GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie Nieuwsbrief 20 januari 2003 12:12
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -=
-

(20 januari 2003)

GroenLinks wil parlementaire enquête over spoorwegen

20 januari 2003

Femke Halsema vindt dat de nieuwe Tweede Kamer een parlementaire enquête naar de problemen bij de spoorwegen moet houden. Halsema constateert dat de Kamer al jaren onvoldoende wordt geïnformeerd over de problemen bij de NS, bijvoorbeeld over achterstallig onderhoud van het spoor. Ook de gang van zaken rond de verzelfstandiging in het afgelopen decennium roept veel vragen op.
1. Geld voor onderhoud
Al jaren wordt gesignaleerd dat er te weinig geld beschikbaar is voor onderhoud aan het spoor. De afgelopen jaren heeft de Tweede Kamer hierover regelmatig gedebatteerd. Voormalig minister Netelenbos en huidig minister De Boer hebben de problemen echter altijd gebagatellisseerd of niet tot de verantwoordelijkheid van het ministerie gerekend. Een voorstel van GroenLinks om meer geld aan onderhoud van het spoor te besteden werd in december nog door minister de Boer ontraden en vervolgens door een ruime Kamermeerderheid weggestemd.

Tot op 20 december 2002, de dag dat de Tweede Kamer met verkiezingsreces ging. Toen erkende De Boer ineens dat er te weinig geld was voor onderhoud aan het spoor. Er zou in 2003 maar liefst een miljard nodig zijn om een begin te maken met het wegwerken van de onderhoudsachterstand. De NS wees er zelfs op dat zonder extra geld de kans bestond dat baanvakken buiten gebruik gesteld zouden moeten worden. GroenLinks gelooft niet dat deze enorme problemen tot 20 december bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat werkelijk onbekend waren.


2. Verzelfstandiging
Ook de hele gang van zaken rond de verzelfstandiging van de NS in de jaren negentig roept veel vragen op. Waarom heeft de overheid in 1995 de regie over de NS volledig uit handen gegeven? Waarom is er nu, acht jaar later, nog steeds geen deugdelijk wettelijk kader? En is het niet opvallend dat de Tweede Kamer informatie over de NS zeer regelmatig net na aanvang van het reces ontvangt?

De spoorwegwet en de concessiewet van minister Netelenbos wachten nog op behandeling bij de Eerste Kamer. Toch dient de parlementaire enquete nu al te onderzoeken te worden hoe deze twee wetten tot stand zijn gekomen. Garandeert de relatie tussen 'spoor' en 'staat' zoals die in deze wetten wordt geregeld een goedwerkend spoorwegbedrijf? GroenLinks heeft beide wetten altijd bekritiseerd omdat ze de afstand tussen het spoorwegbedrijf en de overheid te veel vergroten. Inmiddels hebben ook PvdA en VVD vraagtekens gezet bij deze wetgeving. In afwachting van de resultaten van de enquete zou de behandeling van de spoorwetten opgeschort dienen te worden.