17-1-2003
De nieuwe Porsche 911 GT3 komt voorjaar 2003
De sportieve Porsche 911 Carrera krijgt er een bijzonder getrainde en
atletische broer bij, die nog sterker en sneller is: vanaf maart 2003
biedt Porsche namelijk weer een 911 GT3 aan.
Met 280 kW (381 pk) levert hij 21 pk meer dan zijn voorganger. Ten
opzichte van de 911 Carrera bedraagt de vermogenstoename 61 pk, bij
een overigens ongewijzigde cilinderinhoud.
De nieuwe GT3 haalt een topsnelheid van 306 km/h. Het specifiek
vermogen van 77,8 kW per liter maakt de 3,6-liter boxermotor
wereldwijd tot een van de allersterkste atmosferische motoren in deze
klasse. Voor de acceleratie van 0-200 km/h, gevolgd door afremmen tot
stilstand heeft de 911 GT3 slechts 19,7 seconden nodig. De Porsche 911
GT3 gaat in Nederland 145.450,- incl. BTW en BPM kosten en is
leverbaar via de vijf officiële Porsche dealers in Amsterdam,
Rotterdam, Leusden, s Gravenhage en Eindhoven.
De ingenieurs in het Porsche ontwikkelingscentrum in Weissach hebben
de nieuwe GT3 in alle opzichten gemodificeerd. De pure rijbeleving, de
enorme actieve veiligheid en de consequente lichtbouw stonden daarbij
op de eerste plaats. De doelstelling om zowel sportief als tegelijk
bijzonder veilig te kunnen rijden, kreeg prioriteit over alle andere
zaken. Het extra vermogen is gerealiseerd door een nauwkeurig
afgestemde verhoging van het maximum toerental. Het rode gebied van de
toerenteller begint onafhankelijk van de gekozen versnelling voortaan
pas bij 8.200 tpm. Daarmee mag de nieuwe 911 GT3 400 toeren meer maken
dan zijn voorganger, waarvan vooral het sprintvermogen profiteert. De
nieuwe GT3 accelereert in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h; drietiende
seconde sneller dan zijn voorganger. Voor de sprint van 0-160 km/h was
10,2 seconden nodig en nu nog maar 9,4 seconden. Reeds vanaf 2.000
toeren is minstens 80 procent van het maximum koppel van 385 Nm
(voorheen 370 Nm) beschikbaar. In verband met deze toename van
vermogen en koppel is de transmissie uitgerust met een
transmissie-oliekoeler en extra smering via oliesproeiers. Tevens zijn
belangrijke onderdelen versterkt.
Ook het sportonderstel van de GT3 werd verder verfijnd. Zo ligt het
zwaartepunt ten opzichte van de 911 Carrera 30 millimeter lager. Met
nieuwe, bredere en toch lichtere wielen zijn grotere langs- en
dwarsversnellingswaarden mogelijk. Voor de voorwielen nam de
velgbreedte toe van 8 naar 8½ inch en worden banden in de maat 235/40
ZR 18 gemonteerd. De velgen aan de achteras zijn nu 11 in plaats van
10 inch breed, en zijn gecombineerd met banden in de maat 295/30 ZR
18. Het remsysteem is door de technici eveneens verbeterd. Aan de
vooras kreeg de GT3 krachtigere 6-zuiger remklauwen (voorheen
4-zuiger) in monobloc-bouwwijze.
De voorste remschijven werden 20 mm groter tot een diameter van 350
millimeter en zijn uitgerust met door Porsche gepatenteerde
koelkanalen. Het ABS-remsysteem werd ook gemodificeerd. Het nieuwe
systeem (ABS 5.7) onderscheidt zich door een nog sneller en gevoeliger
regelgedrag. De andere voordelen: lager gewicht en nog betere
voertuigstabiliteit bij ABS-remmen. Naar wens zijn ook keramische
remschijven beschikbaar, de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Deze hebben zich reeds bewezen onder de 911 GT2 (standaard) en bij de
911 Turbo en 911 Carrera 4S (beide optioneel).
Aan de buitenzijde is de nieuwe GT3 herkenbaar aan zijn dominante
verstelbare achterspoiler en bumperspoiler. Deze zijn van
doorslaggevend belang voor de indrukwekkende rechtuitstabiliteit bij
hoge snelheden en zorgt voor een grotere druk op de achterwielen bij
snel gereden bochten. De in de autosport met het model GT3 Cup
opgedane ervaringen werden gebruikt bij de optische
detailwerkzaamheden in de windtunnel. Uiteraard is de vleugelspoiler
meervoudig verstelbaar. Ook de voorbumper/-spoiler werd aangepast.
Dankzij deze modificaties heeft de nieuwe 911 GT3 een voor deze klasse
uitstekende luchtweerstandcoëfficiënt (Cw) van 0,30.
Het zeer hoge niveau van rijdynamiek bereikten de specialisten van
Porsche-Motorsport in Weissach zonder allerlei onderstelregelsystemen
die de rijbeleving zouden kunnen verstoren. Alle componenten zijn zo
ontworpen en afgestemd, dat ze ook aan de zware eisen voldoen voor het
rijden op afgesloten circuits. Derhalve is het vanzelfsprekend dat er
ook van de nieuwe GT3 een Clubsport-variant komt (zonder meerprijs),
die eveneens 280 kW (381 pk) levert.