Bredewater 8 Postbus 7259 2701 AG Zoetermeer Tel. (079) 352 30 00 Fax (079) 351 54 78 E-mail: colo@colo.nl
:: 'Leerlingen zijn kanjers'
Haarmodegroep Salon Modern Beste Leerbedrijf van 2002
Haarmodegroep Salon Modern uit Groot-Ammers is uitgeroepen tot het
beste leerbedrijf van 2002. Op 15 januari ontving directeur en
eigenaar Teus Brand de prijs, een cheque ter waarde van 2500,- en een
zilveren driehoek (symbool voor de driehoek school, leerbedrijf en
leerling). De prijs is in 1996 ingesteld door minister Ritzen van
OCenW en werd dit jaar uitgereikt door CNV-voorzitter Doekle
Terpstra.
Ter gelegenheid van de prijsuitreiking discussieerden politici van
acht partijen over de maatschappelijke en economische betekenis van
het beroepsonderwijs. Zo'n 150 vertegenwoordigers kenniscentra,
leerbedrijven, brancheorganisaties, scholen, sociale partners en
overheden bezochten de bijeenkomst in Madurodam, Den Haag.
Nederland telt een kleine 200.000 leerbedrijven. Zij leiden samen met regionale opleidingen centra zo'n 450.000 leerlingen in het (middelbaar) beroepsonderwijs op. 21 kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven (de voormalige landelijke organen beroepsonderwijs) dragen zorg voor de werving en kwaliteit van de leerbedrijven.
De jury koos de winnaar uit 17 voordrachten van de kenniscentra, een
record sinds de instelling van de prijs. Behalve de winnaar werden nog
twee andere bedrijven genomineerd voor de prijs: Bam Techniek in
Veenendaal werd voorgedragen door Intechnium, kenniscentrum voor de
installatietechniek, en Fruitmasters in Geldermalsen door Aequor, het
kenniscentrum voor de groene sector.
Beste Leerbedrijf 2002
KOC Nederland, het kenniscentrum voor de uiterlijke verzorging, droeg
winnaar Salon Modern voor. Het innovatieve karakter van het bedrijf,
de aandacht voor klant en werknemer en de heldere en effectieve manier
van opleiden maakten het bedrijf vorig jaar al Beste Leerbedrijf van
de branche. Workshops met beroemde kappers en 'live'
internettrainingen via in kapspiegels geïntegreerde beeldschermen
vormen samen met het persoonlijke trainingsboek en traditioneel
huiswerk het gevarieerde, innovatieve en complete opleidingsprogramma
van Salon Modern. De jury van de nationale prijs 'Beste Leerbedrijf
2002' waardeerde ook het samengaan van zakelijkheid en persoonlijke
aandacht in het opleiden, vanuit de overtuiging dat niet iedere
leerling hetzelfde is en de ene leerling andere begeleiding nodig
heeft dan de ander.
Directeur Brand ziet de prijs niet alleen als beloning voor zijn eigen
bedrijf. "Het zou een winst zijn voor de hele kappersbranche", zei hij
al tijdens de voorrondes. Zijn gedreven en kritische houding over de
beroepspraktijkvorming zag de jury als één van de succesfactoren van
het bedrijf. Met de uitspraak "Er valt in Nederland heel wat te
verbeteren als wij ons leerbedrijf van 2002 mogen noemen" geeft Brand
aan dat hij ook in deze situatie kritisch blijft. Salon Modern heeft
hoge verwachtingen van haar leerlingen. Alleen een inzet en motivatie
van 100 procent maken van de leerlingen vakmensen. "Leerlingen die ons
opleidingsprogramma doorlopen zijn kanjers!" aldus Brand.
Jury
De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van onder meer het
ministerie van OCenW, sociale partners en de JOB (Jongeren Organisatie
Beroepsonderwijs), is zeer tevreden over de kwaliteit van de 17
voorgedragen leerbedrijven. Vooral de drie genomineerden kenmerken
zich door hun brede opleidingsbeleid, waaraan zij elk een eigen
invulling geven.
Bam Techniek uit Veenendaal besteedt veel aandacht aan de werving van
leerlingen in spé. Opleiden is deel van het strategische beleid van de
organisatie en "de investering waard". Het bedrijf scoort met een
slagingspercentage in de beroepspraktijkvorming van 98 procent enorm
hoog. "Dit is vooral te danken aan de intensieve persoonlijke
begeleiding", aldus leerlingbegeleider Hendriksen.
Fruitmasters heeft een bijzonder samenwerkingsverband met het
agrarisch opleidingscentrum Helicon, waarbij de docent naar het
bedrijf toe komt om les te geven. Het bedrijf geldt als een koploper
in 'een leven lang leren'. Voor alle werknemers op elk niveau is
ruimte en geld voor ontwikkeling. De heer Van der Kolk, hoofd
personeel en organisatie, legt uit: "Voor ons bedrijf is deze manier
met opleiden vanzelfsprekend. Wij proberen mede daardoor ons bedrijf
op een hoger plan te brengen".
Winnaar 2001
De winnaar van vorig jaar, Goedegebuure Tandtechniek uit Ede, is nog
altijd trots op de titel 'Beste Leerbedrijf 2001'. Het leverde het
bedrijf veel publiciteit op. Intussen heeft het bedrijf niet
stilgezeten. Directeur Paul Goedegebuure heeft het behalen van de
prijs aangegrepen om het vak tandtechniek te promoten. "Deze prijs
geeft voldoening erkend te worden voor de inspanningen op het gebied
van opleiden", aldus Goedegebuure. "Het stimuleert ons steeds verder
te gaan."
Achtergrond van de prijs
De prijs voor het beste leerbedrijf van het jaar is in 1996 ingesteld
door minister Ritzen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Nadat de
stichting Beroepenpromotie Nederland (sBN), die vanaf het begin de
prijsuitreiking heeft georganiseerd, heeft de minister Colo, de
vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven, gevraagd om de
organisatie ter hand te nemen.
De kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven hebben een centrale rol
bij de zorg voor en kwaliteit van leerbedrijven. De kenniscentra
werven en erkennen leerbedrijven en houden deze bij in een register.
Hieruit dragen zij bedrijven voor die in aanmerking komen beste
leerbedrijf van het jaar te worden. De prijs is inmiddels een begrip
in het (middelbaar) beroepsonderwijs. Colo wil de bekendheid van de
prijs de komende jaren sterk bevorderen. Dit jaar deed zij dat door
een politiek debat te organiseren. Woordvoerders van acht partijen
kruisten de degens over de maatschappelijke en economische betekenis
van het beroepsonderwijs.
Deze
pagina is vernieuwd op 16 januari 2003. Vragen of opmerkingen over de
site? Stuur ons een e-mail.
© Colo 2003. Gebruik van gegevens en teksten is met bronvermelding
vrijelijk toegestaan. Commercieel gebruik van deze gegevens is niet
toegestaan.
Colo is de vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven. Met
en namens de leden behartigt Colo de belangen van het bedrijfsleven in
het beroepsonderwijs.