Gemeente Langedijk


Ombudsman tikt Langedijk op vingers
20 januari 2003

De Nationale Ombudsman heeft geoordeeld dat gemeente Langedijk zich inzake de afhandeling van een klacht niet behoorlijk heeft gedragen.

Een wettelijke termijn voor klachtenbehandeling werd overschreden. Het gaat om een klacht die op 22 juni 2001 werd ingediend en waarvan de collegebeslissing pas op 21 februari 2002 werd verzonden. Dat is aanzienlijk later dan de wettelijke termijn voor zoiets: binnen tien weken of hooguit veertien weken.

De klagers zijn Bewonersgroep Houtwerf in Oudkarspel en de klacht betreft de afhandeling van suggesties in de verkeerssituatie in Oudkarspel. Gemeente Langedijk schreef in september 2002 aan de Ombudsman dat de klacht terecht is. De oorzaak is interne en personele problematiek, maar dit is geen excuus. De ombudsman stelt terecht dat gelijkwaardige behandeling voor de burger voorop moet staan. Stelt de burger niet binnen wettelijke termijn bezwaar of beroep in, dan heeft dit niet-ontvankelijkheid tot gevolg. De overheid gaat daarentegen bij termijnoverschrijdingen meestal vrijuit. Alleen al uit oogpunt van gelijkwaardigheid moet de overheid zich ook aan termijnen houden. Erger, een overheid die dit met voeten treedt ondermijnt haar gezag en verliest haar betrouwbaarheid stelt de Ombudsman.