IG
Nederlanders hebben zonnige kijk op arbeidsmarkt
De Nederlandse beroepsbevolking is zeer optimistisch over de situatie
op de arbeidsmarkt. Ondanks de oplopende werkloosheid en de problemen
in sommige sectoren van de economie denkt bijna 90% van de werkenden
zo nodig binnen een paar maanden een baan op hetzelfde niveau te
hebben gevonden. Dat blijkt uit een onderzoek van de Intelligence
Group, dat eind 2002 onder bijna 18duizend Nederlanders van 16 tot 65
jaar is uitgevoerd.
Het optimisme heerst over de hele breedte van de beroepsbevolking. Een
meerderheid van de bouwvakkers denkt binnen een paar weken weer aan
het werk te zijn, en ook de mensen in de zorg en het onderwijs zien
geen vuiltje aan de lucht. Zelfs in de automatisering overheerst het
optimisme, ondanks de berichten over massa-ontslagen bij enkele grote
werkgevers in die sector. De twee groepen die in vergelijking met de
rest van het land uitgesproken negatief denken over de arbeidsmarkt
zijn journalisten en milieuwerkers. Die verwachten bij ontslag
moeilijk een baan op hetzelfde niveau te kunnen vinden.
De resultaten zijn afkomstig uit het onderzoek Kleur van de
arbeidsmarkt van het onlangs opgerichte onderzoeksbureau de
Intelligence group. Het bureau doet in opdracht van werkgevers,
headhunters en uitgevers gedetailleerd arbeidsmarktonderzoek,
bijvoorbeeld naar arbeidsmotieven, de redenen om van baan te
veranderen of naar de aantrekkingskracht van alle branches, waaronder
het onderwijs en de zorg. Uit een controle van de Stichting voor
Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat het
onderzoek representatief is voor de gehele Nederlandse
beroepsbevolking.
Naast de Kleur van de arbeidsmarkt doet de Intelligence Group onder
bijna 20duizend Nederlanders een onderzoek naar hun oriëntatiegedrag
als ze op zoek gaan naar een baan. Hierin zijn onder de naam Media
Matrix ongeveer duizend dagbladen en tijdschriften, internetsites,
headhunters en uitzendbureaus meegenomen. Hieruit blijkt dat de
gedrukte media het over het geheel genomen gaan afleggen tegen
internet. Toch blijft in de lijst van meest geraadpleegde mediumtypen
het regionale dagblad op de eerste plaats staan.
Verder is de populariteit van verschillende branches op de arbeidsmarkt onderzocht. Opmerkelijk is dat de sector automatisering nog steeds op de eerste plaats komt als mensen wordt gevraagd waar ze willen werken. Onder de studenten die binnenkort op zoek gaan naar een baan staat de communicatie/mediabranche bovenaan en de automatisering op de tweede plaats. Verder komt uit Kleur van de arbeidsmarkt duidelijk naar voren dat de kwantitatieve personeelstekorten in de zorg en het onderwijs niets te maken hebben met gebrek aan arbeidsaanbod. Eenderde van de herintredende huisvrouwen/mannen wil graag in de gezondheidszorg werken. Om in te spelen op de behoefte van deze doelgroep is het bieden van de mogelijkheid om part-time te werken wel een randvoorwaarde. Ook voor een baan in het onderwijs is grote belangstelling, met name onder ICT.ers. Voor werklozen en herintredende WAOers is de gemeentelijke overheid het meest in trek.
tabel
Branche populariteit Nederlandse beroepsbevolking (N=16.236)
(Personen in loondienst, of beschikbaar voor de arbeidsmarkt) In welke branche(s) zou u (in de toekomst) willen werken?
ICT/Automatisering 20%
Gezondheidszorg/medische sector 16%
Gemeentelijke overheid 16%
Onderwijs en wetenschap 15%
Communicatie/media 14%
Rijksoverheid 14%
Advies/consultancy 13%
Handel/retail/winkel 12%
Financiële sector/bank- en verzekeringswezen 11%
Toerisme en recreatie 10%
Noote voor de redactie
De Intelligence Group doet onderzoek en levert advies op het gebied
van arbeidsmarktcommunicatie en mediagebruik.
De Intelligence Group is een initiatief van Ben Rogmans, Geert-Jan
Waasdorp, Lennon Wiarda en Ed Barzilaij
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Intelligence Group
T: 010-2842026
M: 06-48337283
F: 010-2842027
E: info@intelligence-group.nl
www.intelligence-group.nl
17 jan 03 11:42