AutoRai

20-1-2003

Astra 1.7 CDTI eerste diesel die voldoet aan Euro 4 normen

Betere prestaties, hoger raffinement en een sterk verminderde uitstoot. Dit zijn de voordelen van de nieuwe Opel Astra 1.7 CDTI. De eerste diesel aangedreven auto die volledig voldoet aan de Euro 4 emissie normen.
De geheel nieuw ontwikkelde ECOTEC turbodiesel is uitgerust met vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen, directe common rail inspuiting en een cilinderinhoud van 1.686 cm³. Hij levert 80 pk (59 kW) en heeft een maximale trekkracht van 170 Nm (newtonmeter). In de Astra hatchback en sedan behaalt deze zeer efficiënte motor een maximumsnelheid van 173 km/u. In de Astra stationwagon is hij goed voor een top van 168 km/u. Het gecombineerd verbruik per 100 km ligt op respectievelijk 4.6 en 4.8 liter diesel. In de aërodynamisch geoptimaliseerde Astra Eco, met zijn lage lucht- en rolweerstand, verbruikt de 1.7 CDTI slechts 4.4 liter diesel per 100 kilometer en haalt hij een top van 178 km/u. Astra modellen uitgerust met de nieuwe
1.7 CDTI ECOTEC motor zullen vanaf komend voorjaar leverbaar zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.

Alle modellen voldoen aan de Euro 4 emissie normen, die ongeveer 50 procent lager liggen dan de huidige Euro 3 normen. De Astra 1.7 CDTI is de eerste dieselauto die geheel voldoet aan deze strenge norm, die van kracht wordt voor alle nieuwe autotypen vanaf 2005. Omdat de Euro 4 norm vereist dat de emissielimiet niet overschreden wordt onder de 100.000 km grens heeft de Astra 1.7 CDTI een elektronisch diagnosesysteem aan boord (EOBD) dat continu de emissie van de motor in de gaten houdt.

Directe common rail inspuiting van de tweede generatie geleverd door Bosch is één van de technische hoogtepunten van deze nieuwe turbo diesel. Dit systeem verhoogt niet alleen de inspuitdruk met 1.600 bar, maar verbetert ook de controleerbaarheid van het individuele inspuitingsproces waardoor een betere verstuiving van de brandstof bereikt wordt. Dit verbetert bijvoorbeeld de respons van de motor bij het wegrijden. Ook is het motorgeluid nog verder verminderd. De nieuwe Astra dieselmotor wordt verder gekenmerkt door tientallen technische hoogstandjes die het doel van Opel om één van de toonaangevende dieselproducenten in Europa te worden nog verder onderstrepen.


* Pneumatisch geleide wervelkleppen in het inlaatsysteem zorgen bij een laag toerental door een hoge werveling voor een goede mix van brandstof en lucht. Dit leidt tot een efficiëntere verbranding en een grotere trekkracht. Bij hogere toerentallen wordt de werveling verminderd wat het geleverd vermogen ten goede komt.
* Precisiecontrole van uitlaatgasrecirculatie bewerkstelligt via een elektronische uitlaatgasrecirculatieklep (EGR) een zeer precieze regulatie van het terugkerende uitlaatgas.

* Watergekoelde uitlaatgasrecirculatie vermindert de temperatuur van het gerecyclede uitlaatgas waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen nog verder vermindert.

Via deze interne systemen en de verdere optimalisering van het inspuitingssysteem zijn we in staat gesteld om te voorkomen dat zich in de 1.7 CDTI motor roetdeeltjes en stikstofoxydes vormen, waardoor de uitstootemissie nog verder gereduceerd kon worden, aldus Rita Frost. Algemeen directeur van Opel Powertrain. Door deze technische oplossing zal de vervuiling door uitlaatgassen steeds sneller afnemen, omdat we in staat zijn om deze motor in kleinere autos op een grootschalige manier in de markt te zetten.

De Astra 1.7 CDTI is het eerste model in ons omvangrijke dieseloffensief. In het komende jaar zullen wij drie andere nieuwe diesel motoren introduceren die vanuit een technisch standpunt gezien aan de top zullen staan van hun respectievelijke marktsegmenten, aldus Opel voorzitter en algemeen directeur Carl-Peter Forster.