Promotie drs. A.C.R. van Riel
in de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
Titel: "Effective decision making in the high tech service innovation
process".
Promotor: Prof.dr. J.G.A. Lemmink; co-promotor: dr. J. Ouwersloot.
Donderdag 16 januari 2003, 14.00 uur
Het promotie-onderzoek had tot doel inzicht te verwerven in het
innovatieproces van hoogtechnologische diensten. De nadruk lag op de
identificatie van factoren die de effectiviteit van besluitvorming kunnen
vergroten. Onderzocht werden de unieke taakomstandigheden van
innovatiemanagers, de manier waarop zij met onzekerheid, complexiteit,
snelle technologische veranderingen en turbulentie in de markt omgaan, en de
rol die informatie, intuïtie en ervaring hierin spelen. Ook potentiële
negatieve aspecten van informatie-overload en tijdsdruk werden onderzocht,
evenals hoe organisaties een goede besluitvorming kunnen faciliteren.
Succesvolle bedrijven blijken actief technologische- en marktinformatie te
vergaren, informele communicatie te stimuleren, en te beschikken over
vakbekwame, communicatieve en flexibele managers die zich regelmatig
bijscholen.
Universiteit Maastricht