AutoRai

20-1-2003

Volkswagen Touran vanaf eind april in Nederland leverbaar

Volkswagen breidt het modellenprogramma in het tweede kwartaal van 2003 uit met de Volkswagen Touran. Dit nieuwe model van Volkswagen zal zijn exclusieve voorpremière op de aanstaande AutoRAI beleven. De officiële wereldpremière van de Volkswagen Touran zal enkele weken later op de Autosalon van Genève zijn. Deze compacte MPV krijgt standaard een uitgebreide veiligheids- en comfortuitrusting mee, die onder meer zes airbags, actieve hoofdsteunen voorin, ESP, remassistent en radio met cd-speler omvat. Naar verwachting zal de Touran vanaf eind april 2003 in Nederland leverbaar zijn. De basismotorisering is een 1,6-liter FSI benzinemotor met 85 kW/115 pk.

De Touran zal bij de introductie met een 1.6 FSI (85 kW/115 pk) benzinemotor en twee TDI-diesels worden aangeboden, namelijk een 1.9 TDI met 74 kW/ 100 pk en een 2.0 TDI Trendline met 100 kW/ 136 pk. Bij de 2,0-liter direct ingespoten turbodiesel gaat het om een geheel nieuw ontwikkelde motor met vierkleppentechniek. Alle motoren voldoen aan de emissienorm EU4.

Uniek in het segment
De FSI- en TDI-modellen zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak; een unicum in dit segment. Op een later tijdstip biedt Volkswagen voor de TDI-varianten als optie de nieuwe, innovatieve direct geschakelde transmissie (DSG) met eveneens zes versnellingen. Deze combineert op unieke wijze de voordelen van een automaat met de spontaniteit en zuinigheid van een handgeschakelde versnellingsbak. Voor de FSI-motor is daarnaast nog een nieuwe, sterk op comfort afgestemde zestraps automaat beschikbaar. Naast de New Beetle Cabriolet is de Touran s werelds enige auto met een dwars ingebouwde zestraps automatische transmissie.

Carrosserie, interieur, onderstel en grotendeels ook het aandrijfconcept werden volledig nieuw ontwikkeld. De belangrijkste kenmerken van de standaard met vijf (en als optie met zeven) aparte stoelen uitgeruste MPV zijn het variabele interieurconcept en het uitgesproken royale ruimteaanbod. Het interieur telt maximaal 39 opbergvakken is bijzonder flexibel te gebruiken, voor zeer veel verschillende doeleinden. Kortom, de Touran is een multivariabele gezins-, vrijetijds- en zakenauto.

Dat de nieuwe Volkswagen onder alle gebruiksomstandigheden een uitzonderlijke wendbaarheid en veiligheid aan de dag legt, is te danken aan het geheel nieuwe onderstel met een
McPherson-voorwielophanging en viermaal geleide achteras. Dit nieuwe onderstel zorgt voor uitstekende rijstabiliteit en voor een MPV ongekend comfort. Volkswagen is de eerste die in dit segment standaard een elektromechanische stuurbekrachtiging toepast. In verhouding tot conventionele bekrachtigingsystemen verbruikt deze variant minder brandstof en werkt hij snelheidsafhankelijk.

De lasergelaste en bijzonder stijve carrosserie van de Touran biedt een hoge mate van passieve veiligheid. Met standaard frontairbags, zij- en hoofdairbags voorin en actieve hoofdsteunen voor bestuurder en voorpassagier beschikt de Touran over een omvangrijk beschermingssysteem. Standaard driepuntsgordels zorgen voor de veiligheid van de inzittenden op alle zitplaatsen, zowel in de vijf- als zevenzits opstelling. Schijfremmen rondom, vóór geventileerd, en ESP inclusief remassistent en ABS garanderen een hoge mate van actieve veiligheid.

Als optie kan de Touran worden uitgerust met een derde zitrij. Deze twee ook voor volwassenen volwaardige, aparte stoelen worden als ze niet in gebruik zijn in de vloer neergeklapt. De bagageruimte kenmerkt zich door een variabele en zeer efficiënte bruikbaarheid. In de klassieke vijfzits opstelling bedraagt de inhoud maximaal 695 liter; bij uitgenomen achterstoelen (tweede zitrij) zelfs 1.989 liter. Het maximum laadvermogen bedraagt meer dan 660 kg.

De Touran wordt in een nieuwe fabriek, Auto 5000 GmbH in Wolfsburg gebouwd.