Ministerie van Verkeer en Waterstaat

17 januari 2003

Files gedaald met 8% over 2002

Persbericht 17 januari 2003

In 2002 is de filezwaarte met 8% flink afgenomen ten opzichte van 2001. In 2001 was er nog een forse toename van de filezwaarte op de snelwegen. De daling van de filezwaarte wordt in 2002 vooral veroorzaakt door een daling van het aantal files ten opzichte van 2001. Verder is de gemiddelde duur van de files toegenomen, terwijl de gemiddelde lengte van de files is afgenomen. De files zijn dus korter geworden, maar het duurt langer voordat ze zijn opgelost. In 2002 stond er in totaal 104.000 kilometer file, in 2001 was dat 115.000 kilometer. Het totaal aantal files is berekend op 32.897.

Omdat het aantal files niets zegt over de gemiddelde lengte en duur van de file, gaat Verkeer en Waterstaat uit van de zogenoemde filezwaarte. Per filemelding wordt de duur van de file vermenigvuldigd met de lengte van de file. De filezwaarte geeft daarom een betrouwbaarder beeld over knelpunten in de bereikbaarheid dan het aantal files.

De daling van de files wordt onder meer veroorzaakt door de teruggang in de economische groei en door maatregelen als spitsstroken. Een opvallend punt uit de file top 50 ten opzichte van de top 50 uit 2001 is bijvoorbeeld de A2 Vianen Knooppunt Everdingen. Door de spitsstrook die hier in gebruik is, is deze weg van plaats 2 naar plaats 7 gezakt in de file top 50. Verder is de hoge notering van de A13 opvallend, gestegen van plaats 9 naar plaats 2. Dit wordt vooral veroorzaakt door de nachtelijke onderhoudswerkzaamheden. Verkeerskundige effecten van de 80 kilometer regeling bij Overschie worden nog onderzocht.