TNT Post Groep NV

TPG sponsort World Press Photo

17 januari 2003

De post, express en logistieke onderneming TPG N.V., heeft vandaag bekend gemaakt dat zij, voor een periode van drie jaar, World Press Photo, hét wereldwijde onafhankelijke platform voor fotojournalistiek, gaat sponsoren. TPG neemt dit initiatief vooral vanuit het perspectief van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook geeft het de merknaam TPG een extra dimensie waar klanten zich mee kunnen identificeren, hetgeen de reputatie van het bedrijf versterkt.

"TPG kijkt naar de wereld met een blik die verder gaat dan alleen de zakelijke doelstellingen", aldus Peter Bakker, CEO van TPG. "TPG is een mensenbedrijf. Wij voelen ons betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. Dit blijkt ook uit het onlangs aangekondigde samenwerkingsverband met het World Food Programme om te helpen de honger in de wereld te bestrijden. Om iets te kunnen doen aan de grotere vraagstukken waar de wereld vandaag voor staat, moeten wij deze problemen identificeren en de samenleving confronteren met beelden die het verhaal erachter zichtbaar maken. En daar speelt World Press Photo een belangrijke rol in."

"Als non-profit organisatie zijn wij afhankelijk van de steun van het bedrijfsleven", aldus Michiel Munneke, algemeen directeur van World Press Photo. "Wij kiezen onze partners zorgvuldig en een wereldwijde organisatie als TPG, met een sterk bewustzijn van maatschappelijke vraagstukken, past perfect bij ons. Door een hoofdsponsor van World Press Photo te worden, kiest TPG er niet alleen voor het werk van professionele persfotografen te ondersteunen, maar ook het commitment van het bedrijf op het gebied van sociale verantwoordelijkheid te versterken door het belang van het principe van de persvrijheid te onderstrepen."

World Press Photo is een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk, opgericht in Nederland in 1955. Haar voornaamste doelstelling is het internationaal promoten en ondersteunen van het werk van professionele persfotografen. Door de jaren heen is World Press Photo uitgegroeid tot een platform voor de fotojournalistiek en de vrije uitwisseling van informatie. Naast het uitgebreide tentoonstellingstraject, organiseert World Press Photo verscheidene educatieve projecten. World Press Photo bereikt haar doelstellingen door van 's werelds grootste en meest prestigieuze jaarlijkse persfotowedstrijd te organiseren. Met meer dan 40.000 ingezonden foto's geeft de World Press Photo wedstrijd als het ware een jaarlijkse stand van zaken van de toestand in de wereld.

TPG N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post-, express en logistieke diensten. De onderneming heeft ruim 148.000 medewerkers in 60 landen en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2001 bedroeg 11,2 miljard, en is in de eerste negen maanden met 4,8% gestegen. TPG N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt.