AutoRai

20-1-2003

Zesde recordjaar voor Toyota verkopen in Europa
Toyota heeft in 2002 voor het zesde achtereenvolgende jaar recordverkopen geboekt in Europa, ondanks de zware marktomstandigheden en hevige concurrentie. Met 755.633 afgeleverde autos (waarvan 21.156 van het merk Lexus) zag s werelds derde autofabrikant haar verkopen stijgen met 13,5 procent over het afgelopen jaar, in een totale markt die 3 procent kleiner werd.
Dit resulteerde in een marktaandeel van 4,4 procent. Voor 2003 heeft Toyota zich ten doel gesteld om 790.000 Toyota- en Lexus-eenheden te gaan verkopen, waarbij de marktverwachting op zn best hetzelfde niveau houdt als vorig jaar. In 2002 produceerde Toyota 395.879 autos, 259.281 motoren en 24.777 transmissies in fabrieken in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Turkije en Polen.

De Toyota Yaris behaalde de hoogste verkoopcijfers ooit (212.618 eenheden) in 2002, meer dan 1 procent groei dan in 2001. Toyotas wereldwijd befaamde RAV4 neemt nu 28 procent van alle compacte off-road verkopen in Europa voor zijn rekening en bereikte eveneens een verkooprecord met 95.546 verkochte eenheden. Dit betekent ten opzichte van 2001 een toename van 51 procent. De RAV4 is nog steeds marktleider in Europa en overigens ook in Nederland.

Ook de Toyota Corolla verkopen (inclusief de Corolla Verso) hebben voor het eerst de 200.000 eenheden overschreden. Er werden 200.193 eenheden verkocht. Toyota is nu het snelst groeiende volumemerk in Europa.

Italië was in 2002 de grootste Europese markt voor Toyota; er werd 22 procent meer verkocht dan in 2001. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. In Polen werd in 2002 een groei gemeten van 55 procent en in Finland, Noorwegen, Ierland Griekenland, Ierland en IJsland was Toyota in 2002 marktleider.

Toyotas reputatie voor het bouwen van superieure autos werd bevestigd in 2002, toen Toyota- en Lexus-modellen in het eerste Duitse J.D. Power klantentevredenheidsonderzoek in zes van zeven autosegmenten winnaar werd. Duitse automobilisten onderscheidden Toyota in het onderzoek met de hoogste notering als het om klantentevredenheid gaat.

Een erg belangrijke speler in 2003 bij het realiseren van de verkoopdoelstelling van 790.000 autos zal de totaal nieuwe Toyota Avensis zijn - die dit voorjaar op de markt komt - gesteund door de Yaris- en Corolla-modellen, aldus Dr. Takis Athanasopoulos, Chief Operating Officer van Toyota Motor Marketing Europe (TMME).

We zullen ook verder gaan met de uitbreiding en ontwikkeling van onze technologieën die gericht zijn op milieuvriendelijke prestaties, zoals het hybride-systeem van de Toyota Prius en het revolutionaire Toyota D-CAT systeem wat bijdraagt aan het schoner maken van de dieselemissies, om hiermee onze doelen gericht op duurzame ontwikkelingen te bereiken. Dankzij de continue verbeteringen van onze productengammas, denken we op succesvolle wijze te kunnen inspelen op de smaak van de uiteenlopende, veeleisende Europese consumenten, concludeert Dr. Takis Athanasopoulos.