RESEARCH INTERNATIONAL

Energieconsument zegt: liberalisering biedt voordelen

Uit onderzoek onder 967 consumenten, uitgevoerd door Research International, blijkt dat slechts één op de vijf Nederlanders vindt dat de overheid moet stoppen met de liberalisering van de energiemarkt. De helft zegt voorlopig de kat uit de boom te kijken, mede omdat ze moeilijk verschillen kan aangeven tussen energiebedrijven. Voor eenderde van de ondervraagden is 5% besparing op de energiekosten voldoende reden om direct over te stappen.

'De prijs is op dit moment de belangrijkste drijfveer om van energiebedrijf te veranderen', begint Energiespecialist Jan Urlings. 'Alleen zie ik prijsvechten niet als een lange termijn optie. Want voor consumenten met een afwachtende houding, de helft van de Nederlanders, zijn lagere kosten geen primaire drijfveer om over te stappen. Wel is hun loyaliteit niet absoluut.' Urlings concludeert dat de energieconsument an sich in is voor 'iets nieuws'. 'Maar 'energie' is en blijft een moeilijk product. Mensen zien het niet en kunnen er geen emotionele band mee opbouwen. Om klanten te behouden en te winnen, zullen energiebedrijven met vernieuwende activiteiten moeten komen. Die goed aansluiten bij de verschillende wensen en behoeften van de energieconsument.'

Bovendien blijkt uit een vergelijking met eerder onderzoek dat de energieconsument kritischer is geworden. Het percentage Nederlanders, dat verwacht dat hun energiekosten dankzij de liberalisering lager zullen worden, is in één jaar tijd gehalveerd tot 21 procent. Ook vindt 17 procent dat de service 'alleen maar slechter wordt'. Tekenend is het groeiend aantal (nu 19 procent) dat aangeeft absoluut niet meer te snappen wat er allemaal gebeurt in de energiemarkt. Urlings: 'Consumenten worden overstelpt met reclames en campagnes van energiebedrijven. In de media verschijnen steeds vaker negatieve verhalen, die de stemming onder de energieconsument langzaamaan beïnvloeden. Als ik onze cijfers probeer te vertalen naar een algemeen gevoel over de liberalisering, zou ik zeggen: De consument heeft nu vooral behoefte aan duidelijke informatie.'