Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven

Bredewater 8 Postbus 7259 2701 AG Zoetermeer Tel. (079) 352 30 00 Fax (079) 351 54 78 E-mail: colo@colo.nl

:: 'Leerlingen zijn kanjers'

Haarmodegroep Salon Modern Beste Leerbedrijf van 2002

Haarmodegroep Salon Modern uit Groot-Ammers is uitgeroepen tot het beste leerbedrijf van 2002. Op 15 januari ontving directeur en eigenaar Teus Brand de prijs, een cheque ter waarde van 2500,- en een zilveren driehoek (symbool voor de driehoek school, leerbedrijf en leerling). De prijs is in 1996 ingesteld door minister Ritzen van OCenW en werd dit jaar uitgereikt door CNV-voorzitter Doekle Terpstra.
Ter gelegenheid van de prijsuitreiking discussieerden politici van acht partijen over de maatschappelijke en economische betekenis van het beroepsonderwijs. Zo'n 150 vertegenwoordigers kenniscentra, leerbedrijven, brancheorganisaties, scholen, sociale partners en overheden bezochten de bijeenkomst in Madurodam, Den Haag.

Nederland telt een kleine 200.000 leerbedrijven. Zij leiden samen met regionale opleidingen centra zo'n 450.000 leerlingen in het (middelbaar) beroepsonderwijs op. 21 kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven (de voormalige landelijke organen beroepsonderwijs) dragen zorg voor de werving en kwaliteit van de leerbedrijven.

De jury koos de winnaar uit 17 voordrachten van de kenniscentra, een record sinds de instelling van de prijs. Behalve de winnaar werden nog twee andere bedrijven genomineerd voor de prijs: Bam Techniek in Veenendaal werd voorgedragen door Intechnium, kenniscentrum voor de installatietechniek, en Fruitmasters in Geldermalsen door Aequor, het kenniscentrum voor de groene sector.

Beste Leerbedrijf 2002
KOC Nederland, het kenniscentrum voor de uiterlijke verzorging, droeg winnaar Salon Modern voor. Het innovatieve karakter van het bedrijf, de aandacht voor klant en werknemer en de heldere en effectieve manier van opleiden maakten het bedrijf vorig jaar al Beste Leerbedrijf van de branche. Workshops met beroemde kappers en 'live' internettrainingen via in kapspiegels geïntegreerde beeldschermen vormen samen met het persoonlijke trainingsboek en traditioneel huiswerk het gevarieerde, innovatieve en complete opleidingsprogramma van Salon Modern. De jury van de nationale prijs 'Beste Leerbedrijf 2002' waardeerde ook het samengaan van zakelijkheid en persoonlijke aandacht in het opleiden, vanuit de overtuiging dat niet iedere leerling hetzelfde is en de ene leerling andere begeleiding nodig heeft dan de ander.
Directeur Brand ziet de prijs niet alleen als beloning voor zijn eigen bedrijf. "Het zou een winst zijn voor de hele kappersbranche", zei hij al tijdens de voorrondes. Zijn gedreven en kritische houding over de beroepspraktijkvorming zag de jury als één van de succesfactoren van het bedrijf. Met de uitspraak "Er valt in Nederland heel wat te verbeteren als wij ons leerbedrijf van 2002 mogen noemen" geeft Brand aan dat hij ook in deze situatie kritisch blijft. Salon Modern heeft hoge verwachtingen van haar leerlingen. Alleen een inzet en motivatie van 100 procent maken van de leerlingen vakmensen. "Leerlingen die ons opleidingsprogramma doorlopen zijn kanjers!" aldus Brand.

Jury
De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van onder meer het ministerie van OCenW, sociale partners en de JOB (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs), is zeer tevreden over de kwaliteit van de 17 voorgedragen leerbedrijven. Vooral de drie genomineerden kenmerken zich door hun brede opleidingsbeleid, waaraan zij elk een eigen invulling geven.
Bam Techniek uit Veenendaal besteedt veel aandacht aan de werving van leerlingen in spé. Opleiden is deel van het strategische beleid van de organisatie en "de investering waard". Het bedrijf scoort met een slagingspercentage in de beroepspraktijkvorming van 98 procent enorm hoog. "Dit is vooral te danken aan de intensieve persoonlijke begeleiding", aldus leerlingbegeleider Hendriksen. Fruitmasters heeft een bijzonder samenwerkingsverband met het agrarisch opleidingscentrum Helicon, waarbij de docent naar het bedrijf toe komt om les te geven. Het bedrijf geldt als een koploper in 'een leven lang leren'. Voor alle werknemers op elk niveau is ruimte en geld voor ontwikkeling. De heer Van der Kolk, hoofd personeel en organisatie, legt uit: "Voor ons bedrijf is deze manier met opleiden vanzelfsprekend. Wij proberen mede daardoor ons bedrijf op een hoger plan te brengen".

Winnaar 2001
De winnaar van vorig jaar, Goedegebuure Tandtechniek uit Ede, is nog altijd trots op de titel 'Beste Leerbedrijf 2001'. Het leverde het bedrijf veel publiciteit op. Intussen heeft het bedrijf niet stilgezeten. Directeur Paul Goedegebuure heeft het behalen van de prijs aangegrepen om het vak tandtechniek te promoten. "Deze prijs geeft voldoening erkend te worden voor de inspanningen op het gebied van opleiden", aldus Goedegebuure. "Het stimuleert ons steeds verder te gaan."

Achtergrond van de prijs
De prijs voor het beste leerbedrijf van het jaar is in 1996 ingesteld door minister Ritzen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Nadat de stichting Beroepenpromotie Nederland (sBN), die vanaf het begin de prijsuitreiking heeft georganiseerd, heeft de minister Colo, de vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven, gevraagd om de organisatie ter hand te nemen.
De kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven hebben een centrale rol bij de zorg voor en kwaliteit van leerbedrijven. De kenniscentra werven en erkennen leerbedrijven en houden deze bij in een register. Hieruit dragen zij bedrijven voor die in aanmerking komen beste leerbedrijf van het jaar te worden. De prijs is inmiddels een begrip in het (middelbaar) beroepsonderwijs. Colo wil de bekendheid van de prijs de komende jaren sterk bevorderen. Dit jaar deed zij dat door een politiek debat te organiseren. Woordvoerders van acht partijen kruisten de degens over de maatschappelijke en economische betekenis van het beroepsonderwijs.

Deze
pagina is vernieuwd op 16 januari 2003. Vragen of opmerkingen over de site? Stuur ons een e-mail.
© Colo 2003. Gebruik van gegevens en teksten is met bronvermelding vrijelijk toegestaan. Commercieel gebruik van deze gegevens is niet toegestaan.

Colo is de vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven. Met en namens de leden behartigt Colo de belangen van het bedrijfsleven in het beroepsonderwijs.