Gemeente Groningen

donderdag 16 januari:
Nieuw plan Stationsplein: verkeersveilig en overzichtelijk

Het college van B&W heeft ingestemd met het voorlopig ontwerp voor het Stationsplein. De gemeente wil het gebied voor het station de komende jaren grondig aanpakken. De inzet van het plan is om verschillende verkeersstromen, zoals fietsers en voetgangers, van elkaar te scheiden. Op deze manier verwacht de gemeente de situatie aan de voorzijde van het Hoofdstation overzichtelijker en daardoor verkeersveiliger te maken. Er komt een groot, ruim plein met een fietsenstalling voor het stationsgebouw. Het aanzicht van het plein verbetert mede doordat de fietsen uit het zicht verdwijnen. Het busstation wordt volledig verplaatst naar de linkerkant van het plein. De realisatie van het plan kost 14 miljoen.

Het plan is ontworpen door architect Kees Christiaanse en bestaat uit een plein voor het Stati-onsgebouw, dit wordt het domein van de voetgangers. Hier is plaats om te zitten op een van de banken en krijgt 't Peerd van Ome Loeks een plaatsje. Aan de uiteinden van het plein is de toe-gang voor fietsers tot de fietsenstalling waar 3000 fietsen geplaatst kunnen worden. Dwars door deze fietsenstalling loopt het fietspad dat nu nog voor het Stationsgebouw langs loopt. Gaten in het plein en vijf in- en uitgangen zorgen ervoor dat er veel contact tussen de mensen op het plein en in de fietsenstalling is. Aan beide uiteinden, als het ware uit het plein, groeien twee grote loofbomen.

Bussen en taxi's

Om het plein en de fietsenstalling te realiseren is het nodig het busstation flink te veranderen. Alle busperrons verschuiven naar de linkerkant van het gebied en komen dus voor het Hunze-huys. Het is mogelijk het busstation te verkleinen omdat er minder bussen zullen halteren. Een aantal bussen krijgt namelijk een halte aan de Stationsweg. Lijn 15, de lijn naar Zernike, krijgt een halte voor het nieuwe plein. Door het verschuiven van het busstation kruisen bussen minder vaak met andere verkeersdeelnemers, mede hierdoor wordt het plein overzichtelijker en ver-keersveiliger. In de plannen is verder rekening gehouden met 33 parkeerplaatsen voor auto's en 3 zogenaamde kiss & ride plaatsen. Deze parkeerplaatsen komen op de plaats waar nu de fiets-flat staat. Taxi's en treintaxi's krijgen een eigen plaats aan de rand van het plein, vlakbij het ge-bouw van KPN-borg.

Planning

Na de inspraak en de uiteindelijke vaststelling van het definitieve plan door het college en de raad, zal de uitvoering rond de zomer van 2003 starten. Eerst wordt het busstation opnieuw in-gericht, daarna kan begonnen worden met de bouw van het plein en de fietsenstalling. De werk-zaamheden zullen waarschijnlijk tot en met 2005 duren.

Inspraak

Het voorlopig ontwerp ligt vanaf 22 januari ter inzage bij het Gemeentelijk Informatiecentrum, het loket Bouwen en Wonen en de dienst RO/EZ. Bij de dienst RO/EZ aan het Zuiderdiep staan ook de maquettes van het nieuwe Stationsvoorplein. Inwoners van de stad hebben tot 22 februari 2003 de gelegenheid te reageren op het plan. Op 10 februari wordt er in het Stati-onsgebouw een informatieavond georganiseerd. De avond start om 19.30 uur.