Ingezonden persbericht

Volkenkundig Museum Gerardus van der Leeuw

Persbericht
Verzenddatum, Groningen, 15 januari 2003

Beelden van Verandering
Van 17 januari tot 3 maart 2003

"The greatest change will be the change in knowledge ­ in its form and content; in its meaning; in its responsibility; and what it means to be an educated person."
Peter Drucker

Verantwoording

Ruim twee jaar geleden tekenden de Colleges van de Gemeente Groningen en de Rijks Universiteit Groningen een
intentieverklaring voor een vergaande samenwerking tussen het Natuur Museum, het Universiteits Museum en het Volkenkundig Museum "Gerardus van der Leeuw".
Het voornemen was dat deze drie musea gemeenschappelijk als Museum voor Mens, Natuur en Wetenschap verder zouden gaan.
Het nieuwe museum zou zich richten op het educatief zichtbaar en inzichtelijk presenteren van veranderingsprocessen. Juist in deze tijd van veelzijdige en stormachtige ontwikkelingen op het gebied van informatie- en communicatietechnologie, moderne biotechnologie en robotica wilden wij een boeiend totaalbeeld neerzetten van de wijze waarop de mens zich in de afgelopen eeuwen heeft gemanifesteerd in zijn zoektocht en ontdekkingsreizen naar nieuwe feiten, inzichten en theorieën, waarbij het museum vooral als een venster zou fungeren op hedendaagse en toekomstige ontwikkelingen.

De Kennissamenleving
In het laatste decennium van de twintigste eeuw werden de contouren zichtbaar van een nieuwe wereld: de
kennissamenleving. Kapitaal is niet langer de belangrijkste productiefactor, maar kennis. Kennis vermeerdert en verbreidt zich sneller dan ooit. Bedrijfstakken als die van de informatie- en communicatietechnologie, moderne biotechnologie, robotica en nano-technologie verkeren in een intens proces van kruisbestuiving en overspoelen de wereld met nieuwe producten en diensten, die het leven van alledag drastisch veranderen. Innoveren -het gericht inzetten en toepassen van kennis- wordt voor veel bedrijven en instellingen een voorwaarde tot overleven.
Dit mondiale veranderingsproces kent bovendien een gecompliceerd demografisch aspect: een aantal Europese landen heeft in korte tijd grote groepen migranten moeten opvangen, met alle aanpassing- en integratieproblemen van dien. Hoewel de kennissamenleving thans sterk door westerse waarden en inzichten wordt bepaald, zien we tegelijkertijd wereldwijd een opbloei van regionale culturen. De wereldburger van nu kan om al die veranderingen niet heen.

De uitgewerkte plannen voor het Museum voor Mens, Natuur en Wetenschap beoogden in haar vaste presentatie vanuit historisch perspectief en multicultureel gezichtspunt deze veranderingsprocessen te verbeelden en de maatschappelijke actualiteit en te verwachten toekomstige ontwikkelingen onderwerp te laten zijn voor haar tentoonstellingsbeleid. Helaas heeft het niet zo mogen zijn en in plaats van een attractief museum rijker is Groningen per 16 juni 2003 als het Volkenkundig Museum "Gerardus van der Leeuw" haar deur sluit een museum armer.

Vooruitlopend op de samenwerking heeft het Volkenkundig Museum de afgelopen jaren o.a. met steun van het Mondriaan fonds een tweetal voorwerpen aangekocht.
De Tao-berg en "Chango Guerrero" van de Cubaanse
kunstenaar Luis Ruz Reyes

Beide voorwerpen vinden hun oorsprong in de behoefte van de mens de onbegrepen krachten in de natuur te verklaren en te beinvloeden en geven uiting aan zijn verlangen met deze natuurkrachten in harmonie te komen.
Beide voorwerpen zullen in de expositie "Beelden van Verandering" alsnog aan het publiek gepresenteerd worden.

De "Taoberg"
De religieuze belevingswereld van het Chinese volk kenmerkt zich van oudsher meer door het zoeken van geluk in het hier en nu dan met de geestelijke zoektocht naar de zin en betekenis van het leven.
Godsdienstige uitingen en tradities zijn in China een historisch gegroeide mix van bijgeloof en animisme, de filosofie van het Taoïsme, het formele ethische stelsel van het Confucianisme en de Mahayana richting van het Boeddhisme.

Een aantal tempels in de kustprovincies van Centraal-West China was in het bezit van met goudlak geverfde grotachtige vormen waarin kleine beeldjes van Taoïstische godheden verstekt zaten.
Deze objecten staan bekend als zgn. Tao bergen en waren het centrum van verering en devotie in tempel of klooster. Tijdens de "Culturele Revolutie" is het overgrote deel uit elkaar gehaald of vernietigd, hierbij zijn de individuele beelden van de godheden verkocht aan buitenlandse verzamelaars.

"Chango Guerrero"

Dit kunstwerk van de Cubaanse kunstenaar Luis Ruz Reyes is een prachtig voorbeeld van een voorwerp dat ons cultuurcontact en - verandering toont. De kunstenaar verwijst hiermee naar zijn "roots", de Yoruba-cultuur uit Nigeria (West-Afrika). Het stuk verbeeldt de magische krachten van Shango, één van de orisha van het Yoruba pantheon. In het zeer ingewikkelde polytheïstisch godsdienstige systeem van de Yoruba spelen zo'n 400 orisha een rol. De orisha kan men goden noemen, hoogverheven krachten die door de mensen worden aangeroepen om bescherming en zegening. Zij hebben ieder hun eigen specifieke terrein en zijn bovendien vaak verbon den met bepaalde groepen uit de Yoruba samenleving zoals bv. de genootschappen.

Het museum is geopend van: di. t/m vr. van
10.00 - 16.00
za. en zo. van 13.00 - 17.00
De toegang is gratis.

Nieuwe Kijk in 't Jatstraat 104
9712 SL Groningen
Telefoon 050 363 57 91
E-mail Volkkmus@theol.rug.nl

Internet Homepage:
http://home.hetnet.nl/~gerardus2001