Gemeente Voorburg-Leidschendam


Van achterstand naar kans

Persbericht Leidschendam-Voorburg, 17 januari 2003
---

Beleid 2002-2006 moet schoolprestaties verbeteren

Het college is afgelopen dinsdag akkoord gegaan met het onderwijsachterstandenplan ´Van achterstand naar kans 2002-2006´. Het onderwijsachterstandenbeleid richt zich op het verbeteren van leerprestaties en de schoolloopbaan van leerlingen, zodat zij op de arbeidsmarkt beter beslagen ten ijs komen.

Wat is GOA?
In 1997 heeft het rijk de aanpak van de onderwijsachterstanden gedecentraliseerd; de verantwoordelijkheid ligt sindsdien bij de gemeente, de plaatselijke schoolbesturen en lokale maatschappelijke organisaties. Gemeenten moeten daarom steeds voor een periode van vier jaar een Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan (GOA) maken. Vóór de fusie hadden Leidschendam en Voorburg allebei een eigen GOA-plan voor de periode 1998-2002. Nadat deze beide plannen met elkaar zijn vergeleken zijn ze - tegen de achtergrond van de landelijke beleidsvoorschriften uitgewerkt tot één nieuw plan. De belangrijkste doelgroep van het beleid zijn kinderen van 2 tot en met 16 van laag opgeleide ouders.

Uitgangspunten GOA in Leidschendam-Voorburg
Het rijk schrijft voor dat het gemeentelijk
onderwijsachterstandenbeleid een aantal vaste elementen heeft:
* Meedoen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) De praktijk wijst uit dat voorkomen van een onderwijsachterstand beter is dan genezen. De VVE richt zich op kinderen uit de doelgroep in de leeftijd van 2 tot en met 5 jaar. Het is de bedoeling dat 50% van deze kinderen in 2006 meedoet aan de VVE.
* Ondersteuning schoolloopbaan
Allochtone jongeren zijn nog veel te weinig vertegenwoordigd in de HAVO en het VWO. Het GOA-beleid wil bijdragen dit percentage met 4% omhoog te brengen door ze hierbij te ondersteunen.
* Bestrijding van voortijdig schoolverlaten Het GOA-beleid wil het aantal voortijdige schoolverlaters in 2006 hebben teruggebracht met tenminste 30%.

* Beheersing Nederlandse taal
Een goede beheersing van de Nederlandse taal is een voorwaarde voor de schoolloopbaan en betere kansen in de maatschappij. Woordenschat en leesbegrip staan centraal in het lokaal nog te ontwikkelen taalbeleid.

* Monitoring
Toetsing van de doelmatigheid en effectiviteit van bovenstaande GOA-middelen. De gegevens die bekend waren op 1 augustus 2002 gelden hierbij als nulmeting.

Raakvlakken met andere beleidsterreinen
Onderwijsachterstanden staan niet op zichzelf. Economische, sociale en culturele factoren hebben grote invloed, en er zijn veel raakvlakken met andere beleidsterreinen, zoals bijvoorbeeld kinderopvang, jeugdwerk en buurtwerk. Deze beleidsterreinen spelen ook een rol in de ontwikkeling van het onderwijsachterstandenbeleid.

Vervolgprocedure
Het goedgekeurde plan is een concept en wordt voorgelegd aan het Op Overeenstemming Gerichte Overleg (OOGO), waarin de plaatselijke schoolbesturen zijn vertegenwoordigd. De reacties van het OOGO gaan terug naar het college, dat vervolgens bekijkt welke opmerkingen in het raadsvoorstel worden verwerkt. De gemeenteraad beslist uiteindelijk over het onderwijsachterstandenplan. In de GOA-periode 2002-2006 verschijnt na afloop van elk jaar een jaarverslag, waarin de activiteiten en de kosten op een rij staan.

Gemeente Leidschendam-Voorburg 20.01.2003