Gemeente Helden

Nieuwe verordening commissie Bezwaar De gemeentebesturen van de gemeente Helden, Kessel, Maasbree en Meijel hebben besloten met ingang van 1 maart 2003 ook de bezwaarschriften op het gebied van de sociale voorzieningen door een onafhankelijke commissie laten behandelen. In Helden functioneert al een onafhankelijke commissie voor de advisering over bezwaarschriften. Om de behandeling van de bezwaarschriften op het gebied van de sociale voorzieningen mogelijk te maken is de Verordening voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften van 29 mei 2000 ingetrokken bij besluit van de raad van 16 december 2002.
De nieuwe Verordening commissie bezwaar komt in grote lijnen overeen met de Verordening voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften van 29 mei 2000. Afgezien van het instellen van een extra kamer, worden geen wijzigingen in de samenstelling of de werkwijze van de bestaande commissie voorgesteld.

Hieronder wordt een toelichting gegeven op de nieuwe bepalingen die in de verordening zijn opgenomen. De raad stelt in de verordening een onafhankelijke kamer in voor de behandeling van bezwaarschriften op het gebied van sociale voorzieningen. De kamer bestaat uit een voorzitter en twee leden, die door het college worden benoemd. In de verordening wordt de bevoegdheid om een voorzitter en leden in de commissie te benoemen door de raad gedelegeerd aan het college. De huidige voorzitter en de leden van de commissie voor de bezwaarschriften zijn door de raad en door het college onlangs herbenoemd voor een periode van vier jaar, tot 7 april 2006. De voorzitter en de leden van de nieuwe kamer moeten nog worden benoemd. Nieuw in de verordening is de mogelijkheid om de bezwaarprocedure te vermijden en andere instrumenten in te zetten voor het oplossen van conflicten. Hier is behoefte aan onder meer in het kader van de aandacht voor kwaliteit van het openbaar bestuur en de behoefte aan terugdringing van de juridisering. Mediation is een van de alternatieve methoden. De betrokken partijen (bestuursorgaan, bezwaarde en eventueel derden belanghebbenden) kunnen afspreken om via mediation, onder leiding van een externe bemiddelaar, tot een oplossing te komen. Om te voorkomen dat de bezwaartermijn verstrijkt kan een zogenaamd voorlopig bezwaarschrift worden ingediend. Dit geeft de mogelijkheid het bezwaarschrift later te motiveren. In verband met het halen van de termijnen, is de termijn voor het uitnodigen van belanghebbenden en het gemeentebestuur gewijzigd van drie in twee weken. De nadelen hiervan voor de voorbereiding van de zitting kunnen voorkomen worden door in de ontvangstbevestiging van het bezwaarschrift de datum van de hoorzitting al te vermelden. In de verordening is opgenomen dat de hoorzitting van de commissie achter gesloten deuren plaatsvindt voor wat betreft bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten en de Algemene bijstandswet. Het gaat hierbij bijna altijd om bijzonder persoonlijke zaken van medische en financiële aard met een vertrouwelijk karakter. Deze zaken zijn niet openbaar. De verordening ligt voor iedereen ter inzage in het verordeningendossier in de infohoek op het gemeentehuis. De raden van de deelnemende gemeenten moeten de verordening ook vaststellen. Deze verordening is niet referendabel. De verordening treedt in werking op 26 maart 2003. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Bestuurlijke Zaken, mevrouw Von Scheibler, telefoon nummer (077) 306 66 07.

20-1-2003 15:27