Universiteit Maastricht


Promotie drs. A.C.R. van Riel
in de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
Titel: "Effective decision making in the high tech service innovation process".

Promotor: Prof.dr. J.G.A. Lemmink; co-promotor: dr. J. Ouwersloot. Donderdag 16 januari 2003, 14.00 uur

Het promotie-onderzoek had tot doel inzicht te verwerven in het innovatieproces van hoogtechnologische diensten. De nadruk lag op de identificatie van factoren die de effectiviteit van besluitvorming kunnen vergroten. Onderzocht werden de unieke taakomstandigheden van innovatiemanagers, de manier waarop zij met onzekerheid, complexiteit, snelle technologische veranderingen en turbulentie in de markt omgaan, en de rol die informatie, intuïtie en ervaring hierin spelen. Ook potentiële negatieve aspecten van informatie-overload en tijdsdruk werden onderzocht, evenals hoe organisaties een goede besluitvorming kunnen faciliteren. Succesvolle bedrijven blijken actief technologische- en marktinformatie te vergaren, informele communicatie te stimuleren, en te beschikken over vakbekwame, communicatieve en flexibele managers die zich regelmatig bijscholen.