17-1-2003
Mercedes-Benz: bouwt positie in
premium-segment in 2002 uit
DaimlerChrysler AG richt haar personenautoactiviteiten rondom het
premium-merk Mercedes-Benz anders in: met ingang van 1 januari 2003
zijn Mercedes-Benz personenautos, smart en Maybach, alsmede de
submerken Mercedes-Benz AMG en Mercedes-Benz McLaren samengevoegd in
de productgroep Mercedes Car Group.
Ondanks een met bijna 3 procent teruggelopen wereldmarkt nam de afzet
van de Mercedes Car Group in het boekjaar 2002 toe tot circa 1.232.600
autos (2001: 1.229.700). Daarmee heeft DaimlerChrysler wereldwijd de
toppositie in het premium-segment verder uitgebouwd en het
marktaandeel vergroot tot 2,8 %.
Mercedes-Benz leverde in 2002 circa 1.110.300 personenautos af (2001:
1.113.500) en continueert daarmee het succes van vorig jaar. Prof.
Jürgen Hubbert, in de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler AG
verantwoordelijk voor de Mercedes Car Group: In 2002 hebben wij
ondanks wereldwijd moeilijke marktomstandigheden uitstekende
resultaten geboekt. Ons tweede productoffensief is met de introductie
van de nieuwe E-klasse in voorjaar 2002 succesvol van start gegaan.
Het verkoopsucces van alle modellen, inclusief varianten als de
C-klasse Sportcoupé of de A-klasse Lang bewijst dat onze strategie van
modelfamilies goed door onze klanten wordt ontvangen. Deze
marktgeoriënteerde modelpolitiek zullen wij consequent voortzetten en
met innovatieve autoconcepten de basis creëren voor verdere
substantiële groei.
Groei marktaandeel in West Europa en de VS
In West Europa bleef Mercedes-Benz met 720.300 verkochte autos ook in
2002 duidelijk in de plus. Ondanks de negatieve trend wist het merk in
bijna alle Westeuropese landen het marktaandeel te vergroten. De
verkopen in Italië en Spanje braken records met groeicijfers van meer
dan zeven procent. Ook in Frankrijk had Mercedes-Benz de wind mee met
een groei van zes procent. In de grootste Europese afzetmarkt,
Groot-Brittannië, lagen de verkoopcijfers met 83.900 autos zon vier
procent boven het aantal van 2001; eveneens een nieuw record. In
Duitsland verkocht Mercedes-Benz in 2002 in totaal 373.600 autos en
behield daarmee het marktaandeel in een met zon drie procent
teruglopende markt op een gelijkblijvend hoog niveau van zon twaalf
procent.
In de VS stegen de verkopen van Mercedes-Benz in 2002 met meer dan
drie procent. Dankzij de aanhoudend goede verkopen van de C-klasse en
gevoed door de sterke vraag naar de nieuwe E-klasse realiseerde
Mercedes-Benz USA het zesde verkooprecord in successie. In Azië nam de
afzet van Mercedes-Benz toe tot zon 86.500 autos, waarvan 41.000 in
Japan. Hierdoor nam het marktaandeel hier in het premium-segment toe
tot zon negen procent. In Thailand werd met 4.300 stuks een groei van
48 procent gerealiseerd. In Zuid Korea werd met 2.800 een nieuw
verkooprecord gevestigd (+ 128 procent). Ook de Chinese markt
ontwikkelde zich bijzonder positief. Hier nam de vraag toe met 26
procent tot 6.900 stuks. Ook in Australië werd een nieuw record van
13.200 autos gezet (+ 15 %). In Zuid Afrika werden meer dan 21.000
autos afgeleverd. E- en S-klasse opnieuw marktleiders in hun segmenten
De nieuwe E-klasse profileerde zich in 2002 als marktleider in zijn
segment. Al zes maanden na de productiestart werd de 100.000e E-klasse
sedan afgeleverd; de meest succesvolle introductie van een nieuw model
in de geschiedenis van Mercedes-Benz. In totaal nam de afzet van de
E-klasse in 2002 toe met 20 procent tot 242.300 stuks. Dr. Joachim
Schmidt, lid van de directie van de Mercedes Car Group,
verantwoordelijk voor verkoop en marketing: Vanwege de uitstekende
ontvangst van de nieuwe E-klasse konden wij in 2002 marktaandeel
winnen en de wereldwijd leidende positie in dit segment uitbouwen van
25 naar 30 procent.
Ook de vernieuwde S-klasse, die eind september op de Autosalon van
Parijs werd geïntroduceerd, werd enthousiast ontvangen. Met
baanbrekende innovaties, zoals het inzittendenbeschermingssysteem
PRE-SAFE of de elektronisch gestuurde 4MATIC zet de S-klasse wederom
trends en legt hij daarmee de basis voor ons wereldwijde leiderschap
in de luxe klasse met een marktaandeel van 45 procent, benadrukt Prof.
Jürgen Hubbert. Ook onze kennis bij twaalfcilindermotoren en onze
unieke positie in het dieselsegment met een wereldwijd marktaandeel
van meer dan 70 procent maakt de S-klasse tot de nummer 1 in het luxe
segment.
De SL roadster boekte het beste resultaat aller tijden: met 31.400
verkochte autos werd het verkoopvolume van vorig jaar met het
viervoudige overtroffen en het wereldwijde leiderschap in het segment
van hooggeprijsde roadsters tot meer dan 60 procent uitgebouwd. Met
name in de VS bleek de SL zeer geliefd. Hier kozen 13.700 klanten voor
de exclusieve sportwagen.
Ook in de markt voor Sport Utility Vehicles (SUV) scoorde
Mercedes-Benz uitstekend. Ondanks een toenemende concurrentie werden
wereldwijd 102.000 M-klasse-modellen afgezet. In West Europa bouwde de
M-klasse met een marktaandeel van 22 procent de toppositie in het
SUV-segment verder uit, met name dankzij een aantrekkelijk
dieselprogramma. In Duitsland nam de M-klasse met een marktaandeel van
38 procent een duidelijke voorsprong op alle concurrenten. Ook de
G-klasse, de klassieker onder de terreinauto´s zette zijn succes
voort. De afzet steeg wereldwijd met 45 procent tot 8.700 stuks. Met
name in de VS ontwikkelt de unieke terreinwagen zich tot een
verkoopsucces. Sinds de Amerikaanse introductie in november 2001 zijn
hier al meer dan 3.700 stuks verkocht.
De strategie van de modelfamilies werd in 2002 met name door de
C-klasse-modellen succesvol geëtaleerd. De C-klasse Sportcoupé
noteerde met 74.300 verkochte autos een winst van meer dan 25 procent,
en daarmee een nieuw record. Ook het combi-model van de C-klasse
realiseerde wereldwijd het beste resultaat sinds zijn introductie. De
afzet nam met 38 procent toe tot 72.300 autos. In totaal werden in
2002 wereldwijd zon 478.300 C-klasse-modellen afgeleverd.
De verkoopcijfers van de A-klasse ontwikkelen zich vijf jaar na zijn
introductie nog steeds op een hoog niveau. In totaal werden in 2002
171.700 autos verkocht. Daarmee zal de A-klasse al in 2003 en daarmee
reeds in zijn eerste productcyclus een verkoopvolume van een miljoen
overschrijden. Met name de in 2001 geïntroduceerde A-klasse Lang
zorgde voor nieuwe verkoopimpulsen. In 2002 kozen 69.100 kopers (40
procent) voor deze variant.
Dieselaandeel in verkoopresultaat neemt toe tot 37 procent
In 2002 bestelden meer dan 410.000 kopers een Mercedes-Benz
personenauto met dieselmotor. Daarmee nam het dieselaandeel over het
gehele programma toe tot 37 procent (2001: 28 procent). Deze
recordwaarde bevestigt de buitengewone kennis van Mercedes-Benz op het
gebied van dieselmotoren met de modernste Common Rail-technologie en
is het bewijs voor de grote acceptatie door klanten in alle
belangrijke diesellanden, benadrukt Dr. Schmidt.
Smart-verkoop neemt wereldwijd toe tot 122.300 stuks
Ook het merk smart heeft in 2002 uitstekende resultaten geboekt. In
vergelijking met 2001 stegen de verkopen van de city-coupé en de
cabrio met meer dan 5 % tot 122.300 stuks (2001: 116.200). Duitsland
blijft de belangrijkste afzetmarkt voor smart met 43.600 autos,
gevolgd door Italië (32.000), Groot-Brittannië (9.600) en Frankrijk
(8.500). Ook in Japan boekt dit innovatieve autoconcept uitstekende
resultaten. Daarnaast werd in 2002 de ontwikkeling tot meerproductmerk
consequent voortgezet.
Maybach zet nieuwe maatstaven in de absolute topklasse
Met de wereldpremière van de Maybach in New York werd in 2002 een
highend-topmerk nieuw leven ingeblazen. Een merk dat qua exclusiviteit
en individualisering nieuwe maatstaven zet voor absolute
topklassemodellen. Het aantal orders bedroeg aan het eind van 2002
meer dan duizend stuks. Daarmee is een volledige jaarproductie in de
Maybach Manufaktur bij de DaimlerChrysler-fabriek in Sindelfingen
gereserveerd. De eerste autos werden, zoals gepland, eind 2002 aan
klanten afgeleverd.