PRICEWATERHOUSECOOPERS

Unilever en Shell in top 20 meest gerespecteerde bedrijven

General Electric behoudt de koppositie als meest gerespecteerde bedrijf van de wereld, Unilever en Shell scoren uitstekend

General Electric is voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot meest gerespecteerde bedrijf ter wereld. Dat blijkt uit de uitkomsten van het onderzoek Worlds Most Respected Companies dat elk jaar gehouden wordt door PricewaterhouseCoopers en the Financial Times. Microsoft eindigt wederom op de tweede plaats en IBM werd derde. Unilever en Koninklijke Nederlandse Shell scoren uitstekend. Unilever eindigt op een twaalfde plaats en Koninklijke Nederlandse Shell op de achttiende plaats in het klassement. Bill Gates werd gekozen tot de meest gerespecteerde leider. Jack Welch behaalt de tweede plaats in dit klassement, ondanks dat hij al meer dan een jaar geen CEO meer is van General Electric.
De Worlds Most Respected Companies Survey werd dit jaar voor de vijfde maal gehouden. Meer dan 1000 CEOs uit meer dan 20 landen namen deel aan dit wereldwijde onderzoek.

De in de Verenigde Staten gevestigde bedrijven domineren de top van de ranglijsten. Alleen Toyota en Sony komen in de top 10 voor als niet-Amerikaans bedrijf. Daarna domineren vooral de niet-Amerikaanse bedrijven. Meer dan de helft van de top 50 bestaat uit niet-Amerikaanse bedrijven, waarbij vooral Europese multinationals uit Engeland en Duitsland hoge ogen gooien.

Unilever eindigt dit jaar op de twaalfde plaats, de hoogste notering sinds de invoering van het onderzoek en 35 plaatsen hoger dan vorig jaar. In hun eigen sector, Food/Beverage, eindigt Unilever zelfs op een eerste plaats. Vorig jaar werd Unilever in deze lijst nog vijfde. In de lijst voor meest gerespecteerde leiders eindigde CEO Niall Fitzgerald op een zeventiende plaats.

Koninklijke Nederlandse Shell stijgt dit jaar naar een achttiende plaats in het onderzoek, twaalf plaatsen hoger dan vorig jaar. Ook in hun eigen klassement, Energy/Chemical, stijgt het bedrijf naar een derde plek achter DuPont en BP. Vorig jaar werd Koninklijke Nederlandse Shell hierin nog vierde. Topman Jeroen van der Veer staat op een gedeelde 48e plaats in de lijst voor meest gerespecteerde leiders.

Jos Nijhuis, voorzitter van de Raad van Bestuur van PricewaterhouseCoopers zegt:
Wij zijn er trots op dat twee Nederlandse ondernemingen hoog in de top 50 staan. Zowel Unilever als Koninklijke Nederlandse Shell staan vele plaatsen hoger genoteerd dan vorig jaar.Unilever heeft alleen Amerikaanse en Japanse bedrijven voor zich en kan zich dus het meest gerespecteerde Europese bedrijf van de wereld noemen. Het bevestigt nog eens dat Nederland een belangrijke speler is in de internationale markt

Notes to editors:

The survey is published in todays FT and is available on www.ft.com/wmr2002.

Top Ten Worlds Most Respected Companies


1. General Electric

2. Microsoft

3. IBM

4. Coca-Cola

5. Toyota

6. Sony

7. General Motors

8. Wal-Mart

9. 3M

10. Dell

Survey Methodology

This is the fifth year we have conducted this global survey of CEO opinion, and this year we have achieved interviews with more than 1000 respondents across over 20 countries.

The core of the survey remains consistent over time, identifying those companies and business leaders globally that are most respected by their peers and the reasons for those choices. However in light of the recent scandals and business failures undermining investor and stakeholder confidence and shaking public trust we have also identified companies which are seen to have the most integrity in the market world-wide.

Firstly, chief executives were asked to nominate which three companies in the world they most respected, and why. They were then asked to select three companies that they most respected in their industry sector in the world, and to state why. Next, each chief executive was asked to identify which three business leaders they most respected and why. Each of these questions was asked in the previous surveys.

For the second year running, CEOs were also asked to name companies which best delivered on specific value areas. Firstly, which three companies created the most value for their shareholders? And also, which three companies best managed environmental resources? In each case respondents were asked to give reasons for their nominations.

A new question asked of CEOs this year was to nominate three companies in the world which will make the most impact over the next 5-10 years on economic and social issues in emerging economies and their reason for nominating them.
For each of these three questions, a relevant stakeholder group was also surveyed to provide a contrast to CEO opinion. The question on shareholder value was asked of over 75 fund managers world-wide. Over 80 media commentators and non-governmental organisations (NGO) officers were asked the questions on environmental resources and emerging economies.

For the first time this year, CEOs were also asked which three companies in the world demonstrate the most integrity and also which three companies in their country or region that they most respect?

As in previous years, these respondents come not just from publicly-quoted organisations but also from large subsidiaries and private companies.

The fieldwork was undertaken between October and November 2002, principally by telephone interview but in some cases by written questionnaire or face-to-face interviews.

As in previous years, we were faced with the choice of weighting the data by GDP of the respondents country (the only measure available across all respondents), or leaving it untouched. Once again we decided to weight the data, both to ensure consistency with previous years results, and to reflect that, rightly or wrongly, there are different levels of global impact achieved by views expressed in different economies. This approach applies to the CEO, fund manager and media/NGO surveys.

To ensure that we smooth out any single country bias, we have once again applied a minimum qualification level of five nominations to each table, apart from the Worlds Most Respected Companies by Industry Sector and within individual Country, where a minimum of three nominations was required.

Importantly, we have again analysed the unprompted reasons given behind nominations, providing a valuable insight into what factors drive respect for companies and business leaders.

In summary, the methodology allows for an in-depth and credible look at global CEO and other relevant stakeholder group opinion, and for differences over time and/or between respondent groups to be measured.

The Financial Times Group, one of the worlds leading business information companies, aims to provide a broad range of business information and services to the growing audience of internationally minded business people. The FT newspaper is read by more than 1.6 million people worldwide and the FTs website, FT.com reaches 3.2 million unique monthly users and has more than 50 million monthly page views.

PricewaterhouseCoopers (www.pwcglobal.com) is the world's largest professional services organisation. Drawing on the knowledge and skills of more than 125,000 people in 142 countries, we build relationships by providing services based on quality and integrity.

('PricewaterhouseCoopers' refers to the network of member firms of PricewaterhouseCoopers International Limited, each of which is a separate and independent legal entity.)

For further information, please contact:

Meint Waterlander, spokesman of the Dutch Board of Management, PricewaterhouseCoopers B.V.
Tel: 020 568 59 52

20 jan 03 10:31