CHECKIT BV

Politieke Barometer: Spannende nek-aan-nek race op Internet

Nijmegen, 20 januari 2003: Het blijft spannend tot op het laatst wie er gaat winnen! De meest recente peiling laat zien dat het CDA nog steeds op 1 staat qua vermeldingen in de Internet media. De PvdA volgt het CDA echter op de voet. Daarmee is de PvdA de afgelopen maand de VVD gepasseerd. In het onderstaande overzicht zijn het aantal geschreven nieuwsberichten omgerekend naar zetels.

Politieke Partijen


1. CDA 31 (+4)

2. PvdA 30 (+5)

3. VVD 28 (+2)

4. SP 14 (+3)

5. GroenLinks 13 (-1)

6. LPF 13 (-8)

7. D66 10 (-1)

8. ChristenUnie 5 (+0)

9. SGP 4 (+0)

10. LN 3 (-3)
(Percentages nieuwsvermeldingen omgerekend naar aantal zetels, mutaties t.o.v. meting dec. 02)

Ook de laatste weken voor de verkiezingen heeft online marketingbureau Checkit door middel van haar online knipseldienst Clipit, de politieke partijen op het Internet gevolgd. Vanaf 23 december 2002 is bijgehouden hoe vaak de verschillende partijen op Internet werden genoemd in diverse (ruim 500) nieuwsbronnen.
Clipit houdt onder andere voor de Postbank, Unilever en EMI Music het laatste Internet nieuws bij. De afgelopen week heeft Clipit daarbij het 10 miljoenste artikel gepasseerd.

Internet discussies, SP de grootste! LPF zakt terug! Naast de vermeldingen in nieuwsberichten is bijgehouden hoe vaak de partijen werden genoemd in nieuwsgroepen en discussieforums. Wat opvalt, is dat over de SP en PvdA op Internet het meest wordt gediscussieerd. Verder zakt de LPF verder terug in de peilingen.


1. SP 22,2 (-1)

2. PvdA 21,2 (+7,2)

3. LPF 14,9 (-5,7)

4. VVD 14,7 (+3,5)

5. CDA 14,1 (+4,3)

6. GroenLinks 6,1 (+)

7. D66 3,7 (-1,4)

8. SGP 1,2 (-1,8)

9. LN 0,8 (-0,9)

10. ChristenUnie 0,8 (-0,4)
(Politieke partijen besproken in nieuwsgroepen en discussieforums, mutaties t.o.v. december 2002)

De verantwoordelijke voor STEMWIJZER.nl, Jochum de Graaf, zegt dat dit onderzoek een aardig beeld geeft van de rol van de Internet media. Internet speelt in toenemende mate een belangrijke rol bij het bepalen van de stemkeuze en kan hierin duidelijk concurreren met de traditionele media. Opvallend vindt hij dat aanhangers van SGP en ChristenUnie zo goed op Internet vertegenwoordigd zijn. De enigszins orthodoxe beeldvorming die van hen bestaat, gaat blijkbaar niet op voor het Internet.

Over Checkit
Checkit is een online marketingbureau dat producten en diensten levert op het gebied van online marketing & communicatie. Een van de producten van Checkit is haar online knipseldienst, Clipit. Deze service registreert continu hoe en waar opgegeven zoektermen, bijvoorbeeld bedrijfsnaam, product of concurrent, zich op het internet manifesteren. Abonnees van de service krijgen deze informatie dagelijks overzichtelijk per e-mail gepresenteerd. De online knipseldienst is een onmisbare tool voor marketingmanagers en pr-managers die de effectiviteit van hun PR- en marketinginspanningen willen meten.

Informatie voor de redactie
Checkit BV, Paul Aelen (024) 352 88 99 of per e-mail paul@checkit.nl

20 jan 03 11:39