Volkenkundig Museum Gerardus van der Leeuw
Persbericht
Verzenddatum, Groningen, 15 januari 2003
Beelden van Verandering
Van 17 januari tot 3 maart 2003
"The greatest change will be the change in knowledge
in its form and content; in its meaning; in its responsibility;
and what it means to be an educated person."
Peter Drucker
Verantwoording
Ruim twee jaar geleden tekenden de Colleges van de Gemeente
Groningen en de Rijks Universiteit Groningen een
intentieverklaring voor een vergaande samenwerking tussen het
Natuur Museum, het Universiteits Museum en het Volkenkundig
Museum "Gerardus van der Leeuw".
Het voornemen was dat deze drie musea gemeenschappelijk als
Museum voor Mens, Natuur en Wetenschap verder zouden
gaan.
Het nieuwe museum zou zich richten op het educatief zichtbaar
en inzichtelijk presenteren van veranderingsprocessen.
Juist in deze tijd van veelzijdige en stormachtige ontwikkelingen
op het gebied van informatie- en communicatietechnologie,
moderne biotechnologie en robotica wilden wij een boeiend
totaalbeeld neerzetten van de wijze waarop de mens zich in de
afgelopen eeuwen heeft gemanifesteerd in zijn zoektocht en
ontdekkingsreizen naar nieuwe feiten, inzichten en theorieën,
waarbij het museum vooral als een venster zou fungeren op
hedendaagse en toekomstige ontwikkelingen.
De Kennissamenleving
In het laatste decennium van de twintigste eeuw werden de
contouren zichtbaar van een nieuwe wereld: de
kennissamenleving. Kapitaal is niet langer de belangrijkste
productiefactor, maar kennis. Kennis vermeerdert en verbreidt
zich sneller dan ooit. Bedrijfstakken als die van de informatie- en
communicatietechnologie, moderne biotechnologie, robotica en
nano-technologie verkeren in een intens proces van
kruisbestuiving en overspoelen de wereld met nieuwe producten
en diensten, die het leven van alledag drastisch veranderen.
Innoveren -het gericht inzetten en toepassen van kennis- wordt
voor veel bedrijven en instellingen een voorwaarde tot
overleven.
Dit mondiale veranderingsproces kent bovendien een
gecompliceerd demografisch aspect: een aantal Europese landen
heeft in korte tijd grote groepen migranten moeten opvangen,
met alle aanpassing- en integratieproblemen van dien. Hoewel
de kennissamenleving thans sterk door westerse waarden en
inzichten wordt bepaald, zien we tegelijkertijd wereldwijd een
opbloei van regionale culturen. De wereldburger van nu kan om
al die veranderingen niet heen.
De uitgewerkte plannen voor het Museum voor Mens, Natuur
en Wetenschap beoogden in haar vaste presentatie vanuit
historisch perspectief en multicultureel gezichtspunt deze
veranderingsprocessen te verbeelden en de maatschappelijke
actualiteit en te verwachten toekomstige ontwikkelingen
onderwerp te laten zijn voor haar tentoonstellingsbeleid.
Helaas heeft het niet zo mogen zijn en in plaats van een attractief
museum rijker is Groningen per 16 juni 2003 als het
Volkenkundig Museum "Gerardus van der Leeuw" haar deur
sluit een museum armer.
Vooruitlopend op de samenwerking heeft het Volkenkundig Museum de
afgelopen jaren o.a. met steun van het Mondriaan fonds een tweetal
voorwerpen aangekocht.
De Tao-berg en "Chango Guerrero" van de Cubaanse
kunstenaar Luis Ruz Reyes
Beide voorwerpen vinden hun oorsprong in de behoefte van de
mens de onbegrepen krachten in de natuur te verklaren en te
beinvloeden en geven uiting aan zijn verlangen met deze
natuurkrachten in harmonie te komen.
Beide voorwerpen zullen in de expositie "Beelden van
Verandering" alsnog aan het publiek gepresenteerd worden.
De "Taoberg"
De religieuze belevingswereld van het Chinese volk kenmerkt
zich van oudsher meer door het zoeken van geluk in het hier en
nu dan met de geestelijke zoektocht naar de zin en betekenis van
het leven.
Godsdienstige uitingen en tradities zijn in China een historisch
gegroeide mix van bijgeloof en animisme, de filosofie van het
Taoïsme, het formele ethische stelsel van het Confucianisme en
de Mahayana richting van het Boeddhisme.
Een aantal tempels in de kustprovincies van Centraal-West
China was in het bezit van met goudlak geverfde grotachtige
vormen waarin kleine beeldjes van Taoïstische godheden
verstekt zaten.
Deze objecten staan bekend als zgn. Tao bergen en waren het centrum
van verering en devotie in tempel of klooster. Tijdens de "Culturele
Revolutie" is het overgrote deel uit elkaar gehaald of vernietigd, hierbij
zijn de individuele beelden van de godheden verkocht aan buitenlandse
verzamelaars.
"Chango Guerrero"
Dit kunstwerk van de Cubaanse kunstenaar Luis Ruz Reyes is een
prachtig voorbeeld van een voorwerp dat ons cultuurcontact en -
verandering toont. De kunstenaar verwijst hiermee naar zijn "roots", de
Yoruba-cultuur uit Nigeria (West-Afrika). Het stuk verbeeldt de magische
krachten van Shango, één van de orisha van het Yoruba pantheon.
In het zeer ingewikkelde polytheïstisch godsdienstige systeem
van de Yoruba spelen zo'n 400 orisha een rol. De orisha kan
men goden noemen, hoogverheven krachten die door de mensen
worden aangeroepen om bescherming en zegening. Zij hebben
ieder hun eigen specifieke terrein en zijn bovendien vaak verbon
den met bepaalde groepen uit de Yoruba samenleving zoals bv.
de genootschappen.
Het museum is geopend van: di. t/m vr. van
10.00 - 16.00
za. en zo. van 13.00 - 17.00
De toegang is gratis.
Nieuwe Kijk in 't Jatstraat 104
9712 SL Groningen
Telefoon 050 363 57 91
E-mail Volkkmus@theol.rug.nl
Internet Homepage:
http://home.hetnet.nl/~gerardus2001