Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 17 januari 2003

Huidig publieke bestel niet meer van deze tijd

Publiek en panel bij het verkiezingsdebat dat Mira Media op 16 januari organiseerde, waren het grotendeels met elkaar eens dat het huidige publieke bestel niet meer van deze tijd is. De maatschappij is teveel veranderd om nog toe te kunnen met een bestel dat is gebaseerd op de verhoudingen van de jaren 50 van de vorige eeuw. Alleen het CDA, vertegenwoordigd door dhr. Nihat Eski, is tevreden met de huidige structuur van het bestel. Mensen die meer invloed willen dienen dat via het lidmaatschap van een omroepvereniging te bewerkstelligen, aldus Eski. Alle aanwezige vertegenwoordigers van politieke partijen - naast CDA ook PvdA en D66 waren van mening dat er meer geld naar regionale en lokale media moet. Het voorstel van Mira Media om het publiek te organiseren middels bijvoorbeeld een consumentenbond voor de media werd door de zaal met instemming begroet. Mira Media gaat de mogelijkheden hiertoe in samenwerking met derden onderzoeken.

Ondanks een aantal afzeggingen van politieke partijen op het laatste moment was het een levendig debat. Met name het publiek in de zaal, waaronder veel vertegenwoordigers van lokale en regionale media, had veel te vertellen en te vragen aan de politiek. Duidelijk kwam naar voren dat de vertegenwoordigers van nieuwe Nederlandse bevolkingsgroepen zich niet herkennen noch vertegenwoordigd zien in het publieke bestel. 'Er wordt nog steeds voornamelijk over en niet met deze nieuwe Nederlanders gesproken', zo vatte iemand in de zaal de frustratie samen. Media als integratiekanaal wordt teveel gezien als eenrichtingsverkeer waarbij het vooral moet gaan om het leren van de Nederlandse taal. 'Maar integratie is een proces dat twee kanten op moet werken', aldus een andere zaalreactie. Daarnaast kwamen er uit de zaal ook voorstellen om het bestel te verbeteren. Genoemd werden onder meer productiesubsidies, themakanalen en een strengere controle van de overheid op de taken die aan omroepen (met name op regionaal niveau) zijn toegewezen.

Gezien de hoge opkomst en drukke participatie van het zaalpubliek zal Mira Media in de nabije toekomst nog een aantal debatten organiseren over de mogelijkheden een nieuw publiek bestel te ontwikkelen waarin alle bevolkingsgroepen die Nederland rijk is zich kunnen herkennen.

Mira Media heeft op www.multicultureelplein.nl een forumdiscussie over dit onderwerp geopend.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ed Klute (e-mail: edklut@miramedia.nl), of Nancy Kamperveen (e-mail: nakamp@miramedia.nl), via telefoonnummer 030-230 22 40.

Mira Media streeft naar meer diversiteit en etnische pluriformiteit in de media en ondersteunt daartoe de participatie van etnisch culturele minderheden binnen de radio, televisie en nieuwe media.