Nederlandse Spoorwegen Geachte dames/heren,

Hierbij sturen wij u ter informatie de open brief van NS aan de leden van de Tweede Kamer.

Aan de leden van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Uw kenmerkTelefoon030 - 235 93 29
Ons kenmerkCC/PA/NM030108Telefax030 - 235 61 93
OnderwerpOpen brief "Perspectief voor de treinreiziger"

Utrecht, 17 januari 2003

Geachte dames en heren,

NS verricht forse inspanningen en investeringen om de kwaliteit van haar diensten voor de klant te verbeteren. NS heeft daarbij nog een weg te gaan om haar hoofddoelstellingen te realiseren. De vijf hoofddoelstellingen 'op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit scheppen en schone treinen en stations' zijn helder voor het gehele bedrijf en alle inspanningen zijn hier op gericht. De huidige kwaliteit van de spoorinfrastructuur is echter dermate beneden peil dat de effecten van de verbeteringen deels teniet worden gedaan. Sterker nog, zonder substantiële investeringen in de infrastructuur dreigt het spoor verder af te glijden naar een onaanvaardbaar niveau. Via deze open brief doet NS een beroep op u om actief de keuze te maken voor het inlopen van de onderhoudsachterstand en een kwaliteitssprong op het spoor. Tevens vragen wij uw aandacht voor sociale veiligheid. Wij zijn bezorgd over het uitblijven van de eerder toegezegde extra capaciteit van 200 spoorwegpolitieagenten. Deze uitbreiding is nodig om reizigers en personeel, ook 's avonds en 's nachts, veilig te laten reizen en verblijven.

Investeringen in infrastructuur noodzakelijk
NS heeft in 2002 op haar hoofddoelstellingen beter gepresteerd dan in 2001. Zo reden in 2002 de treinen beter op tijd, ondanks de extreme herfststorm en de vele problemen met de infrastructuur. Als onderdeel van een investeringsplan van ca. ¤2 miljard voor nieuw treinmaterieel, zijn er in 2002 ruim 10.000 nieuwe zitplaatsen bijgekomen. Daarnaast zijn er voor het personeel in de onlangs afgesloten CAO prikkels ingebouwd voor kwaliteitsverbetering. Voor het eerst is er een koppeling overeengekomen tussen een mogelijke extra loonsverhoging en de kwaliteit van dienstverlening. Ook in 2003 zal NS op de punten die het zelf in de hand heeft, blijven investeren om de dienstverlening verder te verbeteren. Hierbij rekent NS op investeringen van de overheid om de kwaliteit van de infrastructuur te verbeteren. Zonder deze investeringen is het niet mogelijk om meer dan 85% van de treinen op tijd te laten rijden. Bij onvoldoende investering zal op termijn ook dit percentage niet meer haalbaar blijken en kan uiteindelijk de spoorwegveiligheid in het geding komen.

Punt op de horizon
De spoorsector en het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben het afgelopen half jaar samengewerkt aan een gezamenlijke visie. In 2020 kunnen in Nederland
· 70% meer reizigers

· met 95% betrouwbaarheid (punctualiteit)
· in een hoogfrequent systeem (6 sneltreinen en 6 stoptreinen per uur in de brede Randstad) vervoerd worden. Dit betekent een enorme kwaliteitssprong ten opzichte van het huidige systeem. Een spoorboekje wordt feitelijk overbodig, kritieke overstappen behoren tot het verleden. Op sommige trajecten zal een dubbele hoeveelheid reizigers vervoerd kunnen worden. In fases zal dit eindbeeld bereikt worden. Hieraan zullen alle partijen (de goederen- en personenvervoerders, het Ministerie van V&W en ProRail) hun bijdrage dienen te leveren.

Grote korte termijnproblemen eerst oplossen
Bij de analyses die ten grondslag liggen aan deze visie is geconstateerd dat er allereerst een groot korte termijnprobleem te overwinnen is. De infrastructuur is onvoldoende op orde om een begin met de geambieerde kwaliteitssprong te kunnen maken. Er is sprake van een enorme onderhoudsachterstand.

Inmiddels hebben de Minister van Verkeer en Waterstaat en ProRail de noodklok geluid. Uit de gezamenlijke analyses blijkt dat de komende kabinetsperiode in totaal ¤ 2,4 mrd benodigd is bestaande uit:
* inlopen achterstallig onderhoud ¤ 1,3 mrd.
* opheffen acute knelpunten (w.o. milieu) en betere benutting ¤ 1,1 mrd. Pas als deze inhaalslag gemaakt is kan begonnen worden met het maken van een echte kwaliteitssprong, die uiteraard extra investeringen vergt tot 2020.

Sociale veiligheid: extra spoorwegpolitie noodzakelijk Sociale onveiligheid is een probleem dat zich bij NS toespitst op vijf bekende probleemlijnen en met name 's avonds. Dáár moet alle energie op worden gericht. Reizigers én NS-medewerkers moeten veilig met de trein kunnen reizen.

NS geeft zelf ¤ 45 mln. per jaar uit aan speciale voorzieningen en extra medewerkers om de veiligheid in en rond de trein te vergroten. Ook het afgelopen half jaar zijn weer honderden camera's bijgeplaatst en controles verscherpt. Het gevoel van sociale onveiligheid is een probleem dat zich afspeelt op een vijftal probleemlijnen en met name gedurende de avond en nacht. Dáár moet alle energie op worden gericht. Van de door de vorige Minister van Verkeer en Waterstaat toegezegde 200 extra spoorwegpolitieagenten in voltijd worden, naar het zich nu laat aanzien, slechts 3 ploegen van 17 gerealiseerd. Om de problemen echt te lijf te gaan zijn de eerder toegezegde 200 additionele agenten absoluut vereist om de reizigers ook 's avonds en 's nachts in de probleemgebieden te laten reizen en verblijven.

Wat NS vraagt van u
NS zal forse inspanningen blijven verrichten om de kwaliteit van haar dienstverlening zo snel mogelijk op orde te hebben. NS kan dit echter niet alleen. NS vraagt de politiek de volgende acties te nemen:
* substantieel te investeren in het achterstallig onderhoud van het spoornet en het opheffen van acute knelpunten,
* het daadwerkelijk beschikbaar stellen van de toegezegde extra capaciteit voor de Spoorwegpolitie (200 agenten in voltijd), zodat de spoorsector en haar miljoen klanten per dag weer perspectief hebben.

Met vriendelijke groet,

Dr. Ir. A.W. Veenman,
President-Directeur

Met vriendelijke groet,

NS Persvoorlichting
030 - 235 70 70