AutoRai

17-1-2003

Mercedes-Benz: bouwt positie in premium-segment in 2002 uit

DaimlerChrysler AG richt haar personenautoactiviteiten rondom het premium-merk Mercedes-Benz anders in: met ingang van 1 januari 2003 zijn Mercedes-Benz personenautos, smart en Maybach, alsmede de submerken Mercedes-Benz AMG en Mercedes-Benz McLaren samengevoegd in de productgroep Mercedes Car Group.
Ondanks een met bijna 3 procent teruggelopen wereldmarkt nam de afzet van de Mercedes Car Group in het boekjaar 2002 toe tot circa 1.232.600 autos (2001: 1.229.700). Daarmee heeft DaimlerChrysler wereldwijd de toppositie in het premium-segment verder uitgebouwd en het marktaandeel vergroot tot 2,8 %.

Mercedes-Benz leverde in 2002 circa 1.110.300 personenautos af (2001:
1.113.500) en continueert daarmee het succes van vorig jaar. Prof. Jürgen Hubbert, in de Raad van Bestuur van DaimlerChrysler AG verantwoordelijk voor de Mercedes Car Group: In 2002 hebben wij ondanks wereldwijd moeilijke marktomstandigheden uitstekende resultaten geboekt. Ons tweede productoffensief is met de introductie van de nieuwe E-klasse in voorjaar 2002 succesvol van start gegaan. Het verkoopsucces van alle modellen, inclusief varianten als de C-klasse Sportcoupé of de A-klasse Lang bewijst dat onze strategie van modelfamilies goed door onze klanten wordt ontvangen. Deze marktgeoriënteerde modelpolitiek zullen wij consequent voortzetten en met innovatieve autoconcepten de basis creëren voor verdere substantiële groei.

Groei marktaandeel in West Europa en de VS
In West Europa bleef Mercedes-Benz met 720.300 verkochte autos ook in 2002 duidelijk in de plus. Ondanks de negatieve trend wist het merk in bijna alle Westeuropese landen het marktaandeel te vergroten. De verkopen in Italië en Spanje braken records met groeicijfers van meer dan zeven procent. Ook in Frankrijk had Mercedes-Benz de wind mee met een groei van zes procent. In de grootste Europese afzetmarkt, Groot-Brittannië, lagen de verkoopcijfers met 83.900 autos zon vier procent boven het aantal van 2001; eveneens een nieuw record. In Duitsland verkocht Mercedes-Benz in 2002 in totaal 373.600 autos en behield daarmee het marktaandeel in een met zon drie procent teruglopende markt op een gelijkblijvend hoog niveau van zon twaalf procent.

In de VS stegen de verkopen van Mercedes-Benz in 2002 met meer dan drie procent. Dankzij de aanhoudend goede verkopen van de C-klasse en gevoed door de sterke vraag naar de nieuwe E-klasse realiseerde Mercedes-Benz USA het zesde verkooprecord in successie. In Azië nam de afzet van Mercedes-Benz toe tot zon 86.500 autos, waarvan 41.000 in Japan. Hierdoor nam het marktaandeel hier in het premium-segment toe tot zon negen procent. In Thailand werd met 4.300 stuks een groei van 48 procent gerealiseerd. In Zuid Korea werd met 2.800 een nieuw verkooprecord gevestigd (+ 128 procent). Ook de Chinese markt ontwikkelde zich bijzonder positief. Hier nam de vraag toe met 26 procent tot 6.900 stuks. Ook in Australië werd een nieuw record van 13.200 autos gezet (+ 15 %). In Zuid Afrika werden meer dan 21.000 autos afgeleverd. E- en S-klasse opnieuw marktleiders in hun segmenten De nieuwe E-klasse profileerde zich in 2002 als marktleider in zijn segment. Al zes maanden na de productiestart werd de 100.000e E-klasse sedan afgeleverd; de meest succesvolle introductie van een nieuw model in de geschiedenis van Mercedes-Benz. In totaal nam de afzet van de E-klasse in 2002 toe met 20 procent tot 242.300 stuks. Dr. Joachim Schmidt, lid van de directie van de Mercedes Car Group, verantwoordelijk voor verkoop en marketing: Vanwege de uitstekende ontvangst van de nieuwe E-klasse konden wij in 2002 marktaandeel winnen en de wereldwijd leidende positie in dit segment uitbouwen van 25 naar 30 procent.

Ook de vernieuwde S-klasse, die eind september op de Autosalon van Parijs werd geïntroduceerd, werd enthousiast ontvangen. Met baanbrekende innovaties, zoals het inzittendenbeschermingssysteem PRE-SAFE of de elektronisch gestuurde 4MATIC zet de S-klasse wederom trends en legt hij daarmee de basis voor ons wereldwijde leiderschap in de luxe klasse met een marktaandeel van 45 procent, benadrukt Prof. Jürgen Hubbert. Ook onze kennis bij twaalfcilindermotoren en onze unieke positie in het dieselsegment met een wereldwijd marktaandeel van meer dan 70 procent maakt de S-klasse tot de nummer 1 in het luxe segment.

De SL roadster boekte het beste resultaat aller tijden: met 31.400 verkochte autos werd het verkoopvolume van vorig jaar met het viervoudige overtroffen en het wereldwijde leiderschap in het segment van hooggeprijsde roadsters tot meer dan 60 procent uitgebouwd. Met name in de VS bleek de SL zeer geliefd. Hier kozen 13.700 klanten voor de exclusieve sportwagen.

Ook in de markt voor Sport Utility Vehicles (SUV) scoorde Mercedes-Benz uitstekend. Ondanks een toenemende concurrentie werden wereldwijd 102.000 M-klasse-modellen afgezet. In West Europa bouwde de M-klasse met een marktaandeel van 22 procent de toppositie in het SUV-segment verder uit, met name dankzij een aantrekkelijk dieselprogramma. In Duitsland nam de M-klasse met een marktaandeel van 38 procent een duidelijke voorsprong op alle concurrenten. Ook de G-klasse, de klassieker onder de terreinauto´s zette zijn succes voort. De afzet steeg wereldwijd met 45 procent tot 8.700 stuks. Met name in de VS ontwikkelt de unieke terreinwagen zich tot een verkoopsucces. Sinds de Amerikaanse introductie in november 2001 zijn hier al meer dan 3.700 stuks verkocht.

De strategie van de modelfamilies werd in 2002 met name door de C-klasse-modellen succesvol geëtaleerd. De C-klasse Sportcoupé noteerde met 74.300 verkochte autos een winst van meer dan 25 procent, en daarmee een nieuw record. Ook het combi-model van de C-klasse realiseerde wereldwijd het beste resultaat sinds zijn introductie. De afzet nam met 38 procent toe tot 72.300 autos. In totaal werden in 2002 wereldwijd zon 478.300 C-klasse-modellen afgeleverd.

De verkoopcijfers van de A-klasse ontwikkelen zich vijf jaar na zijn introductie nog steeds op een hoog niveau. In totaal werden in 2002 171.700 autos verkocht. Daarmee zal de A-klasse al in 2003 en daarmee reeds in zijn eerste productcyclus een verkoopvolume van een miljoen overschrijden. Met name de in 2001 geïntroduceerde A-klasse Lang zorgde voor nieuwe verkoopimpulsen. In 2002 kozen 69.100 kopers (40 procent) voor deze variant.

Dieselaandeel in verkoopresultaat neemt toe tot 37 procent In 2002 bestelden meer dan 410.000 kopers een Mercedes-Benz personenauto met dieselmotor. Daarmee nam het dieselaandeel over het gehele programma toe tot 37 procent (2001: 28 procent). Deze recordwaarde bevestigt de buitengewone kennis van Mercedes-Benz op het gebied van dieselmotoren met de modernste Common Rail-technologie en is het bewijs voor de grote acceptatie door klanten in alle belangrijke diesellanden, benadrukt Dr. Schmidt.

Smart-verkoop neemt wereldwijd toe tot 122.300 stuks Ook het merk smart heeft in 2002 uitstekende resultaten geboekt. In vergelijking met 2001 stegen de verkopen van de city-coupé en de cabrio met meer dan 5 % tot 122.300 stuks (2001: 116.200). Duitsland blijft de belangrijkste afzetmarkt voor smart met 43.600 autos, gevolgd door Italië (32.000), Groot-Brittannië (9.600) en Frankrijk (8.500). Ook in Japan boekt dit innovatieve autoconcept uitstekende resultaten. Daarnaast werd in 2002 de ontwikkeling tot meerproductmerk consequent voortgezet.

Maybach zet nieuwe maatstaven in de absolute topklasse Met de wereldpremière van de Maybach in New York werd in 2002 een highend-topmerk nieuw leven ingeblazen. Een merk dat qua exclusiviteit en individualisering nieuwe maatstaven zet voor absolute topklassemodellen. Het aantal orders bedroeg aan het eind van 2002 meer dan duizend stuks. Daarmee is een volledige jaarproductie in de Maybach Manufaktur bij de DaimlerChrysler-fabriek in Sindelfingen gereserveerd. De eerste autos werden, zoals gepland, eind 2002 aan klanten afgeleverd.