een waarschuwing achter de ruitenwisser, maar geen parkeerboete.

Daar staat tegenover dat Stadstoezicht de parkeerautomaten op straat niet hoefde om te bouwen voor de euro. Bovendien worden er minder kosten gemaakt voor het innen van parkeergeld en het herstellen van de gevolgen van vandalisme.

Stadstoezicht introduceerde het uitsluitend elektronisch betalen op straat in januari 2002 om het vandalisme aan parkeerautomaten tegen te gaan. Dat kostte de dienst jaarlijks ruim 900.000 euro aan gederfde inkomsten en schade aan de automaten. Bovendien ergerden veel parkeerders zich aan parkeerautomaten die niet functioneerden als gevolg van vandalisme. Door kraak en diefstal was in sommige gebieden tot 30% van de automaten defect.

Voor het betalen met de Chipknip of de eigen bank- of giropas bestaan diverse alternatieven. Er is een losse chipkaart te koop met een tegoed in euro, de zogenaamde Prepaid Chipknip. Verder kunnen parkeerders betalen met hun mobiele telefoon (06 Parkeren). Op verzoek van Rotterdamse ondernemers introduceerde Stadstoezicht in mei vorig jaar de zakelijke bezoekerskaart. Die kaart, waarmee twee uur kan worden geparkeerd, kunnen ondernemers aan hun bezoekers aanbieden.

In de Rotterdamse parkeergarages blijft betalen met contant geld mogelijk.

Op termijn kan de automobilist in Rotterdam ook met de creditcard bij de parkeerautomaat op straat betalen. Daarvoor start in 2003 een proef in het centrum.