Kenniscentrum voor uiterlijke verzorging (KOC)

evenementen

Salon Modern Haarmodegroep beste leerbedrijf van 2002

Salon Modern Haarmodegroep te Groot-Ammers werd op 15 januari jongstleden uitgeroepen tot het 'Beste leerbedrijf van 2002'. KOC Nederland, het kennis- en ontwikkelcentrum voor de uiterlijke verzorging, gaf Salon Modern Haarmodegroep op voor deze nationale verkiezing. De voordracht resulteerde in een overwinning: Salon Modern Haarmodegroep won de titel: 'Beste leerbedrijf van Nederland'. Daarnaast ontving directeur en eigenaar Teus Brand de prijs, een cheque ter waarde van ⬠2500,- en een zilveren driehoek (symbool voor de driehoek school, leerbedrijf en leerling) uit handen van CNV-voorzitter Doekle Terpstra. Deze feestelijke uitreiking vond plaats in Madurodam te Den Haag.

Het innovatieve karakter van Salon Modern Haarmodegroep, de aandacht voor de klant en werknemer en de heldere en effectieve manier van opleiden maakten het bedrijf vorig jaar al 'Beste leerbedrijf van de uiterlijke verzorging'. Workshops met beroemde kappers en 'live' internettrainingen via in kapspiegels geïntegreerde beeldschermen vormen samen met het persoonlijke trainingsboek en traditioneel huiswerk het gevarieerde, innovatieve en complete trainingsprogramma van Salon Modern Haarmodegroep. De jury van de nationale prijs 'Beste leerbedrijf 2002' waardeerde ook het samengaan van zakelijkheid en persoonlijke aandacht in het opleiden, vanuit de overtuiging dat niet iedere leerling hetzelfde is en de ene leerling andere begeleiding nodig heeft dan de ander.

Directeur Brand ziet de prijs niet alleen als beloning van zijn eigen bedrijf. "Het zou een winst zijn voor de hele kappersbranche", zei hij al tijdens de voorrondes. Zijn gedreven en kritische houding over de beroepspraktijkvorming zag de jury als één van de succesfactoren van het bedrijf. Met de uitspraak "Er valt in Nederland heel wat te verbeteren als wij ons leerbedrijf van 2002 mogen noemen" geeft Teus Brand aan dat hij ook in deze situatie kritisch blijft. Salon Modern Haarmodegroep heeft hoge verwachtingen van haar leerlingen. Alleen een inzet en motivatie van 100 procent maken van de leerlingen vakmensen. "Leerlingen die ons opleidingsprogramma doorlopen zijn kanjers!", aldus Teus Brand.

De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van onder meer het Ministerie van OCenW, Sociale Partners en de JOB (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs) koos de winnaar uit 17 voordrachten van de Kenniscentra Beroepsonderwijs - Bedrijfsleven. Behalve de winnaar werden ook nog twee andere bedrijven genomineerd voor de prijs: BAM Techniek in Veenendaal werd voorgedragen door Intechnium, het kenniscentrum voor de installatietechniek, en Fruitmasters in Geldermalsen door Aequor, het kenniscentrum voor de groene sector.

Vijf jaar geleden stelde Minister Ritzen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen de prijs voor het beste leerbedrijf in. Doel was het stimuleren van leren in de praktijk. Ook in de uiterlijke verzorgingsbranche is het beroepsonderwijs één van de belangrijkste pijlers voor goed opgeleide vakmensen. De beroepspraktijkvorming, ofwel het leren op de werkplek, is dan ook onmisbaar.

De uiterlijke verzorgingsbranche telt zo'n 7.500 erkende leerbedrijven, waar mbo'ers naast hun reguliere lesprogramma op school in de praktijk worden opgeleid. Voor KOC is de kwaliteit van de beroepspraktijkvorming bij erkende leerbedrijven een dagelijkse zorg. Met veel zorgvuldigheid worden leerbedrijven geselecteerd en vervolgens gecertificeerd. Hiermee waarborgt KOC de kwaliteit van het opleiden in de praktijk.